Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
صدر: نتانیاهو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ما جدی است ولی هنوز مجوز آمریکا را ندارد - خبرگزاری برگزیده های ایران
اخبار روز

صدر: نتانیاهو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ما جدی است ولی هنوز مجوز آمریکا را ندارد

صدر: نتانیاهو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ما جدی است ولی هنوز مجوز آمریکا را ندارد

محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر بنده هدف اول و بسیار مهم  سیاست خارجی ، حفظ تمامیت ارضی کشور، حفظ نظام حکومتی و حفظ استقلال کشور است. هدف دوم تامین منافع ملی و امنیت ملی کشورمان است . هدف سوم، ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در جامعه بین الملل است.

اهم اظهارات وی را در گفتگو با ویژه نامه نوروزی شرق در ادامه میخوانید:

*جایگاه بالاتر کشورها در عرصه بین الملل، موقعیت های ممتازتری را برای آنها ایجاد میکند.

*هدف دیگر سیاست خارجی، کمک به توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور است.

*ارزیابی من از اوضاع سیاست خارجی کشور خوب نیست. البته این ارزیابی تنها در حوزه سیاست خارجی هم نیست؛ سیاست داخلی هم همین است.

*در ۴۰ سالی که من در حوزه سیاست خارجی مشغول بوده ام، دو اتفاق هیچگاه رخ نداده بود؛ با وجود آنکه همیشه آمریکا دشمن ایران بوده و هست، اما اروپا صد در صد عملکردهای آمریکا را در ارتباط با ایران تایید و پیروی نمی کرد. ولی در حال حاضر به شرایطی رسیده ایم که آنها در کنار هم قرار گرفته اند.

*نکته مهمتر آنکه هیچگاه افکار عمومی ومردمی اروپا و آمریکا اینگونه همراه با دولتهایشان علیه جمهوری اسلامی در یک راستا قرار نداشتند و البته به این موضوع، ایرانیان خارج از کشور را نیز اضافه کنید. منظورم این است که در ۴۰ سال گذشته، در هیچ مقطع زمانی تا این اندازه ایرانیان خارج از کشور همراه با دولتهای غربی علیه ایران موضع گیری نمی کردند.

*این خاطره را خود آقای خاتمی برای من تعریف کرده اند. در سال ۷۷ و دومین سال به روی کار آمدن دولت اصلاحات بود.ایشان گفت در سفری که به آمریکا برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشتم در کنار انجام امور مروبط به سازمان ملل و فعالیتهای دیپلماتیک،قرار شد جلسه ای هم با ایرانیان مقیم آمریکا داشته باشیم. ایشان میگفت سالنی که برای حضور ایرانیان درنظر گرفتند ۳ هزار نفره بود اما ۱۰ هزار نفر برای حضور در این جلسه اسم نوشتند. یعنی ۷ هزار نفر به علت کمبود جا نتوانستند حضور یابند.

*موضع گیری های زیادی درباره برجام شده است. اما به شخصه دیدگاه هایی را که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان راجه به برجام بیان و از توقف اجرای آن اظهار نگرانی کرد، بسیار مهم تلقی می کنم.

*پاپ معمولا موضع سیاسی نمیگیرد و بیشتر درباره موضاعات انسانی صحبت میکند و مقدار هم ریش سفیدی؛ بنابراین این را که در رابطه با موضوعی همچون برجام به بیان دیدگاه و نقطه نظر خود پرداخت، امری بسیار مهم می دانم.

*امکان ارجاع مجدد پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و قرارگرفتن کشور ذیل مواد ۴۱ و ۴۲ منشور ملل متحد را نیز بسیار نگران کننده میدانم. میدانید این موضوع یعنی چه؟ یعنی زمینه سازی برای چه اقدامی؟ امیدواریم به آنجا نرسیم.

*یکی دیگر از خطرهای دیگر، احتمال حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران است. به ویژه با روی کار آمدن نتانیاهو که فردی فاشیست با دیدگاه های تند است. او افکارش را یک لحظه از حمله به ایران منحرف نمی کند و دائم حالا چه در داخل اسراییل و چه در مسافرتهایی که با لابی گری در آمریکا و اروپا انجام میدهد، این هدف را دنبال میکند.

*اسراییل الان با ما تا مرحله حمله به مراکز هسته ای مان پیش رفته است. البته معتقدم با وجود اینکه خود اسراییل در این کار حمله به مراکز تاسیساتی ما جدی است اما هنوز موافقت آمریکا را جلب نکرده است.

*اگر بخواهیم  بدون تعارف بگویم ، عراق وجودش از ایران است. چون اگر ایران وارد قضیه برخورد با داعش نشده بود، تاکنون تمام عراق را به اشغال خود درآورده بود. حالا این کشور با تغییر نخست وزیر مواضع خود را تغییر میدهد. نخست وزیر فعلی می آید اسم خلیج فارس را طور دیگری میگوید. در رابطه با موضوعاتی همچون روابط اقتصادی و تبادلات ارزی هم مشکلاتی ایجاد شده و گفته میشود بخشی از این قضایای اخیر و افزایش نرخ ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی، مربوط به مبادلاتی است که ایران در گذشته با عراق داشته. اگر هم از آنها انتقاد کنیم، میگویند خواست آمریکاست! آمریکا به ما فشار می آورد و نمی توانیم مقاومت کنیم. در هر صورت، عراقی که همه وجودش از جمهوری اسلامی است، الان دارد با ایران اینگونه برخورد میکند.

*چین از ایران نفت می خرد ولی چطور میخرد؟ نه به نرخ بین المللی بلکه با دریافت امتیازات زیاد. این در حالی است که کشورهای چین و هند با اهدافی که در حوزه توسعه دنبال میکنند، به انرژی زیادی نیاز دارند. با این وجود آقای رییس جمهور چین به منطقه ما می آید ، به خلیج فارس میرود و از عربستان و امارت حمایت میکند و تمامیت ارضی ایران را مورد خدشه قرار میدهد و آیا با آن برخوردی صورت می گیرد؟ خیر نمی شود.

*یادتان هست که در دولت آقای خاتمی آقای لاریجانی گفت : در غلتان دادیم و آب نبات چوبی گرفتیم. خب! الان می دانید که مواضع ایشان تغییر کرده است. همان چیزی که عرض کردم. یک مقدار دیرفهمی وجود دارد.

*توافق برجام در حال احیاشدن بود اما آمدند شرایطی اضافه کردند و گفتند باید گفته شود شما ( دولت سیزدهم) از قبلی ها بهتر مذاکره میکنید و با این حال ، الان همان افراد به این نتیجه رسیده اند که اشتباه کردند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا