اخبار روز

سفر بایدن به کی‌یف چگونه بر آتش جنگ هسته‌ای دامن می‌زند؟

سفر بایدن به کی‌یف چگونه بر آتش جنگ هسته‌ای دامن می‌زند؟

به گزارش برگزیده های ایران دیدار محرمانه رئیس جمهور آمریکا و زلنسکی در این سفر در حالی انجام گرفت که کی‌یف در حال آماده سازی خود برای یک حمله بهاری از جانب روسیه است و ایالات متحده و سایر کشورهای غربی به امید تغییر مسیر جنگ، اسلحه، تانک و مهمات به سوی اوکراین می‌فرستند.

بایدن ساعت ۸ صبح به وقت محلی پس از یک سفر طولانی و مخفیانه از واشنگتن وارد کی‌یف شد و نیم ساعت بعد به کاخ مارینسکی رسید. در آنجا کتاب مهمان را امضا کرد و در کنار زلنسکی سخنانی کوتاه بیان کرد. او بعد از ظهر هم کی‌یف را ترک کرد. این اولین بار در تاریخ معاصر است که یک رئیس جمهور ایالات متحده وارد منطقه جنگی می شود که در آن آمریکا حضور نظامی فعال ندارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، گفت که کاخ سفید برای جلوگیری از خطرات احتمالی به کرملین درباره دیدار بایدن اطلاع داده بود.

سفر بایدن یک لحظه بسیار نمادین را رقم زد، یک روز قبل از سخنرانی برنامه ریزی شده ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مناسبت سالگرد جنگ، بایدن که از کی‌یف صحبت می کرد، گفت: جنگ پوتین در حال شکست است. وی با ملاقات حضوری با رئیس جمهور اوکراین گوئی اعلام کرد که واشنگتن تمام قد پشت کی‌یف ایستاده است. بایدن همچنین گفت: پوتین فکر می‌کرد که اوکراین ضعیف است و غرب تجزیه شده است. او تصور می کرد که می تواند از ما پیشی بگیرد. فکر میکنم او الان دیگر اینطور فکر نمی کند.

بایدن همچنین در مورد دیدار ناگهانی خود با زلنسکی گفت: من فکر می‌کردم مهم است که هیچ شکی در مورد حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ وجود نداشته باشد. وی همچنین تاکید کرد که در آمریکا هر دو حزب از آرمان های اوکراین حمایت می کنند. وی از بسته کمکی اضافی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد که شامل تجهیزات نظامی و تسلیحات بیشتری مانند موشک های ضد تانک جاولین می شود.

سفر بایدن به کی‌یف چگونه بر آتش جنگ هسته‌ای دامن می‌زند؟

بیشتر بخوانید:

سفر بایدن به کی‌یف آنقدر حساس بود که کاخ سفید به خبرنگاران دروغ گفت

بایدن: اوکراین قدرتمند و پابرجا ایستاده است

بایدن: با چالش‌های متعددی روبرو هستیم

بایدن در پاسخ به سوالی درباره اهمیت حضور در کی‌یف، خاطرنشان کرد که این هشتمین سفر او به این شهر است. بایدن گفت: سفرهای او به اوکراین هر بار از مرتبه قبلی مهم تر بوده است. وی افزود که هدف از این سفر این بود که به زلنسکی بگوید که ایالات متحده اینجاست تا بماند. ما نمی‌رویم.

زلنسکی نیز پس از پایان این سفر در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: اولین سفر رئیس جمهور ایالات متحده به اوکراین در تقریباً ۱۵ سال اخیر، مهم ترین سفر در تاریخ روابط اوکراین و آمریکا است. رئیس جمهور اوکراین ماه ها پیش از بایدن برای دیدار از کی‌یف دعوت کرده بود و در اینباره گفته بود که معتقد است برای رهبر ایالات متحده مهم است که اوضاع را از نزدیک ببیند.

بایدن اولین و تنها رهبر غربی نیست که در شرایط جنگی به اوکراین سفر کرده است. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، و همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر سابق بریتانیا، همگی برای نشان دادن حمایت خود به این کشور سفر کرده اند.

چندین تن از معاونان ارشد بایدن، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع، بیل برنز، رئیس سیا و برخی مقامات ارشد کاخ سفید، نیز پیش از این از پایتخت اوکراین بازدید کرده اند. حتی همسر بایدن، جیل بایدن، سال گذشته در روز مادر از شهری کوچک در منتهی الیه جنوب غربی اوکراین بازدید کرد. او با زلنسکا همسر زلنسکی در مدرسه ای که به مسکن موقت برای آواره های اوکراینی تبدیل شده بود، ملاقات کرد.

بایدن و زلنسکی در ماه دسامبر نیز در واشنگتن دی سی ملاقات کردند، زمانی که رئیس جمهور اوکراین به پایتخت ایالات متحده سفر کرد و در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کرد. زلنسکی پس از تهاجم، کشور خود را بسیار کم ترک کرده است. آمریکا از ابتدای جنگ کمک های مالی زیادی به اوکراین کرده است .میزان کمک نظامی آمریکا به اوکراین نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار است. در ماه ژانویه، بایدن اعلام کرد که ایالات متحده ۳۱ تانک آبرامز برای این کشور ارسال خواهد کرد که در ابتدا تمایلی به انجام آن نداشت.

زلنسکی واشنگتن را برای جت های جنگنده پیشرفته تر تحت فشار قرار داده است. تاکنون، بایدن به دلیل نگرانی از تشدید درگیری از دادن هواپیماهای F-۱۶ به اوکراین خودداری کرده است. بایدن همچنین با فشارهای متقابل جمهوری‌خواهان محافظه‌کار مواجه است، که معتقدند ایالات متحده قبلاً پول و تسلیحات کافی به اوکراین داده است و اکنون باید برای یک توافق صلح فشار بیاورد.

این دیدارها در حالیکه در اجلاس مونیخ، همصدایی قابل توجهی میان رهبران غربی در حمایت از اوکراین و محکوم کردن روسیه شنیده می شد، می تواند از یک طرف به معنای اراده غرب برای حمایت از اوکراین و تضمین پیروزی آن باشد اما از طرف دیگر به نظر نمی رسد که همین رهبران غربی افقی نسبت به معنای پیروزی اوکراین به نحوی که روسیه را وادار به حمله اتمی نکند، داشته باشند. هیچ نشانه ای وجود ندارد که مسکو قصد داشته باشد بدون کسب حدی از پیروزی که تلفات و هزینه های سیاسی و اقتصادی گسترده آن را جبران یا حداقل توجیه کند، میدان جنگ را ترک کند. هرچند که تاکنون روسیه موفق به دستیابی به همه اهداف از پیش تعیین شده خود نشده اما برخلاف انتظار غرب، سیزده هزار تحریم اعمال شده هم تا امروز نتوانسته است خدشه ای به اراده روسیه برای پیروزی وارد کند. مسکو به خوبی می داند که شکست در این جنگ می تواند اعتبار روسیه را به منزله یک قدرت بزرگ و داعیه دار یک جهان چندقطبی از میان ببرد و تا سالها روسیه را از کانون رقابت های بین المللی دور نگه دارد. به این ترتیب، رسیدن به پیروزی برای روسیه به معنای باقی ماندن در سلسله مراتب قدرت جهانی است و متحمل شدن شکستی که غرب مایل به تحمیل آن به روسیه است، به معنای پایان گرفتن تمام آرزوهایی است که رهبران روسیه، کشور خود را شایسته آن می دانند.

با این حساب، تصمیم ایالات متحده به حمایت از اوکراین تا سرحد یک پیروزی تمام عیار که شاید مقصود از آن خروج سربازان روسی از همه سرزمین های شرق اوکراین باشد، نه تنها جنگ را طولانی تر کرده و اوکراین را به مصالحه بی میل تر می کند بلکه فراتر از آن، احتمال وقوع یک جنگ هسته ای ولو محدود را نیز افزایش می دهد. سناریویی که لااقل تا امروز، دولت های غربی نشانی از آمادگی برای رویارویی با آن و پاسخ های احتمالی بروز نداده اند. بنابراین، شاید زلنسکی از سفر بایدن به اوکراین احساس اعتماد به نفس بیشتری کند اما در میان مدت این حمایت های بی دریغ ممکن است زمینه یک واقعه هولناک برای اوکراین را بچیند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا