اجتماعی

صدور کارت پایان دوره پروژه‌ علمی جایگزین خدمت سربازی

صدور کارت پایان دوره پروژه‌ علمی جایگزین خدمت سربازی

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، سید علی حسینی؛ معاون توسعه روابط علمی و سرمایه علمی مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در مراسم اعطای کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از حدود ۳ سال پیش طرحی را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه کردیم که متخصصان و فناوران ایرانی خارج از کشور که رزومه‌های ارزشمندی چه در حوزه آکادمیک و چه صنعتی دارند و با چالش نظام وظیفه مواجه هستند می‌توانند پروژه‌هایی را در ایران اجرا کنند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های تخصصی جایگزین خدمت محسوب می‌شود، ادامه داد: این مدل از چند سال پیش توسط بنیاد ملی نخبگان برای فارغ‌التحصیلان داخلی اجرایی می‌شده و از سال ۱۴۰۰ ما این مجوز را دریافت کردیم.

حسینی ادامه داد: مخاطبین این طرح، فارغ‌التحصیلان ۱۰۰ دانشگاه برتر هستند و یا افرادی که در شرکت‌های فناور در لبه تکنولوژی در خارج از کشور فعال هستند و یا خودشان کارآفرین هستند و به عنوان مدیرعامل شرکت‌ها فعالیت دارند.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه علمی مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری افزود: پلتفرم کانکت با هدف برقراری ارتباط بین متخصصان ایرانی با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و دانشگاه‌ها ایجاد شده است می‌توانند اپلای کرده و رزومه خود را در این پلتفرم بارگذاری کنند و همچنین پروپوزال و طرحی که در ایران می‌خواهند اجرایی کنند در این پلتفرم آپلود کنند.

ابلاغ خط اعتباری ۳ هزار میلیارد تومانی به استان‌ها/ تشکیل ۱۰۱ تعاونی دانش‌بنیان برای حل مشکل اشتغال

حسینی افزود: این طرح‌ها در کارگروه معاونت بررسی می‌شود و در صورت تأیید با همکاری ستاد کل این پروژه‌ها تعریف و از زمان تعریف پروژه این افراد از نظام وظیفه معاف می‌شوند.

به گفته وی، مدت زمان پروژه ۱۲ تا ۲۴ ماه بوده و این افراد باید ۳ گزارش از فرآیند پیشرفت پروژه ارائه دهند و بعد از آنکه از پروژه دفاع کرد و تأیید شدند کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی را دریافت می‌کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: امروز در این مراسم ۵ کارت صادر شد. از یک‌سال گذشته تاکنون حدود ۳۰۰ طرح تأیید شده و این افراد از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر دنیا هستند و رزومه‌های ارزشمندی دارند؛ از این ۳۰۰ پروژه ارسالی، از ۲۵ پروژه دفاع شد و در مرحله چاپ کارت قرار دارند و از این تعداد ۵ کارت صادر و امروز به افراد اعطا شد.

وی در خصوص دانشگاه‌های همکار در این پروژه گفت: ۲۰ دانشگاه اول ایران در رشته‌های فنی مهندسی پزشکی و مدیریت اقتصاد و همچنین هلدینگ‌های دانش‌‌بنیان یعنی شرکت‌هایی که دارای بخش تحقیق و توسعه هستند و می‌توانند میزبان این پروژه‌ها در داخل و انتقال تکنولوژی باشند به عنوان همکار طرح معرفی شدند. این طرح پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی است و این احساس نشود که این افراد معاف از سربازی می‌شوند.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه علمی مرکز تعاملات علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری درباره اولویت‌ها و حوزه‌های مشمول این طرح گفت: ما سعی کردیم حداقل در ۱۰ حوزه پیشران مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی اقتصاد، سلول‌های بنیادی، علوم شناختی کشاورزی و سایر حوزه‌های اولویت‌دار کشور که نیاز کشور را مرتفع کنند و تعریف شده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا