کهگیلویه و بویراحمد

سر ریز شدن سدهای آبخیز داری کهگیلویه وبویراحمد طی بارندگی های اخیر/ اجرای بیش از۱۵ هزار مترمکعب طرح آبخیزداری در باشت

 حکمتیان اصل در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد:  گنجایش سد تنگ تیز باشت اشاره کرد این سد ۶۰۰ هزار متر مکعب می باشد که ظرفیت آب ‌آن در اثر بارندگی اخیر تکمیل شده است.

وی بیان کرد:  هدف از ساخت این سدها از سوی منابع طبیعی و آبخیز داری را تقویت آب‌های زیر زمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک اعلام کرد می باشد  و وجود این مخزن آبی در آب و هوای منطقه نیز تأثیر مطلوبی دارد.

حکمتیان اصل افزود: سد تنگ تیز باشت با ارتفاع مفید ۱۵ متر و طول سرریز ۴۰ متری با دبی دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شده است.

وی از ساکنان حاشیه سد و مردم این شهرستان خواست تا برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سد تنگ تیز خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.

حکمتیان اصل افزود: بارش‌های شدید در شهرستان باشت و منطقه بالادست سد تنگ تیز سبب افزایش و بالا آمدن آب اطراف این سد و نیز افزایش آب پشت سد شده است.

وی بیان کرد: این سد می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تأمین خاک مناسب کشاورزی در باغ‌ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی است.

حکمتیان اصل تصریح کرد: هم اکنون بیش از یک میلیون متر مکعب آب در سازه تغذیه مصنوعی منطقه آبدهگاه، پشت کوه خان احمد، چاه تلخ و سد تنگ تیز این شهرستان با بارندگی‌های اخیر ذخیره شده است.

وی ابراز کرد: ۱۵هزارو ۴۰۰ متر مکعب طرح آبخیزداری در مناطق مختلف این شهرستان تاکنون اجرا شده است.

 حکمتیان اصل اظهار داشت: عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه های پشت کوه باشت اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال در دست اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: ذخیره آب در سازه‌های آبخیزداری برای غنی شدن سفره‌های زیر زمینی، مراتع و تأمین آب کشاورزی مردم مناطق استان مفید است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا