اجتماعی

صفر تا صد منازعه بر سر “سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان”/ پاسخ به ابهامات رأی دیوان عدالت اداری

صفر تا صد منازعه بر سر “سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان”/ پاسخ به ابهامات رأی دیوان عدالت اداری

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، تعیین “سقف سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان” همواره به عنوان یکی از موضوعات مورد اعتراض از سوی داوطلبان کنکور مطرح بوده است و با توجه به مزایای این دانشگاه از جمله معافیت سربازی برای پسران، احتساب دوران دانشجویی به عنوان سنوات خدمت، استخدام از بدو ورود به دانشگاه و پرداخت حقوق به دانشجو‌معلمان، طرفداران تحصیل در این دانشگاه زیاد است.

با وجود تمام این اعتراضات، شورای عالی آموزش و پرورش در جدیدترین مصوبه خود، سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را محدودتر کرد و بر این اساس حداکثر سن پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال به ۲۲ سال کاهش یافت.

طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، داشتن حداکثر ۲۲ سال تمام (در سال ۱۴۰۳)، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی حُسن انجام وظایف محوله، تعیین وضعیت نظام وظیفه، نداشتن اعتیاد به هر نوع مواد مخدر و… از جمله مهم‌ترین شرایط عمومی داوطلبان برای ورود به آموزش و پرورش تعیین شد.

با این حال دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان نسبت به سقف سنی تعیین شده برای ورود به این دانشگاه، به ابطال شرط سن رأی داد.

در همین ارتباط «قاسم احمدی لاشکی» معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره رأی دیوان عدالت اداری برای ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد که رأی دیوان عدالت اداری فصل‌الخطاب است و ما باید قانون را رعایت کنیم.

وی البته نظر کارشناسی خود را متفاوت با رأی صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری دانست و با تأکید بر اینکه این صرفاً نظر کارشناسی بنده است، گفت: داوطلبان ورود به شغل معلمی باید از سنین پایین کار خود را آغاز کنند تا ابتدا آنها تربیت شوند و بعد بتوانند فرزندان ما را تربیت کنند بنابراین اگر اعلام می‌کنیم شرسط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۲ سال است، انتظار داریم به آن خدشه وارد نشود.

آیا شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور امسال حذف شد؟

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رأی دیوان عدالت اداری لازم الاجراست اما با این حال واحد حقوقی آموزش و پرورش در تلاش است تا گزارش مجددی را به دیوان ارائه دهد، ما نمی‌توانیم فردی را که ۴۰ سال سن دارد به عنوان معلم دوره ابتدایی استخدام کنیم، وظیفه ما تعلیم و تربیت است نه استخدم و امیدواریم بیان این مسائل در گزارش مجدد بتواند بر روی این رأی تأثیر داشته باشد.

همچنین آنگونه که منصور اردستانی مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره رأی دیوان عدالت مبنی بر ابطال شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به برگزیده های ایران گفته است: رای دیوان عدالت اداری قطعی است و طبق قانون جدید در رسیدگی، تصمیم‌گیری و اجرای دستگاه‌ها ملاک عمل است.

به گفته او با اجرای این رأی، سقف سنی دانشگاه فرهنگیان شکسته می‌شود و دیگر شرط سنی ۲۲ سال ملاک نیست و سن پذیرش تا ۴۰ سال خواهد بود!

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه اگر فردی بخواهد در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کند آیا سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ملاک است یا حذف شده است؟ گفت: در ضوابط دفترچه کنکور امسال، حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تعیین شده و با رأی دیوان عدالت اداری، این شرط سن ابطال شده است اما نحوه اقدام را بعد از ابلاغ رسمی رأی به وزارت آموزش و پرورش بررسی و اعلام خواهیم کرد.

به گزارش برگزیده های ایران، با توجه به رای صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری، در حال حاضر سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان حذف شده است و بر این اساس پذیرش دانشجو از کنکور امسال باید بدون رعایت این سقف سنی انجام شود با این حال مسئولان آموزش و پرورش از تلاش برای مذاکره مجدد با دیوان عدالت اداری سخن می‌گویند اما مشخص نیست که این تلاش‌ها به نتیجه‌ای خواهد رسید یا خیر به همین دلیل فعلاً رأی دیوان عدالت اداری لازم‌الاجراست.

همچنین در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ذکر شده که بر مبنای ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، دانشجویان متعهد خدمت موضوع قانون مذکور از آغاز تحصیل خود استخدام می‌شوند و بر همین اساس رعایت مقررات عمومی استخدام از جمله حداکثر سن استخدام در خصوص آنها الزامی است.

به گزارش برگزیده های ایران، طبق ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط استخدام مشخص و در بند «الف» تأکید شده که داشتن حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداکثر ۴۰ سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین مدرک تحصیلی دکتری ۴۵ سال است.

با توجه به اهمیت جذب معلمان به ویژه در دوره ابتدایی، افزایش سن استخدام تا ۴۰ سال می‌تواند با مشکلات دیگری همراه شود بنابراین ضمن تأکید بر اینکه افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به بالای ۲۲ سال یک ضرورت است اما به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت شغل معلمی به ویژه در ارتباط با کودکان و نوجوانان، نیاز است حداکثر سن ۴۰ تعدیل شود و این موضوع نیز از سوی دیوان عدالت اداری مورد توجه قرار بگیرد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا