خراسان رضوی

شب یلدایی پردردسر، برای تازه دامادهای شهر

به گزارش برگزیده های ایران از تربت حیدریه، یکی از رسوم باستانی ما ایرانی ها، شب نشینی های شب چله یا همان شب یلداست. شب یلدا برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده اند یا در دوره عقد یا نامزدی به سر می برند حال و هوای دیگری دارد.

در این شب خانواده عروس خودشان را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می کنند و خوشحالی و شادی خود را به این شیوه تقسیم می کنند. مراسمی که در بخش های جنوبی خراسان رضوی، همچنان به قوت خود باقی است. علاوه بر این و باز بر اساس همان سنت های قدیمی، خانواده داماد کادوهایی را با عنوان «چله بردن» برای عروس می برند و اعتقاد دارند این کادو یا تحفه درشب یلدا موجب برکت در زندگی عروس و داماد می شود.

چله بردن در تربت حیدریه به این گونه است که خانواده داماد علاوه بر لباس های زمستانی، هدیه، انواع میوه ها، انواع خشکبار، شیرینی و یا وسیله منزل مانند بخاری که بیشتر درشهرستان رسم است و یا گردنبند یا دستبندی را تهیه می کنند و آن ها را بر روی سینی های مسی تزیین می کنند و به خانه عروس می برند و شب را به صرف شام که بیشتر گوشت قرمه است، مهمان خانواده عروس می شوند.

اما متاسفانه در شرایط اقتصادی امروز، هدیه های شب یلدا برای بعضی از خانواده ها بجای یک عامل تحکیم کننده روابط، تبدیل به معضلی بزرگ شده است. گرانی میوه و آجیل و اقلام خوراکی، تقریبا تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و شب یلدا، طولانی ترین شب سال که از آداب و رسوم قدیم ایرانیان است، متاثر از این نابسامانی در بازار کمرنگ تر از سال های گذشته خود را نمایان کرده است.

لذا مراسم شب یلدا که می تواند آغازی برای اتصال و ارتباط عمیق وخانواده ها باشد، متاسفانه موجب دل خوری خانواده ها برای تامین سنت هایی می شود که می توان آن را با سادگی و به دور از چشم و هم چشمی های رایج برگزار کرد.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا