اصفهان

سرپرست دانشگاه اصفهان معرفی شد/ به سمت دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز حرکت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی مستاجران، مسؤول نهاد رهبری دانشگاه اصفهان در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه اصفهان ضمن گرامیداشت شهادت حضرت زهرا(س) و حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: هم زمانی این برنامه با این ایام را به فال نیک می‌گیریم؛ حضرت زهرا(س) گره‌گشا و هموار کننده راه ملت ایران بوده است و بهترین عملیات‌های دفاع مقدس آن‌هایی بود که به نام حضرت زهرا(س) انجام شد. 

وی با تقدیر از خدمات رئیس سابق دانشگاه اصفهان، گفت:با پیوست حضور افراد مختلف در دانشگاه قدمی برای پیشرفت آن برداشته شده و همراه با گام اول انقلاب اسلامی تلاش‌هایی صورت گرفته است؛ مسیر جدیدی که آقای هرسیج مسؤولیت گرفته‌ است نیز با پیاده‌سازی گام دوم انقلاب اسلامی هم‌زمان شده و نیاز است دانشگاه در این مسیر نقش اساسی داشته باشد. 

مستاجران اظهار کرد: از وزیر متشکرم که شخصی را برای مدیریت انتخاب کرده‌ است که از پیشرفت‌های دانشگاه‌های دنیا مطلع است، استادی بسیجی است و در مسیر گام دوم اقدامات ارزشمندی انجام داده است. 

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه اصفهان گفت: علمای گرانقدری سال‌ها در اصفهان تلاش کرده‌اند و اصفهان به عنوان شهری تمدن ساز مطرح است؛ اگر سری به تخت فولاد بزنیم هرکدام از علما از مفاخر بزرگ جهان اسلام و تشیع هستند و دانشگاه اصفهان نیز با همین نگاه تاسیس شده و قرار بر این است در گام دوم انقلاب اسلامی هم این مسیر را ادامه دهد. 

از مزایای دانشگاه اصفهان جامع بودن آن در علوم است

مستاجران اظهار داشت: یکی از مزایای ارزشمند دانشگاه اصفهان جامع بودن آن در علوم است و این ویژگی مزیت ویژه برای مسیر جامعه تمدن ساز است و در این راه دانشگاه می‌تواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و پایه‌های بزرگ تمدن اسلامی را بنا بگذارد. 

مسؤول نهاد رهبری دانشگاه اصفهان تأکید کرد: این انتظار از ریاست جدید است و با همین شعار آغاز شده و نیاز است در مسیر جامعه محور و تمدن‌ساز گام برداریم؛ همه اعضای دانشگاه آقای هرسیج را یاری می‌کنیم و امیدواریم خدا به او کمک کند تا هر چه زودتر و بهتر به اهداف عالیه برسیم. 

یک لحظه غفلت از دانشجویان باعث عقب ماندن کشور می‌شود

هوشنگ طالبی، رئیس سابق دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در هر جامعه‌ای دانشگاه‌ها و آموزش عالی، مرز و سر آن کشور است و اگر سر نباشد کشور نمی‌تواند به حیات رو به جلوی خود ادامه دهد. 

وی تأکید کرد: در جوامع جهانی پیشرفت‌های علمی لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و سرعت و وسعت پیشرفت‌ها افزایش پیدا کرده است، اگر لحظه‌ای از دانش‌آموز و دانشجو غفلت شود جامعه سال‌ها عقب می‌افتد. 

طالبی با اشاره به سخنی از رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: مسائل انسانی پیچیده‌تر و عمیق‌تر از دیگر موضوعات است و این موضوع نشان دهنده این است که مسیری طولانی پیش رو داریم. 

رئیس سابق دانشگاه اصفهان یادآور شد: واقعیت این است که آموزش عالی کشور وظیفه‌ای سنگین به عهده دارد، اگر آموزش عالی فعال باشد می‌تواند جامعه را ارتقا دهد و اگر توقفی داشته باشد باعث عقب‌گرد کشور می‌شود. 

وی اظهار کرد: آموزش عالی با کم‌ترین هزینه و توقع کارهای بزرگی انجام داده است و امیدوارم مسؤولان کشور متوجه این موضوع باشند تا آموزش عالی و نقش آن را دریابند. 

طالبی گفت: برای پیشرفت‌های بیش‌تر در مرحله اول کسب دانش نیاز است و این مورد را دانشگاهیان به‌دست آورده‌اند؛ موضوع بعد انتقال دانش از طریق یاددهی است. 

رئیس سابق دانشگاه اصفهان بیان داشت: موضوع بعد تبدیل دانش است و بزرگ‌ترین تبدیل دانش این است که نیروی انسانی با سواد، با وجدان و مسؤولیت پذیر تحویل دهیم و موضوع بعد ارتباط بین جامعه دانشگاه است. 

وی با اشاره به اهمیت موضوع مقاله نویسی خاطرنشان کرد: هر ۳ ویژگی را در یک مقاله شاهدیم، اگر فردی دانش لازم را نداشته باشد، در لبه و مرز دانش قرار نداشته باشد و فراتر از مرز دانش نباشد نمی‌تواند مقاله‌ای تدوین کند؛ چاپ یک مقاله در مجلات معتبر یعنی فرد فراتر از دانش روز را می‌داند و می‌تواند مؤثر باشد. 

طالبی اظهار داشت: نیاز است که تاسیس و ایجاد رشته‌ها و تخصص‌های جدید را پیش بگیریم؛ دنیا در حال پیشرفت است و بسیاری از رشته‌ها در کشور و دانشگاه نیاز است و باید بر اساس نیازسنجی و نگاه به پیشرفت‌های دنیا وزارت علوم به‌عنوان بانی موضوع کمیته‌هایی برای این مساله ایجاد کند و در جهت ساماندهی به دانشگاه‌ها ماندریت دهد تا دانشگاه‌ها رشته‌ها را متناسب با نیاز جامعه ایجاد کند. 

به سمت دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز حرکت می‌کنیم

حسین هرسیج، سرپرست دانشگاه اصفهان ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و سردار دل‌ها اظهار داشت: تغییر و تحول در مدیریت‌ها موضوع جدیدی نیست و همیشه شاهد این موضوع بوده‌ایم و تمام افرادی که پست و سمتی دارند باید بدانند دست به دست می‌شود و ماندگار نیست اما هدف و مقصد یکی است و نیاز است با استفاده از تجارب راه به سرانجام برسد. 

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که تمام نگاه‌مان به دولت است و دانشگاه‌ها کم‌تر نگاه به بیرون دارند و از سمتی صنایع و دولت کم‌تر به دانشگاه‌ها توجه دارند و نقطه مشترک این است که نگاه‌شان به جایی دیگر  است. 

هرسیج عنوان کرد: در شرایط غیر تحریم و بحران با این روش کارها بدون مشکل پیش می‌رود اما در مواقع بحرانی نمی‌توان رانتی که برآمده از فروش منابع ملی است تامین کرد و در شرایط شاهدیم که بیش‌ترین ضرر را مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها پرداخت می‌کنند. 

سرپرست دانشگاه اصفهان یادآور شد: چون منبع و منشا دانشگاه‌ها بومی نبوده به اینجا رسیدیم، البته پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم. 

وی با اشاره به موضوع «دانشگاه جامعه محور و تمدن‌ساز»  اظهار کرد: احساس کردم با این ۲ بعد به شرط همت، بسیاری از مسائل، مشکلات و جهت‌گیری‌ها حل شود. 

هرسیج گفت: در خصوص جامعه محوری نیاز است با خنثی‌سازی تحریم‌ها قدرت کشور را بالا ببریم و آن‌گاه شاهد خواهیم بود که تحریم‌ها اثری نخواهد داشت. 

در بیانیه گام دوم دانشگاه‌ها نقش کلیدی دارند

سرپرست دانشگاه اصفهان بیان داشت: همان گونه که ملت ایران در تمدن سازی اسلام نقش داشتند، در تمدن نوین اسلامی نیز نقش کلیدی خواهند داشت و این موضوع همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تاکید داشته‌اند و در این مبحث نقش دانشگاه‌ها کلیدی است. 

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری در ابعاد مختلف قصد پیشرفت دارد راهی جز این ندارد که نگاه صاحبان قدرت، ثروت و فرهنگ به دانشگاه‌ها باشد. 

/انتهای پیام/۶۳۱۲۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا