Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
سلاح ترسناک روسی که در اوکراین جهنم به پا می‌کند / عکس - خبرگزاری برگزیده های ایران
علمی و فناوری

سلاح ترسناک روسی که در اوکراین جهنم به پا می‌کند / عکس

سلاح ترسناک روسی که در اوکراین جهنم به پا می‌کند / عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، به تازگی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی روس زبان منتشر شده است که نشان می‌دهد که یک پرتابگر چندگانه توس-۱ (TOS-1) در دونباس توسط نیروهای اوکراینی هدف قرار گرفته است.

اوایل ماه جاری خبرهایی درباره ورود این سلاح کشنده به خط اول نبرد اوکراین به گوش می‌رسید. نیوزویک در گزارشی به این توپخانه راکتی پرداخته است و از اثرات ویرانگر و مخرب آن صحبت به میان آورده است.

نسخه بروزرسانی شده سلاحی مرگبار

TOS-1A نسخه بروزرسانی شده توس است که بر روی یک شاسی زرهی نصب شده و قابلیت گردش ۳۶۰ درجه را دارد.

در حالی که سیستم اولیه دارای ۳۰ لوله پرتاب بود در نسخه بروزرسانی شده تعداد لوله‌های پرتابگر به ۲۴ عدد کاهش پیدا کرده است که پرتاب خودکار موشک‌ها در آن ۶ ثانیه و در صورت عملکرد دستی ۱۲ ثانیه طول می‌کشد.

ترکیب این پرتابگر با مهمات ترموباریک نتیجه‌ای مرگبار در پی دارد. به گفته جرمن کوهن تحلیل‌گر موسسه کاتو : «سلاح های ترموباریک مانند اکثر مواد منفجره معمولی حاوی اکسید کننده نیستند و فقط با سوخت و اکسیژن موجود کار می‌کنند. با انفجار اولیه، ظرف باز می شود و سوخت با هوای اطراف مخلوط می شود و شعاع انفجاری عظیمی ایجاد می‌کند که افراد را فراتر از نقطه هدف، بسته به شعاع انفجار از بین می‌برد. کسانی که زنده می‌مانند، بدون شک آسیب قابل توجهی به اندام‌ها و سوختگی‌های درجه سه روی پوست خود خواهند داشت.»

سلاح ترسناک روسی که از هیمارس آمریکایی مخرب‌تر است / عکس

بر اساس تحلیل کوهن میزان تخریب زرادخانه اوکراین با وجود توپخانه‌ای چون هیمارس قابل مقایسه با پرتابگرهای ترموباریک توس نخواهد بود.

نشریه کانورسیشن درباره بمب‌های ترموباریک می‌نویسد: «تأثیر بمب‌های ترموباریک یا بمب‌های خلاء، شبیه به نفس عمیق کشیدن قبل از غوطه‌ور شدن در آب است. البته تصور کنید که تمام اکسیژن فوراً از بدن شما خارج می شود. وقتی دوباره سعی کنید نفس بکشید. به جای اینکه آب سرد ریه‌های شما را پر کند، ذرات سمی و قابل اشتعال شروع به کشتن شما از درون می‌کنند.»

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا