فرهنگ و هنر

شب‌های شعر و موسیقی با حضور هنرمندان شاخص کشور

شب‌های شعر و موسیقی با حضور هنرمندان شاخص کشور

میلاد عرفانپور در ابتدای این نشست به جایگاه شعر در ایران اشاره کرد و شعر فارسی را مهمترین میراث فرهنگی ایرانیان و مهمترین ثروت ما در عرصه فرهنگ و هنر شعر معرفی کرد.

وی گفت: شعر به عنوان سرمایه ما نسل به نسل و قرن به قرن مسیر درازی را طی کرده تا به دست ما رسیده و ما امروز میراث‌دار ثروتی هستیم که هیچ یک از ملت‌ها این غنای ادبی را در هنر شعر پیدا نکرده‌اند. ما در شعر به قله‌هایی دست پیدا کرده‌ایم که هیچ ملتی به آن نرسیده و در حسرت این بلندا مانده‌اند.

سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری مرکز پرخاطره‌ای برای اصحاب فرهنگ و ادبیات است و بسیاری از بزرگان و افراد تاثیرگذار در شکل‌گیری و تداوم و تثبیت این مرکز و جریان‌سازی و اثرگذاری آن نقش‌آفرینی کرده‌اند و نفس بسیاری از شاعران و نویسندگان در این مرکز جریان داشته است.

وی با یادی از امیرحسین فردی، محمدرضا شرفی خبوشان، عباس احمدی، علیرضا قزوه و مجتبی رحماندوست که در گذشته در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری مسئولیت داشتتند، به نگاه این مرکز در دوره جدید اشاره کرد و اظهار داشت: ما بعد ازمشورت‌هایی که داشتیم و تجربیاتی که در سالیان گذشته کسب کردیم به این باور رسیدیم که مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری باید همت خود را در حوزه‌هایی صرف کند که اولویت جدی ادبیات انقلاب اسلامی است و سویه آفرینشی دارند.

وی افزود: همه نهادهای فرهنگی خود را متولی برگزاری برنامه‌های ادبی می‌دانند که بر اثر درآمیختگی ادبیات با فرهنگ این سرزمین است و اتفاق مبارکی است اما معمولا رویکرد ادبیات در حوزه عمل به برگزاری برنامه‌هایی که شکل روزمرگی به خود می‌گیرند محدود می‌شود و این شکل کلیشه‌ای و تکراری، کنشگری متولیان فرهنگ در حوزه ادبیات است.

وی پرورش هنرمند را مهمتر از آفرینش آثار ادبی دانست و تاکید کرد: ایجاد زمینه برای پرورش هنرمند و تربیت شاعر و نویسنده موضوعی است که سال‌ها از آن غفلت کرده‌ایم؛ لذا در این دوره می‌خواهیم به این مقوله بپردازیم.

سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: ما در این دوره همت اصلی‌مان را صرف حوزه پرورش شاعر و نویسنده می‌کنیم و در کنار آن به یکی از حوزه‌های غفلت شده که بحث ترویج مولفان حوزه ادبیات است می‌پردازیم و به کتاب‌ها و آثار شاعران و نویسندگان که معمولا ترویج نشده‌اند و آنطور که شایسته جایگاه‌شان است، دیده نشده‌اند می‌پردازیم.

وی با تاکید بر اینکه ما وظیفه خود را ترویج حوزه داستان و شعر قرار داده‌ایم تصریح کرد: ما بنا نداریم به برنامه‌هایی که دیگر سازمان‌ها افتخار برگزاری آنها را دارند بپردازیم؛ البته اگر شب شعر ویژگی شاخصی داشته باشد و به بحث ترویج شعر و شاعر و کتاب کمک کند، آن را برگزار می‌کنیم و در غیراینطورت ترجیح می‌دهیم در حوزه‌های دیگری فعالیت کنیم و برگزاری شب شعر را به سایر نهادها که این کار را انجام می‌دهند، محول کنیم.

تعامل و هم‌افزایی با شاعران و نویسندگان

عرفانپور از تعامل جدی و هم‌افزایی با شاعران و نویسندگان برای نقد شنیدن و ایجاد مسیر گفتگو محور خبر داد و درباره رویداد شعر و موسیقی «ایران سرا» تشریح کرد: بهانه اصلی برگزاری این رویداد، همزمانی آن با روز ملی شعر و ادب فارسی است و همه می‌دانیم شعر همیشه در ایران مهمترین رسانه بوده و این رسانگی شعر و اثرگذاری اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی شعر بر همه اهل پژوهش و اهالی ادبیات و فرهنگ واضح و مبرهن است. البته شعر در روزگار کنونی دستخوش رسانه‌های جدید شده و در هیاهوی رسانه‌های جدید خطر اینکه نسبت به آن غفلت کنیم وجود دارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت توجه به شعر به عنوان مهمترین هنر ایرانی گفت: ما باید از شعر پاسداری کنیم و تلاش کنیم این هنرمعناگرا و همراه کلمه و این هنر آمیخته با فرهنگ ایرانی اسلامی، بیش از پیش فرصت اثرگذاری اجتماعی و بروز پیدا کند.

حضور شاعران شاخص در ایران‌سرا

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری تاکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم از فرصت روز ملی شعر و ادب فارسی استفاده کنیم و با جمع کردن شاخص‌ترین شاعران کشور، رویداد ملی شعر و موسیقی «ایران سرا» را طی دو شب ۲۷ و ۲۸ شهریورماه برگزار کنیم. بر این اساس در رویداد ملی «ایران‌سرا» در هر شب ۲۰ شاعر شاخص کشور به بخش اصلی برنامه دعوت شده‌اند که از آن جمله آنها می‌توان به استادان، یوسفعلی میرشکاک، محمدرضا ترکی، فرید طهماسبی، محمود اکرامی، مرتضی امیراسفندقه، سعید بیابانکی، ناصر فیض، محمد سعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، مهدی جهاندار، محمد مهدی‌سیار، لیلا کردبچه، حسنا محمدزاده، پونه نیکوی، اعظم سعادتمند، رضا شیبانی، محمود حبیب کسبی، عبدالحمید ضیایی، علی محمد مؤدب، مصطفی محدثی خراسانی اشاره کرد.

عرفانپور گفت: مرکز موسیقی هم در رویداد ملی شعر و موسیقی «ایران سرا» دخیل است و این ویژه‌برنامه شامل بخش موسیقایی که در ترویج شعر فارسی اولویت دارد هم می‌شود. در حوزه خوانندگی نیز دوستان عزیزی در این رویداد ملی حضور دارند که کارهایی را برای کشورمان اجرا کردند که از جمله آنها می‌توان به حسین حقیقی، امیر حقیقت، غلامرضا صنعتگر، امیرحسین سمیعی و خواننده افغانستانی مقیم ایران، عارف جعفری اشاره کرد.

به گفته وی، چند برنامه جنبی نیز در این رویداد ملی خواهیم داشت که شامل ضبط و فیلمبرداری در سه استودیو است؛ به طوریکه کلیپ و تصاویر کوتاهی از شعرخوانی برای ترویج کتاب شاعران و ضبط دکلمه توسط شاعران را داریم که در آینده در قالب یک محصول رسانه‌ای متفاوت پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرند. در این رویداد خانه عکاسان حوزه هنری نیز آتلیه‌ای تشکیل داده که پرتره‌هایی از شاعران تهیه کند. همچنین در تالار سوره نمایشگاهی از گزیده آثار شعر و موسیقی حوزه هنری که با تخفیف ویژه ارائه می‌شود.

طرح استعدادیابی «مطلع»

علی داودی، مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این نشست گفت: حوزه هنری در ادوار مختلف فعالیت متعددی بنا بر اقتضای شرایط پیش‌رو داشته و این خبر از ظرفیت‌های حوزه شعر می‌دهد. مجموعه فعالیت‌های این دوره راه‌اندازی انجمن‌ها و آموزش و طرح «مطلع» است.

وی طرح آفرینش ادبی «مطلع» را نوعی استعدادیابی معرفی کرد و افزود: دوره آفرینش ادبی «مطلع» دوره تکمیلی استعدادیابی است و برای کسانی است که به حدی از توانمندی ادبی رسیده باشند که الان در مرحله انتشار کتاب‌شان باشند. این افراد در کنار بزرگترها قرار می‌گیرند و با همراهی کارشناسان، آثارشان ویرایش و به واسطه آموزش، عیوب ادبی تولیداتشان رفع می‌شود.

داودی با اشاره به اینکه طرح «مطلع» بر ضرورت استاد و شاگردی تاکید دارد اظهار کرد: طرح آفرینش مطلع، هم درگیر کننده شاعران جوان است وهم مجموعه‌ای از اساتید، برای راهنمایی و کارشناسی. تا یک مجموعه در شرف انتشار با رفع عیوب ادبی به رشد رسد و چاپ شود.

میلاد عرفانپور، مدیر مرکز موسیقی و سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در تکمیل صحبت‌های علی داوودی گفت: رویداد آفرینش ادبی «مطلع» رویدادی است که در جریان آن ما به شاعران جوانی که در آستانه انتشار اولین مجموعه شعر خود هستند فراخوان می‌دهیم و این افراد آثار و کتاب‌های خود را برای ما ارسال می‌کنند. این آثار توسط اساتید برررسی می‌شود و ۲۰ مجموعه و شاعر انتخاب می‌شوند تا در فرآیند ۴ یا ۵ ماهه مراحل مختلفی را پشت سرگذارند و کتاب‌ها به لحاظ کیفی آماده چاپ شود.

به گفته وی، حوزه هنری برای این کتاب‌ها برنامه ترویجی خواهد داشت و این کتاب‌ها ممکن است در انتشارات سوره مهر چاپ شود یا به دیگر انتشارات سپرده شود.

اتفاقی نو برای پرورش شاعران جوان و احیای شاعران

عرفانپور همچنین بیان کرد: طرح آفرینش ادبی «مطلع» با مشارکت شهرستان ادب و باشگاه آفتاب شهرستان ادب برگزار می‌شود و اتفاق تازه و نویی است که هم جنبه استعدادیابی دارد و هم جنبه پرورش و شکوفایی شاعران جوان و هم اینکه کارشناسان و شاعران را درگیر دوره تخصصی می‌کنیم که همین امر باعث احیای شاعران می‌شود و پیشکسوتان و شاعران خودشان هم شکوفا می‌شوند و به سرودن و فضای زنده شعر رو می‌آورند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر موضوع و اولویت‌های موضوعی طرح مطلع بیان کرد: طرح «مطلع» اختصاص به شعر دارد و نه داستان و بدون محدودیت موضوعی برگزار می‌شود که شامل شعر انقلاب اسلامی، شعر متعهد، شعر شیعی و به طور کلی شعری که شعر زندگی است، می‌شود. این شعر می‌تواند عاشقانه باشد یا شعر اجتماعی یا شعر اعتراض یا شعر نقد یا هر موضوع دیگری. ترجیح ما این است که شعرها به لحاظ موضوعی متنوع باشند و شاعر در تمام ساحت‌ها ذوقش تجلی پیدا کرده باشد.

دومین رویداد خانه‌ام خرمشهر

عرفانپور در بخش دیگری از سخنانش به سرفصل سوم این جلسه که مربوط به حوزه رمان است اشاره کرد و گفت: این اتفاق فرهنگی هنری با عنوان «خانه‌ام خرمشهر» از دوم تا چهارم مهرماه در خرمشهر برگزار خواهد شد.

مدیر دفتر موسیقی و سرپرست مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری تصریح کرد: ما از چندی قبل در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برنامه‌ای داشته‌ایم که به ثمر رسیده است. در این طرح چندین رمان درباره خرمشهر به نگارش در آمد که ماجرایشان در فضای خرمشهر می‌گذرد و اشاره به مقاومت و مردم خرمشهر و آنچه آنجا اتفاق افتاده دارد.

وی افزود: برنامه‌های مختلفی در روزهای برگزاری«خانه‌ام خرمشهر» خواهیم داشت و در نشست امسال که ۴ مهرماه و در قالب اختتامیه خواهد بود از ۶ رمان با عنوان «۶ کتاب و یک شهر» رونمایی خواهیم کرد. همچنین در روزهای دیگر برگزاری رویداد «خانه‌ام خرمشهر» به معرفی و نقد ۶ رمان که توسط رمان‌نویسان جوان نوشته شده‌اند و انتشارات سوره مهر آنها را چاپ کرده، می‌پردازیم.

عرفانپور یادآور شد: در جلسات نقد و بررسی کتاب‌های نویسندگان بهزاد دانشگر، تیمور آقا محمدی، داود خدایی، سجاد خالقی به عنوان منتقد حضور خواهند داشت.ما همچنین جلسه ای با داستان‌نویسان و نویسندگان خوزستان خواهیم داشت.

وی افزود: ضبط برنامه‌های مستند پیرامون رمان‌های نوشته شده در موقعیتی که رمان خلق شده یعنی منطقه‌ای که داستان در آنجا می‌گذرد از دیگر بخش‌های رویداد «خانه‌ام خرمشهر» است که توسط مستندسازان در همانجا تولید می‌شود.

سرپرست مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری در معرفی ۶ رمان نوشته شده با موضوع خرمشهر، مقاومت و مردم این خطه از کشور اعلام کرد: آثاری که معرفی و بررسی می‌شوند شامل «خون براده‌هایی از شهر» نوشته مهدی زارع، «هفت هزار و سیصد و یک روز بعد» نوشته راضیه بهرامی، «وقتی حیات خواب بود» نوشته الهه طاهریان، «بشکوچ» نوشته سلمان کریمی و «میحانه، میحانه» محبوبه حاجیان نژاد و «نور چشمی» نوشته مهدیه جلالی است .

۵۷۵۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا