علمی و فناوری

شلیک لیزر ژاپنی برای پاک کردن فضا

شلیک لیزر ژاپنی برای پاک کردن فضا

یک استارت‌آپ ژاپنی به نام ایکس-فیوژن(EX-Fusion) با همکاری شرکت ای‌اواس اسپیس(EOS Space) استرالیا برای مقابله با معضل زباله‌های فضایی در حال توسعه یک سیستم لیزری برای حذف آنها از مدار زمین هستند.

به نقل از آی‌ای، ایکس-فیوژن(EX-Fusion) یک استارت‌آپ مستقر در اوزاکا قصد دارد یک سیستم لیزری زمینی ایجاد کند تا به حذف زباله‌های فضایی از زمین کمک کند. این رویکرد نوآورانه در صورت موفقیت می‌تواند راهی ارزشمند برای پاکسازی فضای شلوغ در اطراف سیاره زمین باشد.

محو کردن آشغال‌ها با لیزر

آشغال‌ها یا زباله‌های فضایی به اجسام ساخته‌ شده توسط انسان در مدار زمین مانند ماهواره‌های قدیمی و قطعات موشک‌ها اشاره دارد که اکنون از کار افتاده‌اند و تبدیل به بقایا و زباله شده‌اند. این قطعات با اندازه‌های متفاوت، خطرات برخورد را برای فضاپیماهای عملیاتی و ایستگاه فضایی بین‌المللی ایجاد می‌کنند و حتی زباله‌هایی به کوچکی چند میلی‌متر می‌توانند هنگام برخورد با ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی مشکل ایجاد کنند.

در نتیجه، با گسترش فعالیت‌های مرتبط با فضا در سطح جهان، نیاز به ردیابی و حذف زباله‌های فضایی کوچک‌تر افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

  • یک میلیون کیلومتر مربع به مساحت آمریکا اضافه شد

  • بیگانه‌ای در کار نیست/ معمای سیاره جهنمی بالاخره حل شد!

به عنوان مثال، رسانه نیکی آسیا(Nikkei Asia) گزارش می‌دهد که یک استارت‌آپ مستقر در توکیو به نام استرواکسیل هولدینگز(Astroscale Holdings) قصد دارد یک ماهواره اختصاصی برای حذف زباله‌های فضایی نسبتاً بزرگ پرتاب کند یا در نمونه‌ای دیگر، شرکت ژاپنی اسکای پرفکت جی‌ست(Sky Perfect JSAT) برای توسعه لیزر نصب شده بر روی ماهواره که زباله‌های فضایی را به سمت جو زمین هدایت می‌کند تا بسوزند، تلاش می‌کند.

اما استارت‌آپ ایکس-فیوژن متمایز است، زیرا رویکرد زمینی را در پیش گرفته است و می‌خواهد از زرادخانه فناوری لیزری خود روی زمین استفاده کند. گفتنی است که این زرادخانه لیزری در ابتدا برای دستیابی به قدرت همجوشی توسعه یافته بود.

این شرکت در ماه اکتبر یک قرارداد همکاری با شرکت استرالیایی EOS Space Systems منعقد کرد که پیمانکار استرالیایی دارای فناوری شناسایی زباله‌های فضایی است.

اکنون ایکس-فیوژن برنامه‌های خود را برای نصب یک سیستم لیزری قدرتمند در رصدخانه فضایی EOS در نزدیکی کانبرا اعلام کرده است.

مرحله اولیه این پروژه شامل راه‌اندازی فناوری لیزری برای ردیابی زباله‌های فضایی با ابعاد کمتر از ۴ اینچ(۱۰ سانتی‌متر) خواهد بود. این اندازه زباله به طور سنتی برای هدف‌گیری از زمین با استفاده از لیزر چالش‌برانگیز بوده است. در مرحله دوم، ایکس-فیوژن و ای‌اواس اسپیس از پرتوهای لیزری پرتاب شده از سطح زمین برای حذف زباله‌های فضایی استفاده خواهند کرد.

این روش شامل پرتاب پرتوی لیزر به طور متناوب در جهت مخالف حرکت زباله فضایی برای کاهش سرعت آن است. این کاهش سرعت گردش در مدار، حداقل از لحاظ نظری باید باعث سقوط زباله‌ها به جو زمین شود که منجر به سوختن آنها بر اثر اصطکاک با هوا می‌شود.

گروه فضایی EOS در حال حاضر سیستم‌های تسلیحات لیزری را برای از بین بردن پهپادها تامین می‌کند، اما لیزرهای پرقدرت کاربردهای دیگری نیز دارند.

جیمز بنت معاون اجرایی EOS Space می‌گوید، لیزرهایی که برای حذف زباله‌های فضایی طراحی شده‌اند، مانند لیزرهای مورد استفاده در سلاح‌ها نیستند. سلاح‌های لیزری کنونی اغلب از لیزرهای رشته‌ای برای برش و ذوب کردن فلز و تخریب پهپادها از طریق حرارت شلیک مداوم استفاده می‌کنند.

با این حال، روش ایکس-فیوژن از لیزرهای حالت جامد پمپ شده با دیود(DPSS) استفاده می‌کند. این لیزرها برای اعمال نیرو به زباله‌هایی که به سرعت در حال حرکت هستند، شلیک می‌کنند و مانند یک ترمز آن را متوقف می‌کنند.

کازوکی ماتسو، مدیرعامل ایکس-فیوژن می‌گوید: قدرت یک لیزر برای از بین بردن زباله‌های فضایی یک درجه کمتر از قدرت مورد نیاز برای همجوشی هسته‌ای است، اما در چالش‌های فنی مانند کنترل از طریق آینه‌های ویژه مشترک است.

کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد

طرح ایکس-فیوژن برای ساقط کردن زباله‌های فضایی از روی زمین با موانع توسعه‌ای مرتبط با دقت و قدرت روبروست. با این حال، این مزیت را دارد که این امکان را فراهم می‌کند که این کار به راحتی از روی زمین انجام شود.

این فناوری به طور بالقوه می‌تواند در کنار خدمات حذف زباله‌های فضایی ارائه شده توسط شرکت‌هایی مانند Astroscale مورد استفاده قرار گیرد.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا