علمی و فناوری

شباهت غیرقابل انکار پهپاد جدید ترکیه به پهپاد مشهور ایرانی/ عکس

شباهت غیرقابل انکار پهپاد جدید ترکیه به پهپاد مشهور ایرانی/ عکس

شباهت بسیار این پهپاد ترکیه ای با پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، پهپادی ایرانی که مقامات غربی مدعی استفاده گسترده از آن توسط روسیه در جنگ اوکراین شده اند. به محض انتشار تصاویر پهپاد عذاب، تحلیل گران نظامی به شباهت فراوان آن با پهپاد شاهد ۱۳۶ اشاره کردند.

شباهت غیرقابل انکار پهپاد جدید ترکیه به شاهد ۱۳۶ ایران/ عکس
شاهد ۱۳۶

پهپاد ترکیه ای عذاب را می توان به چندین شکل به پرواز درآورد؛ از جمله پرتاب کن و فراموش کن، پرواز آزاد یا به کمک یک اپراتور که می تواند دوربین عذاب را از فاصله ۲۰۰ کیلومتری به سمت هدف نشانه می رود. با استفاده از مختصات مکانی، این پهپاد می تواند مستقیماً به هدف نزدیک شده و آن را ساقط کند. خمپاره، گلوله توپ و مهمات آر پی جی را می توان به سادگی به پهپاد عذاب وصل کرد، هر چند می توان مهمات های خاصی را نیز برای آن تولید نمود. همچنین پهپاد Azab T200 دارای یک منجنیق ۶ متری است و می تواند از روی یک کامیون یا کانتینر پرتاب شود، البته وقتی سیستم راکتی در حال توسعه آن تکمیل شود.

شباهت غیرقابل انکار پهپاد جدید ترکیه به شاهد ۱۳۶ ایران/ عکس
عذاب

همچنین سازندگان این پهپاد ترکیه ای یک سیستم منجنیقی برقی سه متری نیز برای پرتاب نسخه Azab T150 ساخته اند. موتور این پهپاد دارای قدرت تولید ۱۸ اسب بخار نیروی پیشرانه بوده و وزن آن در هنگام پرواز به ۵۰ کیلوگرم می رسد. حداکثر سرعت کروز این پهپاد نیز ۲۷۰ کیلومتر اعلام شده و می تواند از ارتفاع ۳۰۰ متری تا ۳,۰۰۰ متری پرواز کند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا