خراسان رضوی

شهردار مشهد: المان‌های شهری باید رابطه‌ای مشخص با هویت شهر داشته باشند

به گزارش برگزیده های ایران از مشهد، سید عبدالله ارجائی در جلسه هماهنگی معاونان شهرداری و متولیان جشنواره بین‌المللی هنری‌های شهری مشهد افزود: هم‌زمانی بهار طبیعت و میلاد امام زمان(عج) باید بهانه‌ای باشد تا شهر را غرق در شادی و نور کنیم و باید به مفاهیم مرتبط با حضرت ولی‌عصر(عج) در بخش گل‌آرایی و المان‌های شهری توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از عناصر محرک و ایجادکننده انگیزه برای ارتباط‌گیری مردم با المان نوروزی استفاده شود. المانی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به هویت شهر نمی‌پردازد، المان مشهد الرضا  نیست.

ارجائی تاکید کرد: البته پیوست رسانه‌ای قوی ملی و بین‌المللی نیز در این زمینه مورد نیاز است.

شهردار مشهد با بیان این که انتظار بازدید میلیونی از آثار و محصولات اکران‌شده در بهار ۱۴۰۱ داریم، خاطرنشان کرد: توزیع متوازن آثار و المان‌ها در مناطق مختلف شهری مهم است.. پاویون‌ها در مناطق مختلف شهر باید متناسب با فرهنگ هر قسمت شهر اجرا شود.

وی تاکید کرد: اسراف در این زمینه پذیرفتنی نیست و یکی از مشکلات ما در پروژه‌های عمرانی در شهر هزینه تمام‌شده زیاد آن‌ها بود. کارکردن با پول‌پاشی هنر نیست. هنر این است که با پول کم بیشترین بهره و اثربخشی را در شهر داشته باشیم. افزایش کیفیت آثار خوب است، اما با ولخرجی نمی‌خواهیم کار را پیش ببریم. بنابراین هزینه تمام‌شده پروژه‌ها باید کاسته شود.

ارجائی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت حضور بخش خصوصی در عرصه گردشگری شهری بیان کرد: به دفاتر گردشگری در این زمینه مجوز می‌دهیم و باید تمهیدات لازم برای اجرای تورهای شهری و بازدید از این المان‌ها و پاویون‌ها فراهم شود.

وی در ادامه گفت: البته تامین نیروی انسانی در زمینه حفاظت از آثار، راهنمایی و افزایش تعامل شهروندان با آثار نیز موضوعی ضروری است که باید به آن اهتمام ورزید تا آسیبی به المان‌ها نرسد.

ارجائی با تاکید بر استفاده از امکانات شهری در المان ها افزود: به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دست‌کم ۱۲ اتوبوس متفاوت و طراحی‌شده در بهار داشته باشیم؛ یعنی المان شهری داشته باشیم که اتوبوس، تاکسی، درختان، پل هوایی، ایستگاه اتوبوس، قطارشهری و دیگر فضاهای شهری محور آن باشد.

وی در ادامه گفت: این که در سال‌های گذشته به دو یا سه رنگ برای رنگ‌آمیزی شهری بسنده شده است، جای بازنگری دارد. باید از رنگ‌های شاد بیشتری در رنگ‌آمیزی شهری استفاده شود تا پل‌ها و فضاهای شهری زیبا و نشاط‌آور شود؛ اتفاقی که در خیلی از کشورهای دنیا اجرا شده است.

شهردار مشهد با اشاره به ضرورت توجه به فضاسازی در ورودی های شهری افزود: ورودی‌های شهر در فضاسازی شهری در بهار ۱۴۰۱ اهمیت دارد و پیشانی شهر محسوب می‌شود. باید در زیباسازی ورودی‌های شهر اهتمام جدی داشته باشیم. مسافرانی که با هواپیما به مشهد وارد یا از آن خارج می‌شوند، باید با المانی مناسب روبه‌رو شوند و در این حوزه اقدامات خوبی می‌توان انجام داد. حجم مسافرانی که از طریق راه‌آهن وارد شهر می‌شوند، بسیار زیاد است، باید در مسیر قطار و ورود زائر از این طریق نیز اتفاق مناسبی رقم بخورد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا