علمی و فناوری

سفر در زمان با کشف یک سیاره شبیه به زمین/ عکس

سفر در زمان با کشف یک سیاره شبیه به زمین/ عکس

تینا مزدکی: سیاره‌ای که در فاصله ۷۳ سال نوری از ما کشف شده است، یک زاویه دید جدید به دانشمندان می‌دهد. سیاره تازه متولد شده HD ۶۳۴۳۳ d نام دارد و فقط کمی از زمین ما بزرگتر است با این حال دور ستاره‌ای که دقیقا مانند خورشید ما است می‌چرخد. این سیاره کوچکترین سیاره‌ای است که تاکنون پیدا شده و کمتر از ۵۰۰ میلیون سال قدمت دارد و برای دانشمندان خیلی با ارزش است زیرا می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی از نحوه شکل‌گیری سیاراتی همچون زمین، به آن‌ها بدهد.

زمین تنها سیاره‌ای است که حیات به شکلی که ما می‌شناسیم بر روی آن وجود دارد. پیدا کردن چنین سیاراتی که در اطراف ستارگانی مانند خورشید وجود دارند می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا مواد تشکیل دهنده حیات را در نقاط دیگر کیهان شناسایی کنند. این سیاره که به تازگی کشف شده است هم بسیار شبیه به زمین است و هم با زمین متفاوت است و این می‌تواند به این معنی باشد که یک فرصت عالی برای مطالعه دانشمندان است. از نظر اخترفیزیکدانی که این پژوهش را رهبری می‌کرد، این کشف سیاره بسیار مفید است، زیرا بسیار شبیه به ابتدای تاریخ سیاره زمین است.

سفر در زمان با کشف یک سیاره شبیه به زمین/ عکس

سیاره‌ای که به اندازه زمین ما است با استفاده از تلسکوپ شکار سیاره فراخورشیدی TESS کشف شد. این تلسکوپ به دنبال نوسانات ضعیف و منظم در نور ستارگان است و با توجه به آن‌ها وجود سیارات فراخورشیدی را اثبات می‌کند. ستاره‌شناسان با اندازه‌گیری اثرات متفاوت و نوری که سیاره از خود به جا می‌گذارد، جرم و اندازه آن را تعیین می‌کنند.

HD ۶۳۴۳۳ یک ستاره کوتوله زرد است که تقریباً به اندازه و جرم خورشید است و مشخصات دمایی مشابهی دارد. اما در مقایسه با ۴.۵ میلیارد سال سن خورشید، بسیار جوانتر است، چراکه تنها کمی بیش از ۴۰۰ میلیون سال سن دارد. HD ۶۳۴۳۳ از نظر ستاره‌ای فقط یک نوزاد است. تا کنون تنها سه سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده که به دور آن می‌چرخند، ۲ سیاره مینی نپتون که در سال ۲۰۲۰ مشاهده شده‌اند و HD ۶۳۴۳۳ d که به تازگی کشف شده است.

سفر در زمان با کشف یک سیاره شبیه به زمین/ عکس

اقیانوسی عظیم از گدازه

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که HD ۶۳۴۳۳ d تنها ۱.۱ برابر شعاع زمین است. با این حال جرم آن هنوز ناشناخته است، اما این اندازه فیزیکی حاکی از ترکیب موادی است که با توجه به آن به جرات می‌توان گفت این سیاره درست مانند زمین، مریخ و یا زهره است.این سیاره فراخورشیدی هر ۴.۲ روز یک بار در مداری بسیار نزدیک به دور ستاره خود می‌چرخد. این بدان معناست که سیاره و ستاره بسیار نزدیک به یکدیگر هستند به طوری که احتمال دارد این سیاره رو به ستاره خود قفل شده باشد و یک سمت آن همیشه به طرف ستاره ثابت باشد.

دانشمندان بر این باورند که با توجه به این داده‌ها احتمالا سطح این سیاره دریایی از مواد مذاب است که دمای آن در روز چیزی حدود ۱۵۷۰ کلوین، ۱۲۹۷ درجه سانتیگراد و یا ۲۳۶۶ فارنهایت است. البته زمین هرگز چنین دمایی نداشته اما احتمال داده می‌شود که روزی در تاریخ خود، درست زمانی که به آن ضربه‌ وارد شده و ماه از آن جدا شده چنین دمایی داشته است.

هنوز چیزهای زیادی درباره HD ۶۳۴۳۳ d در دسترس نیست اما مطالعه و تحقیق بر روی آن می‌تواند اطلاعاتی از حجم آن به دانشمندان بدهد، همچنین بدست آوردن چگالی این سیاره می‌تواند مشخص کند که این سیاره از چه چیزی تشکیل شده است و حتی نشان دهد که این سیاره جو دارد یا نه و اگر جوی دارد، مواد تشکیل دهنده این جو دقیقا چه چیزی است.

۵۸۳۲۳

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا