کرمانشاه

سوسوی امید و اراده‌| اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در دیار خشک کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، در سال ۱۳۹۶ کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با پیشنهاد وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن و تجارت و نیز سازمان محیط زیست با مصوبه هیأت وزیران تشکیل شد، هدف از تشکیل این کارگروه مقابله با بحران آب، احیاء و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی در سطح کشور بود.

از سال ۱۳۴۷ که قانون ملی شدن آب‌ها به تصویب مجلس شورای ملی رسیده تا زمان حال که قوانین و دستورالعمل‌های متعددی جهت مقابل با بحران آب ابلاغ شده متأسفانه تاکنون نتایج ملموسی به همراه نداشته است.

حال با توجه به بحران آب، اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در کشور با هدف مدیریت صحیح منابع آب و مقابله با کم آبی رویه جدی به خود گرفته. در همین راستا در استان کرمانشاه برای اجرای برنامه‌های این طرح کارگروهی تشکیل شده که قرار است طرح مذکور تا سال ۱۴۰۵ اجرا شود و شرکت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، جهاد کشاروزی، صمت و شهرداری‌ها موظف هستند اعتبارات استانی و ملی خود را برای اجرای طرح‌ها سازماندهی و جهت‌دهی کنند.

شهلایی، دبیر کارگروه اجرای طرح‌های سازکاری با کم‌آبی در استان کرمانشاه در این خصوص به خبرنگار برگزیده های ایران، گفت: طرح سازگاری با کم‌آبی نشان از این دارد که در موقعیتی قرار داریم که باید با شرایط کم آبی خود را سازگار کنیم.

وی تصریح کرد: این پروژه در سطح ۲۳ محدوده مطالعاتی یا دشت‌های ممنوعه استان کرمانشاه اجرا خواهد شد، ۱۳ محدوده مطالعاتی از این تعداد دشت‌های ممنوعه بحرانی است یعنی پتانسیل خود را از دست داده‌اند.

شهلایی با توجه به مسؤولیت ارگان‌های مربوطه در این طرح، افزود: پروژه‌های آن از قبیل تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز فاقد پروانه، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، نصب کنتورهای هوشمند، انسداد چاه‌های غیرمجاز در حوزه فعالیت آب و منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، بهره‌مندی بیشتر از آب سبز مثلا در کشت چغندر پاییزه، جایگزینی کشت داروهایی گیاهی به جای محصولات زراعی پرآب‌بر، اصلاح الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها در حوزه فعالیت جهاد کشاورزی به عنوان  یکی از دستگاه‌های مسؤول در این طرح، است.

دبیر کارگروه اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حوزه سازمان صمت صرفه‌جویی در تأمین آب صنایع از طریق بازچرخانی آب و نوسازی خطوط لوله و در حوزه شرکت آب و فاضلاب هم اصلاح شبکه‌های آبیاری و خطوط انتقال آب استاز دیگر وظایف دستگاه‌های مسؤول می‌باشد.

وی یادآور شد: قرار است در اجرای طرح اجرای سازگاری با کم‌آبی ۲۶۰ میلیون مترمکعب در آب‌های سطحی و زیرزمینی در استان صرفه‌جویی شود که در عملکرد ۱۸ ماهه دستگاه‌های مرتبط استان در برنامه سازگاری با کم آبی شاهد صرفه‌جویی ۵۹ میلیون متر مکعبی منابع آب زیرزمینی و ۷.۵ میلیون متر مکعبی منابع آب سطحی هستیم.

شهلایی در ادامه اشاره‌ای به وضعیت بارش‌های سال آبی جدید از ابتدای مهرماه تاکنون داشت و افزود: تا به امروز به طور میانگین نزدیک به ۵۷.۵ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که با تطبیق آن نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۱۲۹ میلی‌متر بوده با کاهش ۵۵.۵ درصدی مواجه شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اضافه کرد: با توجه به خشکسالی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شاهد افت و سطح آب به میزان چشمگیری در دشت‌های استان بوده‌ایم به طوریکه هم‌اکنون دو دشت شیان حسن‌آباد و روانسر سنجابی به علت برداشت‌های نامتعارف و خشکسالی‌های پی‌در پی از شرایط نامساعدی برخوردار هستند و با تداوم شرایط کنونی فرونشست در این دشت‌ها دور از انتظار نیست

وی یادآور شد: در بعضی‌ از دشت‌های استان افت‌های شدیدی داریم به عنوان مثال در دشت حسن‌آباد شیان که یکی از دشت‌های ممنوعه استان است اگر طرح سازگاری با کم‌آبی اجرا شود طی چهار سال آینده می‌توانیم تغذیه و تخلیه آن‌را به تعادل برسانیم، اما برای جبران مافات حدود ۳۰ سال طول خواهد کشید.

شهلایی خاطرنشان کرد: چون افت سالیانه در این دشت حدود ۱.۷ متر بوده یعنی سالیانه سطح آب زیرزمینی ۱.۷ متر پایین می‌رود و افتی که در طی ۲۰ سال گذشته رخ داده بالغ بر ۴۰ متر است و دشت ماهیدشت هم با همین وضعیت حدود ۲۹ سال طول می‌کشد که به حالت اولیه بازگردد.

«آب» یکی از دغدغه‌های بسیار مهم کشور و استان کرمانشاه است، بنابراین برای به ثمر رسیدن طرح سازگاری با کم آبی باید تمامی جوانب مدنظر قرار گیرد که در آن  شرکت آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان‌ جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت میدان‌دار هستند و هر کدام وظایفی را برعهده دارند که در کنار آن‌ها همراهی مردم از ارکان اصلی اجرایی شدن این طرح محسوب می‌شود؛ باید در قالب فرهنگ‌سازی همه به این فهم مشترک برسیم که در هر جایگاهی که هستیم، باید به مدیریت مصرف آب کمک کنیم.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا