کرمانشاه

شناسنامه‌دار شدن یک هزار و ٢٠٠ راس اسب کرد در کرمانشاه

شناسنامه‌دار شدن یک هزار و ٢٠٠ راس اسب کرد در کرمانشاه

فیروز نوروزی در گفتگو با خبرنگار برگزیده کرمانشاه، اظهار کرد: در استان کرمانشاه بیش از ۱۰ هزار راس اسب وجود دارد و بر اساس شواهد ظاهری و با نظر اساتید و همکاران تخصصی ظاهر و ویژگی‌های بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ راس از این اسب‌ها، مشابه اسب اصیل کرد است.

وی افزود: برای ثبت نژاد اسب کرد و تثبیت یک گروه خونی، نمونه گیری انجام شد و ۱۴۷ نمونه را از نوع و خون اسب‌ها به آزمایشگاه مرجع مرکز تحقیقاتی علوم دامی کشور ارسال کردیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: به دنبال ثبت نژادی اسب کرد در راستای طرح ژنوتاپینگ هستیم و تا کنون ۱۴۷ مورد تأیید شده است.

وی گفت: در این حوزه ۶۷ باشگاه سوارکاری و واحد پرورش اسب دارای مجوز با ظرفیت اسمی یک هزار و ۶۶٠ راس داریم و با چهار تشکل از جمله فدراسیون سوارکاری، انجمن نژادی اسب کرد، سوارکاری استان و زنجیره نژاد اسب کرد ارتباط داریم.

این مسئول ابراز کرد: این تشکل‌ها در راستای شناسنامه‌دار کردن اسب‌های اصیل کرد به ما کمک می‌کنند و با همکاری مرکز تحقیقات علوم دامی کشور یک هزار و ٧۵٢ مورد از اسب‌های کرد استان ثبت شده‌اند که از این تعداد برای یک هزار و ٢٠٠ راس اسب شناسنامه صادر شده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه نشانه نژاد نیست و برای مالکیت، هویت و ثبت اطلاعات است، خاطرنشان کرد: هر اسبی که دارای شناسنامه و شجره نامه باشد از ارزش بالاتری برخوردار است و تلاش همه ما بر این است که همه اسب‌های استان شناسنامه‌دار شوند.

این مسئول اذعان کرد: افراد از گروه‌های مختلف به این صنعت اشتغال‌زا و با نشاط علاقه‌مند هستند و جمعیت قابل توجهی نیز در این بخش فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد اسب‌ها در حال افزایش است، تشریح کرد: سوارکاران و گروه‌های مختلف در حال سرمایه‌گذاری در این بخش هستند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا