اخبار روز

صفری: چین علاقه‌مند به همکاری با ایران در حوزه آبزیان است

صفری: چین علاقه‌مند به همکاری با ایران در حوزه آبزیان است

مهدی صفری در پیش نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریا محور که صبح روز دوشنبه در مرکز مطالعات سیاسی بین المللی وزارت خارجه برگزار شد، گفت: مکران مکانی است که می توانیم کشورهای خارجی را برای سرمایه گذاری در آن تشویق کنیم. وقتی با هند، چین و روسیه صحبت می‌کنیم می بینیم که علاقه زیادی به چابهار و بعد به جاسک برای سرمایه‌گذاری در خشکی ‌و آب دارند.

وی ادامه داد: امسال ۶۷ درصد در این مناطق افزایش صادراتی داشتیم که ۹۲ درصد آن به چین بوده است. اما متاسفانه بیشتر از ۳۲ درصد از ۹۰ درصد مورد تقاضای کشور چین را نتوانستیم تامین کنیم.

صفری اظهار کرد: کارهایی که شیلات ما در کیش و قشم انجام داده است به یک دهم نیاز چینی ها نمی رسد، در عین حال تلاش ما این است که با چینی ها صحبت کنیم؛ آنها بسیار علاقه‌مند به همکاری و تعامل با ایران به ویژه در حوزه آبزیان هستند از جمله ماهی در قفس را با روش های خاصی که دارند و یک نمونه از این ابزار را ما در کیش داریم که می توانند بیایند سرمایه گذاری کنند و همزمان تولید را شروع کنیم. الان شش ماه است که با شیلات کشور در جهت تولید و صادرات آبزیان از جمله ماهی و میگو به چین داریم کار می‌کنیم و این موضوع مهمی‌ برای کشور و توسعه سواحل مکران است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به قرار نداشتن چابهار در تحریم گفت: قرار بود هندی ها در چابهار سرمایه گذاری کنند، البته مقصر ما بودیم که در جهتی حرکت نکردیم که بتوانیم آنها را به خوبی جذب کنیم. متاسفانه در قرارداد پایداری که قرار بود با هندی ها امضا شود مسایل و مواردی را تغییر دادیم که در کار تاخیر انداخت و الان داریم دوباره صحبت می‌کنیم که سرمایه‌گذاری هندی‌ها را تضمین کنیم.

صفری گفت: هند برای ما بسیار استراتژیک است و در کنار ‌هند، افغانستان هم برای ما مهم است. تنها کشوری که درباره سیاست های ما در افغانستان همراه است هند است. البته تاکید بر حضور هند به این معنا نیست که چین، عمان، امارات و قطر در چابهار با بندرعباس حضور نداشته باشند.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا