کرمانشاه

صادرات دام زنده| ۲۰ هزار رأس دام پروار عشایر کرمانشاه صادر می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، موسی بیات امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: جامعه عشایری استان با ۱۴ هزار و ۱۰۹ خانوار و جمعیتی معادل ۷۹ هزار و ۲۰۷ نفر در قالب ۱۴ ایل دوره ییلاقی خود را عمدتا در داخل استان و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: ۴.۲ درصد از جمعیت استان عشایر هستند که جزء استان‌های بزرگ عشایری محسوب می‌شویم و رتبه هشتم کشوری را از نظر تعداد عشایر دار هستیم.

سرپرست مدیریت امور عشایر استان کرمانشاه تصریح کرد: عشایر استان در طول تاریخ همواره در حفظ و تأمین امنیت مرزها و دفاع از کشور نقش مهم و قابل توجهی داشتند. در ایام جنگ تحمیلی ضمن تلاش و فعالیت در عرصه تولید با حضور در جبهه‌های جنگ حضوری چشمگیر در دفاع مقدس داشتند.

وی ادامه داد: کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های که عشایر آن در فصل قشلاق به استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان می‌روند در زمان کوچ به خصوص طی چند سال گذشته با بروز خشکسالی‌ها و فقیر شدن مراتع با مشکلاتی مواجهه شده‌اند.

وی گفت: امسال در راستای کمک به عشایر در مقطعی به دستور دادستانی خروج کاه از استان ممنوع شد، ولی واقعیت آن است که همچنان قیمت کاه و جو بالا است.

بیات اضافه کرد: امسال ۸ هزار و ۵۳۷ تن نهادهای دامی توسط اتحادیه و بخش خصوص تهیه و در اختیار عشایر استان قرار گرفته و علاوه بر آن تسهیلاتی ارزان قیمتی هم جهت خرید علوفه و نهاده‌های دامی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به یکی از مطالبات عشایر در خصوص صادرات دام، گفت: وزیر جهاد کشاورزی مجوز صادرات ۳۰۰ هزار رأس دام کشور را صادر کرده که در مرحله اول سهم استان کرمانشاه ۲۰ هزار رأس است.

بیات گفت: فردا اتحادیه مرکزی که به عنوان مباشر است به استان کرمانشاه سفر خواهند کرد که با عقد قرارداد در مرحله اول ۲۰ هزار رأس دام پروری عشایر خریداری و صادر می‌شود.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا