اخبار روز

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه روسیه درباره غزه را تصویب نکرد

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه روسیه درباره غزه را تصویب نکرد

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران به نقل از خبرگزاری «تاس»، شورای امنیت سازمان ملل در نشست شب گذشته خود پیش نویس قطعنامه روسیه درباره برقراری آتش بس فوری در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل را تصویب نکرد.

این قطعنامه ۹ رای موافق لازم را دریافت نکرد. علاوه بر روسیه، چهار کشور چین، امارات، گابن و موزامبیک از آن حمایت کردند. ولی این سند با مخالفت ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ژاپن مواجه شد. شش کشور دیگر  عضو شورای امنیت- آلبانی، برزیل، غنا، مالت، سوئیس و اکوادور – به آن رای ممتنع دادند.

در پیش‌نویس این قطعنامه، روسیه به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده بود که خواستار آتش‌بس فوری در منطقه درگیری خاورمیانه، برای اطمینان از ارسال کمک‌های بشردوستانه و شرایط لازم تخلیه غیرنظامیان از منطقه نوار غزه شود.

علاوه بر این، طرف روسی خشونت علیه غیرنظامیان و هر نوع اقدام تروریستی را محکوم کرده و همچنین از طرف‌های درگیر خواسته بود تا گروگان‌ها را آزاد کنند. 

نبنزیا: رای گیری درباره قطعنامه روسیه نشان داد که چه کسانی خواهان جنگ هستند

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل بعد از این نشست، یادآور شد که رای گیر اعضای شورای امنیت در خصوص پیش نویس قطعنامه خاورمیانه که در تاریخ ۱۶ اکتبر انجام شد، بسیار شاخص و نمادین بود. به گفته وی، این شورا بار دیگر خود را گروگان خواسته‌های خودخواهانه بلوکی از هیئت‌های غربی یافت و همین امر مانع از ارسال یک علامت جمعی قاطع با هدف کاهش تنش در منطقه شد.

نبنزیا گفت: «رای گیری امروز اعضای شورای امنیت بسیار تعیین کننده بود و به وضوح نشان داد که چه کسی واقعاً از آتش بس فوری، پایان دادن به بمباران بی‌رویه نوار غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه بی‌قید و شرط به مردم این منطقه حمایت می‌کند، چه کسی همچنان سرسختانه سیگنال واحد شورای امنیت را مسدود می‌کند و به دنبال اهداف سیاسی خودخواهانه خود است.» 

این دیپلمات روس تاکید کرد که تمام جهان انتظار برداشتن گامی قاطع از سوی شورای امنیت برای توقف خونریزی را داشتند، اما هیئت‌های نمایندگی کشورهای غربی به این انتظارات پایان دادند. نبنزیا افزود، با وجود این و صرف نظر از نتیجه رای گیری، پیش نویس قطعنامه روسیه در هر صورت وظیفه خود را انجام داد و یک بحث اساسی در این زمینه به راه انداخته و طرف روسی مطمئن است که موضوع به گفتگو محدود نخواهد شد.

نماینده روسیه همچنین از هیئت‌هایی که از قطعنامه حمایت کردند تشکر نموده و یادآور شد که پیشنهادات مسکو علاوه بر سایر کشورها، توسط بسیاری از گروه‌های عربی و فلسطین حمایت می‌شود. 

درخواست روسیه برای رای گیری پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره فلسطین
روسیه: اخراج جمعی مردم ساکن نوار غزه نقض حقوق بشر است
تماس تلفنی رؤسای جمهور روسیه و سوریه و تأکید بر لزوم کمک انسانی به غزه

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا