علمی و فناوری

سوخویی که قرار است به ایران بیاید را بهتر بشناسید!/ عکس

سوخویی که قرار است به ایران بیاید را بهتر بشناسید!/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده، جنگنده ها در دنیای امروز نقش مهم و موثری را در حوزه دفاعی و نظامی کشورهای جهان ایفا می کنند؛ در این میان برخی از جنگنده ها به واسطه امکانات و تجهیزاتی که دارند، شهرت بیشتری را در جهان پیدا می کنند. سوخو ۳۵ یکی از همین هواپیماهاست. این جنگنده ساخت روسیه برای عملیات برتری هوایی ساخته شده و بسیار مانورپذیر است. سوخو ۳۵ به تجهیزات اویونیک و تسلیحات پیشرفته، از جمله سیستم راداری قوی و موشک های هوا به هوای مختلف مجهز است و می تواند تا ۳۶۰۰ کیلومتر برد داشته باشد.

براساس گزارش دنیای اقتصاد، سوخو ۳۵ نسخه توسعه یافته از سوخو ۲۷ است که در اوایل دهه ۱۹۸۰ توسعه و ساخت آن آغاز شد. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۸۸ پرواز کرد و در ابتدا با نام Su-۲۷M شناخته می شد. این هواپیما فوق چابک در درجه اول برای ماموریت های برتری هوایی استفاده می شود اما همچنین به واسطه قابلیت بسیار گسترده که داشت، برای انجام عملیات های هوا به زمین پیشنهاد شد.

سوخویی که قرار است به ایران بیاید را بهتر بشناسید!/ عکس

بعدها طراحی این هواپیما به عنوان سوخو ۳۵ تغییر کرد و به عنوان جایگزینی برای جنگنده های Su-27 و MiG-29 پیشنهاد شد. موتورهای بزرگ و قدرتمند این جنگنده توانایی سوپرکروز را برای مدت طولانی در اختیار خلبان قرار می دهد. همچنین موتورهای آن امکان رسیدن به سرعت های مافوق صوت را فراهم می کنند. موتورها دارای بردار رانش سه بعدی هستند که این جنگنده را بسیار قابل مانور می کند.

سوخو ۳۵ در حال حاضر تنها جنگنده تولیدی است که از نازل‌های بردار رانش دو صفحه ای استفاده می کند. این هواپیما می تواند ۱۱.۵ تن سوخت حمل کند. این جنگنده چند منظوره مجهز به سیستم اویونیک پیشرفته است و قابلیت جستجو و ردیابی مادون قرمز را دارد. سوخو ۳۵، برای پرواز با سرعت بالا و مانورپذیری بالا بهینه شده است و موتورهای بردار بال و رانش با شیب تنn به آن مزیت قابل توجهی در پیچ های G بالا و قابلیت مانور می دهد.

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا