ایلام

شهرکی که به امان خدا رها شده

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، یکی از مولفه‌های توسعه صنعتی یک منطقه میزان رشد و بالندگی و پویایی شهرک صنعتی آن منطقه است، شهرک صنعتی آبدانان در سال ۱۳۸۵ به مساحت ۵۰ هکتار در بیست کلیومتری آبدانان و ضلع شمالی سرابباغ افتتاح شد.

در حال حاضر دارای سه واحد تولیدی فعال است که ۲ واحد تولید نایلونونایلکس فروشگاهی و ۱واحد فوم پلی استرن(بلوک ساختمانی) که با وجود مشکلات موجود از قبیل عدم حصارکشی شهرک، نبود ماشین آتش نشانی، نداشتن نگهبان، نداشتن برق صنعتی، نداشتن تلفن و حتی سیم اینترنت برای برقراری ارتباط با بازارهای مختلف مواجه است و دیر یا زود چراغ تولید این واحدها هم خاموش خواهد شد.

در ابتدای تاسیس شهرک و در خصوص تامین زیرساخت‌ها از قبیل جاده، خیابان بندی، تامین برق، تقسیم زمین و جدول گذاری انجام گرفت اما باگذشت ۱۵ سال از افتتاح این شهرک و مهمتر اینکه با وجود سابقه ۲ بار آتش سوزی و تخریب کامل یک واحد تولید ایزوگام، این شهرک به همان شکل اول و شاید بدتر باقی مانده است.

زیرساخت‌ها در این شهرک پیشرفتی نداشته است

فرهاد سلیمان‌خانی از فعالان در این شهرک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ما در این شهرک با مشکلات زیادی روبرو هستیم از جمله نداشتن نگهبان، نبود امنیت و حصارکشی شهرک، نبود نیروی فنی در شهرستان؛ متاسفانه زیرساخت‌های این شهرک بعد از گذشت این همه زمان از افتتاح هیچ پیشرفتی نداشته است.

وی با اشاره به تورم بالا و نبود نقدینگی از دولت خواست: علی‌رغم حمایت از تولیدکنندگان در شروع کار، در طول مسیر تولید هم کارخانه‌ها از حمایت دولت برخوردار باشند چرا که بعد از شروع بکار، وارد کردن و تامین نقدینگی کارخانه‌ها کار در صورت عدم حمایت دچار مشکل می‌شوند

سلیمانخانی گفت: مشکل اساسی دیگه تامین مواد اولیه است؛ این مواد از طریق بورس تامین می‌شود و بورس یک مکان رقابتی است در نتیجه در اثر رقابت بین واحدهای تولیدی بزرگ با کوچک است که در رابطه با تامین مواد اولیه و پرداخت هزینه بیشتر توسط کارخانه‌های بزرگ واحدهای تولیدی کوچک مثل ما با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: یک مشکل اساسی دیگر وجود نظارت‌های بیش از حد بر تولید است وجود این ناظرین هزینه‌های هنگفتی برای تولید به بار می‌آورد.

تنها در شعار از تولید کننده حمایت می‌شود!

فرج‌الله رحمتی صاحب کارگاه ماست بندی تعطیل شده در این شهرک به خبرنگار فارس گفت: شهرک صنعتی آبدانان شهرکی رها شده است چرا که فقط وجود زیر ساخت برای اداره‌ی یک کارخانه در شهرک کافی نیست، در شعار فراوان از تولید کننده حمایت می‌شود اما در عمل حمایتی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: کارگاه ماست بندی را در سال ۸۶ راه اندازی کردیم ولی به دلیل مشکلاتی چون تهیه سوخت، نبود حمایت مسولین جهت تهیه شیر(مواد اولیه) از شهرستان‌های اطراف و نبود حمایت برای فروش محصولات، دزدی از کارخانه ورشکست شدیم و کارخانه‌ی ما تعطیل شده است.

وی افزود: شهرک به دلیل نداشتن حصار، محلی برای استراحت عشایری که در حال قشلاق و ییلاق هستند تبدیل شده که خود این باعث خساراتی به زیر ساخت‌های این شهرک شده است.

دزدیده شدن کابل‌های تلفن در شهرک

اقبال اسماعیلی مسوول شهرک‌های صنعتی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شهرک صنعتی آبدانان دارای زیر ساخت‌های لازم جهت استقرار واحدهای صنعتی است ولی چون شهرک صنعتی شارع عام محسوب می‌شود نباید حصار کشی شود؛ درباره خط تلفن هم متاسفانه کابل‌های تلفن دزدیده شدن که مخابرات نصب کرده و ما پیگیر رفع این مشکل هستیم.

وی ادامه داد: در صورت حصار کشی دستگاه‌های خدمات رسان دولتی خدمات آب، برق و گاز را رایگان انتقال نمی‌دهند چون در این صورت حالت خصوصی پیدا می‌کند البته ما نگهبان داریم که تا ساعت بیست شب در شهرک قرار دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی آبدانان واحدهای صنعتی کمی وجود دارد گفت: به دلیل همین کمبود واحدهای صنعتی امکان خریداری ماشین آتش نشانی وجود ندارد ولی با این وجود پیگیر خرید ماشین آتش نشانی با اعتبارات داخلی هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه در چند سال اخیر حجم سرمایه گذاری کم بوده که ان‌شاالله با همت مردم منطقه و سایر سرمایه گزاران در کشور بشود رونق بهتری به این شهرک صنعتی بدهیم.

اسماعیلی افزود: نماینده حوزه جنوب به شدت پیگیر بحث آوردن سرمایه گزار در این حوزه هستند و مجوز احداث ۶ ناحیه صنعتی جدید در حوزه جنوب ( بدره، ماژین، مورموری، دشت عباس، موسیان و زرین آباد) از وزیر صمت وقت گرفتند که پیگیر کارهای آنها هستیم.

با توجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها لازم است شهرک صنعتی آبدانان مورد توجه مسوولین قرار گیرد تا واحدهای تولیدی سرپا بمانند و واحدهای تولیدی جدیدی به آن ها اضافه شود.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا