فرهنگ و هنر

سوشال مدیا، جامعه و نقش کودکان روی سینما!

سوشال مدیا، جامعه و نقش کودکان روی سینما!

مهسا بهادری: امانوئلا النا پندیوک، مجری و تهیه کننده تلویزیون اهل کشور رومانی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۲۰۰۵ و یک برنامه تلویزیونی در شبکه بخارست آغاز کرد. او تاکنون بیش از ۴۵ فیلم تهیه کرده است که تقریبا همه آن‌ها دارای فضای خانوادگی برای مخاطبان کودک هستند. هفت فیلم از پندیوک در جشنواره‌های شاخصی از جمله جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده‌اند. او در سال ۲۰۱۲ رئیس داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان سینه کید در آمستردام هلند بود. پندیوک همچنین در سال ۲۰۱۳ از داوران جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان ایران بوده است. او در جشنواره امسال به عنوان عضو هیئت داوری سیفژ حضور دارد.

به عنوان کسی که سابقه حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را دارد، از آشنایی با ایران و جشنواره کودک بگویید.

من بیش از ۱۲ سال است که با فرهنگ ایران آشنا هستم. در مقطع دبیرکلی «محسن چینی‌فروشان» من در سیفژ – سازمان بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان- در سمت نایب‌رئیس فعالیت می‌کردم. من به مردم و فرهنگ ایران علاقه‌مند هستم.این دفعه دومی‌ است که من از ایران بازدید می‌کنم. در حدود ۱۰ سال پیش نیز در این جشنواره شرکت کردم و همچنین بچه‌هایی‌ که در مدرسه فیلم و تلویزیون رومانی تحت سرپرستی من به تعلیم مشغول بودند، به عنوان داور کودک و نوجوان در جشنواره شرکت کردند. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به عنوان یک جشنواره معتبر شناخته می‌شود که در آن، مناسب‌ترین فیلم‌ها برای کودکان و خانواده‌ها با هم به رقابت می‌پردازند

تحلیل شما از تاثیر سینما بر کودکان در جامعه مدرن چیست؟

به نظر من سینما بر کودکان تاثیر شگرفی دارد. من ۲ پسر ۶ ساله و ۸ ساله دارم و از آنجایی که ما در جامعه‌ای زندگی‌ می‌کنیم که رسانه‌ها در همه جا حضور دارند، همه‌چیز من‌جمله تلفن‌های همراه سینما، بسیار بر خردسالان و نوجوانان تاثیرگذار بوده است و به عقیده من ما باید بسیار با دقت به این نکته توجه داشته باشیم که چه نوع فیلم‌هایی‌ می‌بایست توسط دست‌اندرکاران ترویج شوند که مناسب کودکان باشند.

همانطور که می‌دانید ما در عصر رسانه‌های اجتماعی زندگی‌ می‌کنیم و اکثر کودکان به تلفن‌های همراه دسترسی‌ دارند. به نظر شما راهکار علاقه‌مند کردن بچه‌ها به سینما چیست؟

واقعیت این است که بچه‌ها غالبا بسیار علاقه‌مند هستند که به سینما بروند، اما به عقیده من این وظیفه آموزگاران و والدین است که در این امر کودکان را هدایت کنند و فیلم‌های مناسب از لحاظ سنی و محتوا را به آنها معرفی‌ کنند. همچنین تاکید بر این نکته که دیدن فیلم در سینما بسیار مفیدتر از تماشای آن بر روی صفحه کوچک تلفن‌های همراه است، در نهایت برعهده والدین است.

کارگردان محبوب شما در سینمای کودک و نوجوان ایران کیست؟

شاید در این لحظه پاسخ مناسبی برای سوال شما نداشته باشم، اما به نظر من فیلم‌ها و انیمیشن‌های ایرانی‌ که من تاکنون تماشا کرده‌ام، نه تنها روی من به عنوان تهیه‌کننده، بلکه روی سینمای رومانی و کل سینمای جهان، بسیار تاثیرگذار و الهام‌بخش بوده‌اند.

۲۴۵۲۴۵

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا