گیلان

صلح و سازش حدود ۲۲ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف گیلان

به گزارش برگزیده های ایران از رشت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرمحمدی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دلیل ایجاد شوراهای حل اختلاف در کشور اظهار کرد: به سبب کاهش پرونده‌های قضایی، کاهش هزینه و همچنین رسیدگی به پرونده‌های که پیچیدگی‌های خاص ندارند، شوراهای حل اختلاف ایجاد شده‌اند. 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل ایجاد شوراهای حل اختلاف با هدف صلح و سازش است، افزود: افرادی که موجه، ریش سفید و ذی‌نفوذ هستند در این شوراها حضور دارند و علاوه بر صلح و سازش در دعواها، امنیت و آرامش روانی را در جامعه ایجاد می‌کنند. 

معاون قضایی دادگستری گیلان در شوراهای حل اختلاف استان گیلان با اشاره به انعطاف آرا در شوراهای حل اختلاف نسبت به سایر مراجع قضایی تصریح کرد: پیش از اینکه پرونده‌های قضایی وارد دادسرا‌ها شود شکایات در شوراهای حل اختلاف حل و فصل می‌شود و به نوعی میانبر و قضاوتی برد-برد است و در صورت عدم تفاهم طرفین، پرونده به دادسرا ارسال می‌شود. 

میرمحمدی، با بیان اینکه سازش در شوراهای حل اختلاف به معنای گذشتن از حق نیست، گفت: صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف از روانه زندان شدن، قصاص و سایر احکامی که بسیار سخت هستند، پیشگیری می‌کند. 

وی با اشاره به ماده ۸ قانون شوراهای حل اختلاف تصریح کرد: در این قانون افرادی که مایل هستند حقوق خود را استیفا کنند و در عین حال در کمترین زمان، هزینه‌ای نیز نپردازند از این قانون استفاده میشود که پرونده‌های مصالحه مستأجر و موجر یا تصادفاتی که منجر به خسارت باشد، از این نوع هستند. 

رئیس شوراهای حل اختلاف استان گیلان با اشاره به استفاده از این قانون در مصالحه و ختم دعواها افزود: در طول هفت ماهه اخیر بیش از دو هزار و ۲۳۰ پرونده در رشت بنا بر قانون ماده ۸ شوراها مختومه شده است. 

سید محمدی، با بیان اینکه طی هفت ماهه اخیر بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۱۵۰ پرونده وارد شوراهای حل اختلاف استان شده، گفت: از این میزان حدود ۱۰۲ هزار و ۹۱۳ پرونده مختومه شده که ۲۱ هزار و ۸۹۹ پرونده از آن صلح و سازشی بوده و مابقی قابلیت صلح و سازش ندارند. 

وی از فعالیت ۱۰ شعبه حل اختلاف در زندان‌های استان خبر داد و بیان کرد: این شعبات با همکاری مددکاران اجتماعی از محکومین له دعوت می‌کنند تا مصالحه صورت بگیرد که طی ۶ ماه اخیر یک هزار و ۴۲۶ پرونده صلح و سازش شده و ۳۲۱ نفر از زندان آزاد شدند. 

رئیس شوراهای حل اختلاف استان گیلان از فعالیت شعب تخصصی در این شوراها خبر داد و تصریح کرد: یکی از شعبات، شعبه پزشکی است که اغلب پرونده‌های جنبه فنی دارند و اثبات سببیت آن بسیار سخت است از این رو متشکی‌عنه به این شعبات ارجاع می‌شوند تا از قضاوت متخصصان امر استفاده شود. 

میرمحمدی فعالیت شعب قصاص را از پیکر شعبات تخصصی در استان دانست و افزود: پرونده‌های که منجر به محکومیت فرد به قصاص میشود جهت مصالحه به آن ارجاع می‌شود که اعضای سه نفره بررسی و تلاش می‌کنند تا رضایت مقتول‌دم را جلب کنند که سال گذشته از بین هشت پرونده ۱۱ نفر از قصاص رهایی یافتند. 

وی همچنین با اشاره به فعالیت شعبه‌های تخصصی تصادفات گفت: در این شعبات پس از پایان طول درمان با بیمه‌ها مکاتبه و با محاسبه میزان دیه و پرداخت آن، زمان رسیدگی در شعبات کاهش محسوس پیدا می‌کند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا