فرهنگ و هنر

شهرک صنعتی چاپ تهران در شرف احداث

شهرک صنعتی چاپ تهران در شرف احداث

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ نشست خبری تعاونی چاپخانه‌داران تهران امروز (چهارشنبه ۸ شهریور) با حضور احمدرضا اعتماد مظاهری رئیس هیات مدیره و حمیدرضا طاهری آشتیانی مدیرعامل این تعاونی برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمدرضا اعتماد مظاهری در سخنانی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: بر اساس این اصل، نظام اقتصادی ایران به ۳ بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تعاونی‌ها است. با همین نگاه در دهه ۶۰ رشد تعاونی‌ها خیلی سریع بود ولی به مرور کمرنگ و حمایت‌ها زایل شد. امروز تعاونی‌ها کمتر از مواهب دولتی بهره‌مند هستند، قوانین، مقررات و تشریفات زیادتر شده اما تعاونی‌های صنفی، صنعتی و تولیدی مشکلات بیشتری طی سال‌های اخیر داشتند و دارند، در این زمینه امیدواریم به تعاونی‌ها بیشتر رسیدگی شود تا آنچه در قانون اساسی ذکر شده به صورت اجرایی در بیاید.

وی تعاونی چاپخانه‌داران تهران را قدیمی‌ترین تعاونی چاپ در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: این مجموع از سال ۱۳۵۳ مشغول فعالیت است، ۴۶۲ عضو دارد که خدمات توزیع کالاهای مختلف را به بیش از یک هزار واحد چاپی ارائه می‌کند. به دنبال افزایش نرخ ارز و بالا رفتن تورم در کشور، تعاونی‌های زیادی برای تهیه مواد اولیه دچار مشکل شدند، در این میان به دنبال برگزاری انتخابات در سال گذشته تعاونی به سمت گشودگی راه‌ها پیش می‌رود.

اعتماد مظاهری ادامه داد: تعاونی به دلیل نوسانات مالی بازار مجبور به صرفه‌جویی و دچار انقباض شد، اما اکنون هیئت مدیره جدید تلاش می‌کند با توجه به ثبات نرخ ارز و امیدواری به استمرار آن، بیش از ۱۶۰ قلم کالای مورد نیاز صنف را در میان اهالی چاپ توزیع کند. زمانی که نرخ ارز بالا می‌رود، سود تعاونی بسیار ناچیز می‌شود و همین مساله تاثیر بسیار مخربی بر نقدینگی تعاونی می‌گذارد، همین مساله در درازمدت تعاونی را از دایره رقابت خارج و شرایط کار را بسیار سخت می‌کند.

حمیدرضا طاهری آشتیانی دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به سابقه فعالیت تعاونی، گفت: این تشکل را می‌توان بزرگترین بنگاه اقتصادی چاپ دانست، اما مساله اینجا است که از زمان شکل‌گیری تعاونی‌ها تا امروز، بنای تجارت و اقتصاد تفاوت‌های زیادی کرده است، امروز تجمیع خواسته‌ها بر افزایش ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. از الزامات و وظایف تعاونی چالاکی، کیفیت‌مداری، ایجاد شرایط انتفاعی اقتصادی برای اعضا است، در این میان عواملی وجود دارد که باعث شده برخی صنایع دچار رکود شوند و باید برای فعالیت و احیای آن‌ها تلاش شود.

وی گفت:‌ صنعت چاپ با توجه به ایجاد ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی بیشتر به سمت بسته‌بندی رفته است، با توجه به توان بالقوه پتروشیمی و پلیمر در ایران، حوزه بسته‌بندی امروز می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل ارز‌آوری در اقتصاد و توسعه صادرات در کشور باشد، زیرا این صنعت می‌تواند بسترساز صادرات سایر صنایع باشد.

نمایشگاه ایفپکس چه دستاوردهایی برای صنعت چاپ ایران داشت؟

طاهری آشتیانی از احداث شهرک صنعتی چاپ برای دست‌اندرکاران و فعالان این صنعت خبر داد و گفت: چند نقطه چند شهرک اطراف تهران برای این موضوع پیش‌بینی شده و برآورد اولیه ما ۴۰۰ هکتار است که تا یک هزار و ۶۰۰ متر نیز خواهد رسید. امروز اغلب چاپخانه‌ها در فضای نامناسب قرار دارند، چاپخانه‌های کنونی ما از استفاده از برق صنعتی تا سایر خدمات صنعتی محروم هستند، بخش عمده این چاپخانه‌ها قابل تجدید و تجمیع هستند، این مجموعه‌ها می‌توانند از فضای شهرک‌های صنعتی چاپ استفاده کنند.

وی با بیان این مطلب که این شهرک می‌تواند فضای مساعدی برای ارتقا، تمرکز و تجمیع توانمندی‌های صنعت چاپ کشور برای ارائه امکانات ساده‌تر، خدمات ارزان‌تر و پویایی بیشتر برای فعالان صنعت و اعضای تعاونی است،‌ گفت: در این میان چاپخانه‌های نشر و بسته‌بندی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند و شهرک با زیرساخت‌های صنعتی می‌تواند کمک خوبی برای آن‌ها باشد. تفاهم‌نامه احداث این شهرک صنعتی به زودی توسط شرکت تعاونی چاپخانه‌داران، دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت شهرک‌های صنعتی به امضا خواهد رسید.

مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران  از تعاملات با مجموعه‌های بزرگ تامین مواد اولیه چاپ خبر داد و گفت: در این زمینه با بزرگترین تولیدکننده محصولات سلولزی برای تامین مقوا به تفاهم رسیدیم تا ماهانه ۳۰۰ تن مقوا در اختیار تعاونی قرار دهد.

 وی تاکید کرد: همچنین برای تامین ملزومات اولیه خارجی با یک کارخانه مرکب‌سازی چینی قرارداد امضا کردیم، اکنون یک کانتینر مرکب افست از این کارخانه در مرحله ثبت سفارش قرار دارد و پس از ورود به ایران در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت، در زمینه تامین مرکب فلکسو نیز در حال رایزنی با یک شرکت دیگر هستیم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا