اخبار روز

سیگنال جاه‌طلبی هسته‌ای سئول!

سیگنال جاه‌طلبی هسته‌ای سئول!

به گزارش پایگاه راشاتودی، تنش ها در شبه جزیره کره از زمانی که کره شمالی آزمایش موشک بالستیک را بعد از مدتها برای اولین بار از اول ژانویه از سر گرفت، تشدید شد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که پیونگ یانگ در سال ۲۰۲۲ در زمینه پرتابهای موشکی یک رکورد ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، چانگ جین سوک، رهبر حزب محافظه کار “قدرت مردم” کره جنوبی با اشاره به احتمال ناکارآمدی سامانه حمله اول کشورش موسوم به سامانه “زنجیره کشتن” اظهار کرد: “ما باید به طور جدی توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود را در صورت ناکافی بودن چنین پاسخی در نظر بگیریم.”

پروتکل نظامی “زنجیره کشتن” به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر تهدیدات هسته‌ای کره شمالی طراحی شده و شامل حملات پیشگیرانه علیه انبارهای موشکهای هسته‌ای و رهبران ارشد پیونگ یانگ در صورت شناسایی یک پرتاب قریب‌الوقوع هسته‌ای است. هر چند این سیستم یک دهه پیش راه اندازی شد، اما در زمان ریاست جمهوری یون سوک یول که در ماه مه گذشته به ریاست جمهوری رسید، اهمیت دو چندانی پیدا کرد.

یون سوک یول همچنین اعلام کرده، کشورش می‌تواند به دنبال دستیابی به بازدارندگی هسته‌ای خود برود؛ او اولین رئیس جمهور کره جنوبی در دوران پس از جنگ سرد است که چنین طرحی را پیشنهاد می‌کند. او بعداً تصریح کرد که دولتش در این زمینه سیاست فعالی را دنبال نمی‌کند.

چونگ جین سوک این اظهارات را پس از شلیک دو موشک بالستیک کوتاه برد توسط کره شمالی به سمت دریای شرق در اوایل روز دوشنبه مطرح کرد. روز شنبه نیز کره شمالی دست به پرتاب یک موشک بالستیک دوربرد زد.

او ادامه داد: “ما یک گزینه روشن در قبال تسلیحات هسته‌ای کره شمالی داریم. ما ابتدا باید یک بازدارندگی هسته‌ای مشخص را به دست بیاوریم… ما باید سامانه زنجیره کشتن خود را تقویت کنیم تا کره شمالی هرگز نتواند در صورت استفاده از سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره، روی پاهای خود بایستد.”

گمانه‌زنی شده که آمریکا مخالف تلاش کره جنوبی برای دنبال کردن تسلیحات اتمی است چون می‌ترسد که این امر به یک مسابقه تسلیحاتی در شبه جزیره کره منجر شده و تنش ها بین سئول و پیونگ یانگ را بیشتر شعله ور کند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اواخر دسامبر گذشته برنامه‌اش برای گسترش چشمگیر زرادخانه هسته‌ای پیونگ یانگ را اعلام کرد. کره جنوبی و کره شمالی به دنبال پایان جنگ بین آنها با یک توافق آتش بس در سال ۱۹۵۳ از نظر فنی همچنان در جنگ با یکدیگر محسوب می‌شوند. پیونگ یانگ اخیرا اعتراض شدیدی به مانورهای نظامی برنامه ریزی شده‌ای که قرار است در هفته‌های آینده بین سئول و واشنگتن برگزار شود، داشته است.

کره شمالی از چنین مانورهایی به عنوان تمرین حمله تمام عیار به خود یاد کرده است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا