اقتصادی

سوخت ملی-۳| خنثی‌سازی خرابکاری بنزینی دشمن با توسعه CNG/ تضمین امنیت انرژی با متنوع‌سازی سبد سوخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، روز سه‌شنبه ۴ آبان‌ماه سامانه سوخت ایران تحت تاثیر حمله هکرها از دسترس خارج شد و بدین صورت فرآیند سوخت‌گیری بنزین آزاد و سهمیه‌ای در کل کشور دچار اختلال شد. در این بین همزمان با حمله سایبری و ایجاد اختلال در سامانه سوخت، توسعه صنعت گاز فشرده طبیعی CNG به عنوان سوخت جایگزینِ بنزین بیش از گذشته احساس شده است.

در روزهای بحران جایگاه‌های سوخت سراسر کشور هرچند عرضه بنزین سهمیه‌ای چند روز متوقف شد اما توزیع CNG ارزان قیمت در سراسر کشور بدون اختلال ادامه داشت و دارد و تا حدود زیادی بار ترافیکی ناشی از تعطیلی این پمپ بنزین‌ها توسط جایگاه‌های CNG جبران شده است.

*توسعه CNG باعث تضمین امنیت انرژی بخش حمل و نقل می‌شود

به طور کلی افزایش سهم CNG در سبد سوخت علاوه بر مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی، از جنبه تضمین امنیت انرژی بخش حمل و نقل کشور نیز حائز اهمیت است و در صورتی که با اتخاذ سیاست‌های غلط در دولت یازدهم و دوازدهم صنعت CNG به مرز ورشکستگی کشیده نمی‌شد، دو بحران بنزین در آبان ۹۸ و آبان ۱۴۰۰ اتفاق نمی‌افتاد و یا از شدت آن کاسته می‌شد.

تنوع‌سازی سبد سوخت کشور با توسعه صنعت CNG از این جهت ضروری است که در صورت وقوع هر بحران بنزینی در کشور چه از طریق بحران‌سازی دولت روحانی و چه حمله سایبری دشمن، این امکان را برای مردم فراهم است که در شرایط بحران با تکیه بر CNG، سوخت در دسترس و ارزانی را جایگزین بنزین کنند.

برگزیده های ایران در بخش اول پرونده «سوخت ملی» با عنوان «چرا توسعه صنعت CNG یک اولویت است؟/ ۸ مزیت ایران برای ورود به عصر سوخت‌های پاک» به بررسی مزایای توسعه صنعت CNG پرداخته است.

* بازدارندگی از اقدامات خرابکارانه بنزینی دشمن با توسعه CNG

همچنین افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها به عنوان یک عامل بازدارنده نیز محسوب می‌شود زیرا تنوع‌سازی سبد سوخت کشور در برابر گروه‌های تهدیدکننده امنیت انرژی ایران ضربه‌گیری ایجاد می‌کند و تقریبا اثرات منفی اقدامات آنها را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

به طور مثال فرض کنید که آنچه شورای عالی انرژی در سند «تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰» درباره توسعه صنعت CNG تکلیف کرده است هم‌اکنون به وقوع پیوسته بود و در حال حاضر میزان مصرف روزانه CNG به جای ۲۷ میلیون متر مکعب به روزانه ۵۴ میلیون متر مکعب رسیده بود (جدول ۱).

بدین صورت اختلال در سامانه هوشمند سوخت عملا تاثیر چندانی بر تامین سوخت خودروها ایجاد نمیکرد زیرا در کنار بنزین، CNG نیز برای مصرف خودروها موجود بود و زیرساخت‌های آن نیز به اندازه کافی در کشور وجود داشت، در نتیجه اکثر مردم بلافاصله بعد از حمله سایبری، سوخت خود را از بنزین به CNG تغییر میدادند. بدین صورت عملا شدت ضربه دشمن در این حمله سایبری گرفته می‌شود و انگیزه‌ای برای حمله به سامانه سوخت کشور برای ایجاد بحران و هرج و مرج باقی نمی‌ماند.

جدول ۱- سبد بهینه سوخت بخش حمل و نقل زمینی تا افق ۱۴۲۰ (واحد میلیارد لیتر بنزین)

*وزارت نفت دولت سیزدهم برای رفع موانع توسعه CNG اقدام کند

با توجه به نکات گفته شده، قطعا یکی از اولویت‌های مهم وزارت نفت در دولت سیزدهم، توسعه صنعت CNG در کشور است. اهمیت این موضوع به قدری واضح و روشن است که حتی دولت دوازدهم نیز بعد از تخریب صنعت CNG، برای جبران اشتباهات خود و تقویت این صنعت برنامه‌ای را تدوین کرده است.

در این راستا طبق مصوبه شورای اقتصاد هیأت دولت دوازدهم: «درخواست وزارت نفت درباره حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی تاکسی، ون(تاکسی)، وانت و مسافربر شخصی بنزینی به CNGسوز در سقف ۵۶۳ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار مورد تایید قرار گرفته است. بدین صورت ۱.۴۶۴هزار خودرو از تک‌سوز به CNG سوز تبدیل می‌شوند که این تبدیل نیز به صورت «رایگان» برای خودروهای دارای اولویت انجام می‌شود».

طبق این مصوبه از سال ۹۸ تا کنون باید حدود ۱ میلیون خودرو، CNGسوز می‌شدند ولی آمار فعلی حاکی از این است که در حال حاضر با وجود حمایت‌های ویژه (و البته غیرموثر) برای توسعه صنعت CNG کمتر از ۲۰۰ هزار خودرو در چارچوب مصوبه شورای اقتصاد دوگانه‌سوز شده‌اند. در نتیجه رفع چالش‎های موجود در مسیر توسعه صنعت CNG یکی از اولویت‌های مهمی است که نیازمند توجه وزارت نفت دولت سیزدهم است.

برگزیده های ایران در بخش دوم پرونده «سوخت ملی» با عنوان «چرا طرح دوگانه‌سوزی خودروها شکست خورد‌؟» به بررسی تله سیاست‌گذاری در صنعت CNG پرداخته است. در گزارش‎های بعدی درباره چالش‌ها و راهکارهای توسعه CNG توضیحاتی بیشتری ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا