اقتصادی

سقوط ادامه‌دار ارزش پول ترکیه/ ارزش لیر به پایین‌ترین میزان در تاریخ خود رسید

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل برگزیده های ایران، به نقل از رویترز، پس از آنکه رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، دستور اخراج ۱۰ سفیر خارجی از جمله سفیر آمریکا را صادر کرد، در معاملات اولیه، ارزش لیر ۱.۶ درصد ریخت و به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ معاملات رسید.

هفته پیش هم هفته خوبی برای لیر نبود چرا که بانک مرکزی این کشور نیز نرخ بهره آن را کاهش داد که باعث شد دوباره ارزش لیر پایین‌تر بیاید.

بسیاری از نمایندگان مجلس ترکیه و کارشناسان اقتصادی این اقدام بانک مرکزی را اقدامی بی‌ملاحظه و عاری از مسؤولیت و در عین حال یک شوک عنوان کرده‌اند.

ارزش لیر هم اکنون به ۹.۷۸ لیر در برابر دلار رسیده و از ابتدای سال جاری تا کنون هم ۲۴ درصد ارزش خود را از دست داده است.

«تیم آش» کارشناس مؤسسه بلوبی می‌گوید:‌من نگران بازارهای مالی ترکیه هستم به طور قطع شاهد فشار سنگین فروش لیر در بازار ترکیه خواهیم بود.

وی تأکید کرد: همه ما می‌دانیم رئیس‌کل بانک مرکزی ترکیه هیچ الزامی برای بالا بردن نرخ بهره حس نمی‌کند و تنها راه مقابله با شرایط کنونی خرج کردن ذخایر ارز خارجی است که بانک مرکزی ترکیه فعلاً ندارد.

اردوغان روز گذشته به وزارت امور خارجه ترکیه دستور داده بود که به خاطر آنکه ۱۰ سفیر خارجی درخواست آزادی عثمان کاوالا یک تاجر را که از سوی دولت دستگیر شده و در زندان به سر می‌برد ارائه داده‌اند آنها را به عنوان عنصر نامطلوب از آنکارا اخراج کند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا