سلامت

شاخص اهدای خون نسبت به جمعیت در دامغان سه برابر متوسط جهانی است

سیدمهدی تقوی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با برگزیده های ایران، افزود: میانگین شاخص اهدای خون جهانی به ازای هر یکهزار نفر جمعیت ۲۶ واحد است که این رقم در ۶ ماهه نخست امسال در شهر دامغان ۶۱ واحد به ازای هر یکهزار نفر بود که آمار بسیار خوبی است.

وی گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال سه‌هزار و ۳۴۱ نفر به پایگاه انتقال خون دامغان مراجعه کردند و ۲ هزار و ۷۶۵ واحد خون از اهداکنندگان در دامغان دریافت شد و دامغان در شاخص اهدای خون مستمر با شاخص ۷۸ درصد جزو برترین های کشور است.

وی تاکید کرد: حدود صد نفر از اهدای خون ۶ ماه نخست امسال در دامغان مربوط به بانوان است و با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند، سهم آنها در اهدای خون کم است.

تقوی ادامه داد: سهم بانوان دامغانی از مجموع اهدای خون طی نیمه نخست امسال، تنها سه درصد است که نیازمند مشارکت بیشتر بانوان در این امر هستیم.

وی ابراز داشت: مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است.

رییس اداره انتقال خون دامغان خاطرنشان کرد: از مجموع واحدهای خون جمع آوری شده در این پایگاه، پنج هزار و ۹۴۳ واحد گلبول قرمز متراکم، پلاسما و پلاکت تهیه شد. 

به گزارش برگزیده های ایران، مراجعه و اهدای خون مردم این شهرستان در نیمه نخست سال ١۴٠٠ با توجه به شیوع ویروس کرونا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشت.

۹۳۸ واحد از فرآورده های خونی نیمه نخست امسال به بیمارستان ولایت دامغان، ۸۳۶ واحد به پایگاه های داخل استان سمنان و سه هزار و ۴۸۲ واحد به پایگاه های انتقال خون استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان ارسال شد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا