آذربایجان غربی

شاعری که در آخرین لحظات زندگی‌اش از توحید خدا شعر می‌خواند

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، باباعلی جوانمرد از شاعران متعهد و خوش‌ذوق آذربایجان‌غربی، سال ۱۳۳۲ شمسی در شهرستان میاندوآب به دنیا آمد.

وی بازنشسته ارتش بود و در بیش از پنج دهه گذشته ارومیه را برای سکونت خود و خانواده‌اش انتخاب کرده بود.

موضوعات و قالب‌های اشعار باباعلی جوانمرد متنوع است و در دو وزن هجایی و عروضی به موازات هم فعالیت داشت.

این استاد شعر ترکی عمدتا در موضوعات عارفانه، عاشقانه، حماسی، سیاسی، طنز، انتقادی، اجتماعی، اخلاقی و منظومه‌های داستانی بیشتر با رنگ و صبغه فولکلوریک، مذهبی و انقلابی شعر می‌گفت و یکی از افراد تاثیرگذار در شعر آیینی استان بود.

باباعلی جوانمرد از سال ۶۷ به عضویت انجمن ادبی ارومیه درآمد و از جایی که شعرهای این شاعر نامدار تاثیرگذاری و غنای ویژه‌ای داشت، قدرت نفوذ شعرهای او مرزهای ایران را درنوردیده و در عراق و ترکیه نیز شعرهای او در محافل مختلف بر سر زبان‌ها بود.

در استان‌های مختلف کشور نیز از جوانمرد درخواست می‌شد تا در مراسم و محافل مختلف شعر بخواند و همین نفوذ کلام در شعر باباعلی جوانمرد باعث شد تا پس از مرگش نیز شعرهایش ماندگار بماند و امام جمعه ارومیه نیز در مورد این شاعر نامدار را یکی از شاعران متعهد و خوش ذوق آذربایجان‌غربی خطاب کند.

حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی پس از وفات این شاعر، ضمن ارسال پیام تسلیت به جامعه هنری استان، گفت: باباعلی جوانمرد سال‌ها عمر خود را در راه حفظ و نشر فرهنگ اصیل آذربایجان صرف کرد و با آثار زیبای خود در ادبیات معاصر و خلق اشعار آیینی، اجتماعی و طنز تمام تلاش خود را با اخلاص برای خدمت موثر در عرصه شعر و ادب به کار بست و با طبعی روان اشعاری درخشان از خویش به یادگار گذاشت.

باباعلی جوانمرد شاعر ایران‌دوست آذربایجانی بود

مسئول آفرینش‌های ادبی  حوزه هنری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه باباعلی جوانمرد ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ براثر بیماری سرطان چشم از جهان فروبست، گفت: وی شاعر طنزپرداز اجتماعی بود و مشکلات اجتماعی و آرمان‌های اجتماعی را با طنز بیان می‌کرد.

مصطفی قلیزاده علیار با بیان اینکه خصوصی‌ترین ویژگی این شاعر نامدار آذربایجانی مردمی بودن بود، تصریح کرد: تمام اقشار جامعه شعرهایی که این شاعر می‌سرود را درک می‌کردند و تمام مردم آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل وی را می شناختند..

وی با بیان اینکه شعرهای آیینی این شاعر نامدار تاثیرگذار بود، اظهار داشت: جوانمرد در وصف رسول خدا، حضرت علی، فاطمه زهرا و سایر ائمه اشعار آینی سروده است که این شعرها م در قالب مدح و توصیف بوده و هم مرثیه است.

مسئول آفرینش‌های ادبی  حوزه هنری آذربایجان‌غربی، جوانمرد را از شاعران انقلابی عنوان کرد و افزود: وی که برادر شهید بود به خوبی به فلسفه انقلاب پی برده بود و در شعرهایش نیز به موضوع انقلاب و دفاع مقدس می‌پرداخت.

قلیزادهعلیار با بیان اینکه جوانمرد شعرهای متعددی برای امام راحل و مقام معظم رهبری سروده است، اذعان داشت: باباعلی جوانمرد در تمام شب‌های شعر و کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر ادبی انقلابی و آیینی حضور یافته و شرکت می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه باباعلی جوانمرد در دو سال گذشته که از بیماری رنج می‌برد ولی تا دو هفته قبل از مرگ در محافل هنری حضور می‌یافت و تمام امورات را خودش انجام می‌داد و در آخرین برنامه رسمی که حضور داشت” چهارمین شب شعر زلال غدیر” بود که در مصلی امام خمینی(ره) با حضور امام جمعه ارومیه تشکیل شده بود که این موضوع نشان از عاقبت به خیری شاعر دارد.

مسئول آفرینش‌های ادبی  حوزه هنری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه جوانمرد شاعر خداشناس بود، افزود: براساس فیلمی که خانواده این شاعر در آخرین شب قبل از مرگ‌اش تهیه کرده‌اند، خانواده این شاعر از وی می‌خواهد تا شعر بخواند و باباعلی جوانمرد در حالی که اوضاع جسمی چندان خوشی نداشت و فراموشی نیز گرفته بود، انگشت اشاره خود را به سمت آسمان گرفته و شعری از یگانگی و توحید خدا می‌خواند.

در زیر یکی از شعرهای باباعلی جوانمرد در وصف عشق خود به معبود را می‌خوانید:

ای گوزل عشقینده واللاه باغری بوریان اولموشام

دین- ایماندان کئچیب چون شیخ صنعان اولموشام

یوخدو یارب ذره‌ای جسمیمده طاقت قیل نظر

چون گرفتار کمن زلف جانان اولموشام

کشتی عشقین سفردن تا یئتیشسین بیر عومور

ساحل عشقینده رحم ائله نگهبان اولموشام

آز قالر دریای عشقینه کی غرق اولسون گمیم

من گرفتار عجب دریاده طوفان اولمشام

چوخلاری عشقین یولوندا مال دنیادن کئچیب

اما من جاندان کئچیب معشوقه قوربان اولموشام

چوخ چتیندیر تا ساغالسین منده عشقین یاره سی

چونکی هجرینده قالیب من کونلو شان – شان اولموشام

هئچ تاپلماز عاشقین عالمده یارسیز چاره سی

چون مریض مین دفعه مولای لقمان اولموشام

مسئول آفرینش‌های ادبی  حوزه هنری آذربایجان‌غربی، باباعلی جوانمرد را شاعر متعهد و مردمی عنوان کرد که ویژگی خاص و زبان شعری خاص خود را داشت، گفت: وی تحت تاثیر هیچ شاعری نبود و سبک مستقلی داشت و بیش از ۱۲ جلد کتاب شعر از او به جایی مانده که می‌توان به ” دیوان شعر”، “وجدانی عذابا سالما دونیادا” ، ” بایاتلار”، “قره بادیمجان“، “حقیقت نامه”، ” آللاهیمیز ” و “گول اورگین آچیلسین» اشاره کرد.

قلیزادهعلیار افزود: جوانمرد شاعر مردمی و ایران‌دوست بود و در اغلب شعرهای آذربایجانی خود از ایران دفاع کرده و آذربایجان را از ایران می‌دانست و به تمامیت ارزی ایران ارزش زیادی قائل بود.

 

وطن دوستی این شاعر را حتی از روی شعری که بر روی سنگ قبر وی حک شده می‌توان به خوبی فهمید، شعر زیر بر روی سنگ قبر این شاعر آذربایجانی نوشته شده است:

جان نثار اولسون قوچاقلار یوردو آذربایجانا

افتخارلار بسله ییب غیرتلی اولکه‌م ایرانا

قهرمانلار چوخ گلیب غیرتلی آذربایجانا

ای جوانمرد چوخ شوکور درگاه قادر سبحانا

مین جانم اولسا دا هامسان ایرانا قوربان ائلرم

شعرا سرمایه‌های مهم و تاثیرگذار کشور هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به تاثیرگذاری شعر در جامعه و فرهنگ مردم، اظهار داشت: شعرا با ذائقه‌ی مخاطب و با طبع لطیف خود و با بهره‌گیری از مهارتی که در چینش کلمات و معنی بخشی به آن‌ها دارند، بهترین مفاهیم ا به نحو شایسته‌ای انتقال می‌هند و باباعلی جوانمرد نیز توانسته بود در قالب شعر، مفاهیم حوزه انقلاب، ایثار و شهادت را به نحو شایسته‌ای به مخاطب انتقال دهد.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری افزود: شعرا سرمایه‌های مهم و تاثیرگذار کشور هستند و باباعلی جوانمرد از شعرای پیشکسوت آذری‌گو بود و اشعار عرفانی، حماسی و طنز وی زبانزد عام و خاص بود.

وی افزود: باباعلی جوانمرد در طول عمر گرانمایه خود آثار ادبی و کتاب‌های شعر پرباری را از خود به یادگار گذاشت و اشعار نغز و زیبایی را با مضامین مختلف طنز و اجتماعی سرود و فقدان این شاعر خوش‌ذوق و قریحه مایه اندوه و تاسف اهالی شعر و ادب استان است.

گزارش از: مریم رسولی

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا