اصفهان

شبکه ملی اطلاعات یکی از الزامات در کشور است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، اسماعیل قربانی، مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان صبح امروز با حضور در نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: اقداماتی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سال‌های گذشته در جوامع اتفاق افتاده، موجب شده این جوامع  به سمت مجازی شدن حرکت کنند و این فضایی در جامعه ایجاد می‌کند که از فضای حقیقی مقداری دور خواهیم بود و بسیاری از فعالیت‌ها شکل و سوی مجازی پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به مؤلفه‌های شهر هوشمند، فرصت‌ها و تهدیدها اشاره کرد و افزود: اگر نگاهی به دولت الکترونیک و شهر هوشمند داشته باشیم، ارائه خدمات یکپارچه هوشمند به حاکمیت و همه تأثیرگذاران در مدیریت شهری و ذی‌نفعان کمک می‌کند که از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده کنند و همه فعالیت‌های دولتی و خصوصی امکان ارائه در فضای مجازی را داشته باشند و این مهم، مدنظر ما قرار دارد.

قربانی خاطرنشان کرد: این هدف زمانی محقق خواهد شد که هوشمندسازی در همه سازمان‌ها به صورت یکپارچه و نه به صورت عمودی انجام شود، اگر هر سازمانی بخواهد به صورت عمودی فعالیت‌های خودش را مکانیزه یا دیجیتال کند و یکپارچگی در سطح ارائه خدمات در جامعه نباشد، مطلوبیت نخواهد داشت و به نوعی رشد یک بعدی دیجیتال در یک حوزه را شاهد خواهیم بود.

مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان ادامه داد: زیرساخت فیزیکی و شهری، اتصال تجهیزات و حسگرها، داده‌ها، نرم‌افزارهای کاربردی و نوآوری و مشارکت از مؤلفه‌های تحقق شهر هوشمند است.

یکی از الزامات شهر هوشمند، توسعه اپراتورهای فیبر نوری است

وی تصریح کرد: تجهیزات اپراتورهای فیبر نوری یکی از تأثیرگذارترین مؤلفه‌ها در شهر هوشمند هستند، اگر انتظار داریم شهری هوشمند داشته باشیم، قطعاً اتصال همه قابلیت‌ها به تمامی کاربران و افراد ذینفع باید آسان و با سرعت مناسب باشد.

قربانی اضافه کرد: به طور کلی می‌توان گفت مفهوم شهر هوشمند، گویای مدل مفهومی توسعه شهری بر پایه استفاده از منابع و ظرفیت‌های شهروندی و فنی برای پیشبرد و ارتقای توسعه رفاه در مناطق شهری است؛ اقتصاد هوشمند، مردم هوشمند، حکمرانی هوشمند، تحرک هوشمند، محیط زیست هوشمند و زندگی هوشمند از ویژگی‌های شهر هوشمند است.

مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از الزامات در کشور است و به صورت جدی پیگیری می‌شود، بیان کرد: ایجاد شبکه ابری در شهرها و استان و به صورت کلی در کشور بخشی از مؤلفه‌های لازم در توسعه شبکه ملی اطلاعات است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما شبکه ابری در کشور داشته باشیم، همه مؤلفه‌های مؤثر در پیاده‌سازی شهر هوشمند از جمله مراکز داده‌های تجاری و زیرساخت‌های لازم برای توسعه شهر هوشمند به نوعی در این شبکه قرار می‌گیرند.

قربانی ادامه داد: از حدود ۴ سال گذشته واقعیتی تحت عنوان دوقلوهای دیجیتال در جهان پیگیری می‌شود، یعنی هر شهری در فضای مجازی یک دوقلوی مجازی هم خواهد داشت؛ در آینده ما با این واقعیت روبرو خواهیم شد و برای رسیدن به آن باید سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش دهیم، ما سرمایه‌گذاری برای هوشمندسازی را از ۱۱ درصد به ۲۱ درصد در سال‌های آینده خواهیم رساند و این نشان‌دهنده این است که فضای مجازی و هوشمندسازی از اولویت‌های حکمرانی در آینده خواهد بود.

افزایش سرعت اینترنت به بیش از ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه بین ۵ تا ۱۰ سال اینده اتفاق خواهد افتاد

مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان در ادامه گفت: در حوزه هوشمندسازی، مؤلفه‌ای وجود دارد به نام دسترسی کاربر به تمامی اپلیکیشن‌ها که ما در شهر هوشمند یا دولت الکترونیک باید به آن بپردازیم.

وی تأکید کرد: در آینده نزدیک ۵G و FTTH دو مؤلفه مؤثر در برقراری ارتباط مشترکان با شبکه‌ها هستند، چرا که سرعت قابل انتظاری که مشترکان برای اتصال به اینترنت دارند بیش از ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه خواهد بود، این اتفاق بین ۵ تا ۱۰ سال آینده خواهد افتاد و ما باید به سمت توسعه شبکه‌های مبتنی بر فیبر در کشور برویم.

قربانی همچنین با بیان اینکه شبکه عصبی شهر هوشمند ارتباطات و مخابرات است، عنوان کرد: اگر انتظار داریم بتوانیم به تمام کاربردهای فناوری اطلاعات در شهر هوشمند برسیم، لازم است همه افرادی که نیاز است در این اکوسیستم حضور داشته باشند با دسترسی مناسب به شبکه متصل شوند.

بیش از ۳ میلیون نقطه اتصال به اینترنت در استان داریم

مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان در ادامه گفت: در استان اصفهان بیش از ۳ میلیون نقطه قابل اتصال به اینترنت در شبکه تلفن ثابت داریم، در حال حاضر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک متصل در شبکه تلفن ثابت در استان اصفهان داریم که ۸.۶ درصد از مشترکان کل کشور است، ۴۷.۴ در صد از مشترکان استان هم در شهر اصفهان قرار دارند.

وی اضافه کرد: سرویس ای.دی.اس.ال از حدود ۱۵ سال پیش در کشور فعال شده و در چند سال گذشته توسعه پیدا کرده است، در استان اصفهان نیز از سال‌ها پیش این سرویس راه‌اندازی شد که سهم استان ۱۲.۳ درصد از کل کشور است.

قربانی همچنین ابراز کرد: در اصفهان رشد توسعه این سرویس نسبت به متوسط سایر شاخص‌ها بالاتر بوده است؛ ۴۵.۷ درصد از این سرویس‌ها در شهر اصفهان فعال است؛ مخابرات منطقه اصفهان یک میلیون ظرفیت دارد که ۷۰۰ هزار نقطه متصل پرسرعت مبتنی بر شبکه مسی داریم.

مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان در ادامه اذعان کرد: گسترش شبکه‌های فیبر خانگی یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر در دنیا در حال گسترش است و  سرمایه‌گذاری‌ها به سمت توسعه این تکنولوژی پیش می‌رود که میزان تحقق آن در حال افزایش است، ما نیز باید تلاش کنیم که از این ظرفیت‌ها در مدیریت شهری استفاده کنیم.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، قابل قبول نیست

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۸ میلیارد کانکشن در دنیا بوده است، مطرح کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ این عدد به ۲۹ میلیارد کانکشن و سرعت ۴۵ مگابیت بر ثانیه در سال ۲۰۱۸ نیز به ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه در سال ۲۰۲۳ برسد.

قربانی اضافه کرد: هزار و ۶۶۰ سایت تلفن همراه در استان اصفهان وجود دارد، شبکه‌های سیار از سرعت خوبی برخوردار هستند که در نسل ۵ دسترسی شهروندان به این میزان از سرعت اتفاق خواهد افتاد. 

مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری صورت گرفته در اصفهان متناسب با انتظارات شرکت همراه اول نبوده است، ۸۳ سایت مدنظر است که باید به شبکه وارد شود؛ با توجه به شرایط موجود، این سرمایه‌گذاری‌ها را به شهرستان‌های استان برده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه در شهر اصفهان حدود ۵ هزار مورد اشتغال‌زایی مستقیم در زمینه مخابرات داریم، عنوان کرد: مخابرات ظرفیت بالایی در توسعه اشتغال دارد که برای توسعه آن تلاش می‌کنیم. 

قربانی در پایان اذعان کرد: ۵۰۰ هزار کیلومتر تار فیبر نوری در استان داریم که باید از این ظرفیت در راستای توسعه شهر هوشمند استفاده شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا