خراسان رضوی

شریک های جنسی متعدد؛ مهمترین عامل سرطان دهانه رحم

به گزارش برگزیده های ایران از مشهد به نقل از روابط عمومی نظام پزشکی مشهد، دکتر مرجانه فرازستانیان گفت: سرطان «سرویکس» یا دهانه رحم با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: عامل اصلی سرطان دهانه رحم  ویروس  «اچ‌پی‌وی» است و تماس جنسی راه اصلی انتقال این ویروس است، سایر روش‌ها اثبات نشده اما مطرح شده است.

وی با اشاره به راه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم گفت: این سرطان با  انجام «پاپ اسمیر» و تست  ویروس «اچ‌پی‌وی» قابل تشخیص  است.

فرازستانیان بیان کرد: در حال حاضر سرطان دهانه رحم در کشورهای پیشرفته با پوشش فراگیر واکسیناسیون، تا حد زیادی کنترل شده و اما در کشور ما بسیاری از خانم‌های جوان به این بیماری مبتلا هستند و مهمترین فاکتور خطر ابتلا به آن داشتن شریک جنسی متعدد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بهترین سن واکسیناسیون سنین قبل از شروع فعالیت جنسی است اما واکسیناسیون این بیماری از سن ۹ تا ۲۶ سال انجام  می‌شود و در برخی از کشورها تا سنین ۴۵ سالگی نیز این واکسن تزریق می‌شود.

وی مهمترین سرطان‌های زنان را شامل رحم، دهانه رحم، پستان و تخمدان عنوان کرد و افزود: سرطان‌های رحم و تخمدان غربالگری ندارند.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا