گلستان

صنعت دامپروری گلستان در دام کمبود نهاده/ صنعت دامداری معطل وعده‌های نافرجام مسوولان شده است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، مشکلات دامداران در تأمین نهاده‌های دامی گویا پایانی ندارد و دامداران همچنان نتوانستند از هزار توی مشکلات مربوط به تأمین نهاده‌های دامی خارج شوند.

نوسانات ارز و وابستگی صنعت دام به نهاده‌های وارداتی، افزایش قیمت نهاده و از سویی کمبود آن موجب شده تا طی دو سال اخیر صنعت دامپروری در کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کند و فعالان زیادی در این بخش قادر به تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود نباشند تا جایی که بسیاری از دامداران به واسطه همین مشکلات تصمیم به فروش و کشتار دام‌های زنده خود کردند.

دامپروری یکی از مشاغل مهم در گلستان محسوب می‌شود در حالیکه بارها مسوولان گلستانی وعده رسیدگی به مشکلات دامداران را داده‌اند اما هنوز اقدام خاصی در این رابطه انجام نشده و همچنان صنعت دامداری گلستان در دام کمبود نهاده گرفتار است.

*تأثیر منفی خشکسالی بر تولید نهاده‌های دامی/ مسوولان برنامه‌ای برای مواجه با بحران ندارند
یک دامدار گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت تأمین نهاده‌های دامی در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران از گرگان اظهار کرد: دامداران زیادی با کمبود و گرانی نهاده مواجه هستند تا جایی که بسیاری از دامداران مجبور به فروش و حذف دام‌های مولد خود شده‌اند.

محمد عباسی تصریح کرد: خشکسالی بی‌سابقه در سال جاری تأثیر بسیار منفی به صنعت دامپروری وارد کرد چرا که نهاده‌های دامی که داخل کشور تولید می‌شد به واسطه خشکسالی دچار کمبود شدیدی شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته کاه و کلش کیلویی ۵۰۰ تومان بود اما خشکسالی و کاهش تولید گندم و جو قیمت کاه و کلش را به مرز ۵ هزار تومان رساند، این امر هزینه زیادی را به دامدار متحمل کرد از سویی خشکسالی موجب فقر مراتع شد و دام‌های سبک نیز دچار مشکلات زیادی شدند.

دامدار گلستانی با بیان اینکه هزینه‌های سرسام‌آور تأمین نهاده‌های دامی موجب کمبود گوشت قرمز و از سویی افزایش قیمت خواهد شد، افزود: کمبود گوشت و فرآورده‌های دامی امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

* مسوولان در مواقع بحرانی هیچ مدیریت و برنامه‌ریزی‌ نداشتند درحالی که می‌توانستند حداقل نبست به ذخیره‌سازی نهاده‌ها اقدام کنند

عباسی با انتقاد از مدیریت مسوولان در مواقع بحرانی خاطرنشان کرد: کاهش بی‌سابقه ریزش‌های جوی در سال زراعی گذشته بیانگر خشکسالی بود و مسوولان امر باید برنامه‌ریزی‌های لازم در خصوص تأمین نهاده‌های دامی را از ماه‌های گذشته انجام می‌دادند و حداقل نبست به ذخیره‌سازی نهاده‌ها اقدام می‌کردند تا بار مشکلات دامداران کمتر شود.

وی گفت: متأسفانه برخی مدیران هیچ برنامه‌ای در خصوص مواجه با بحران ندارند و در حالی که پیش‌بینی‌ها بیانگر وقوع یک بحران است با این وجود منتظر هستند بحران در بخشی اتفاق بیفتد و سپس به فکر چاره مشکل هستند.

*واردات نهاده‌های دامی پاسخگوی نیاز دامداران نیست/ صنعت دامداری معطل وعده‌های مسوولان شده است
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص مشکلات کمبود نهاده در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران از گرگان اظهار کرد: سالیانه ۷ هزار تن تولید جو در استان صورت می‌گرفت و بخشی از نیاز استان از طریق علوفه نهاده تأمین می‌شد متأسفانه با بروز خشکسالی تأمین غلات که از طریق کشت در استان صورت می‌گرفت قطع شد و این نیاز باید از طریق واردات صورت و در اختیار دامداران قرار می‌گرفت.

رحمت سمیعی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا بیستم مهر ماه ۸ میلیون تن نهاده در سامانه بازارگاه توزیع شده است نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش داشتیم اما به دلیل خشکسالی و کاهش تولید علوفه مرتعی و از سویی کاهش تولید جو و گندم به دلیل نامساعد بودن ریزش‌های جوی این مقدار واردات پاسخگوی نیاز دامداران نیست.

وی بیان کرد:در حال رایزنی با نمایندگان استان هستیم تا نهاده‌های وارداتی هر چه زودتر به استان تخصیص یابد در حال حاضر نهاده دامداران به صورت خوراک آماده یا خام در سطح شهرستان‌ها توزیع می‌شود و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها بین تشکل‌ها و شرکت‌های تعاونی روستایی براساس ضریب جمعیت دامی نهاده‌ها را توزیع می‌کنند و ما وظیفه نظارت بر توزیع نهاده‌ها را به عهده داریم.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه باید هر ماه نهاده دامی به مقدار کافی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، افزود: هر خلأیی که در تأمین نهاده ایجاد شود بدون تردید بخشی از تولید دچار مشکل خواهد شد در واقع باید از تمام ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد استفاده کنیم تا نهاده‌های دامی هر چه زودتر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به استان برسد.

گلستان یکی از قطب‌های اصلی پرورش دام و تولید گوشت قرمز در کشور محسوب می‌شود صنعت دامپروری نقش مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند و برای پا برجا ماندن این صنعت باید حمایت‌های ویژه‌تری از سوی مسوولان انجام شود با این وجود حدود دو سالی است روز به روز بر مشکلات دامداران افزوده می‌شود،

باوجود وعده مسوولان هنوز برنامه جدی و عملی برای رفع مشکلات این صنعت زخمی در دست اجرا نیست، امنیت غذایی یکی از مؤلفه‌های مهم در هر دولت و کشوری محسوب می‌شود در حالی که ظرفیت‌های مناسب برای تولید انواع محصولات کشاورزی و غذایی در استان و کشور ما فراهم است اما بی‌توجهی به این ظرفیت‌ها امنیت غذایی کشور را به شدت تهدید خواهد کرد.
انتها پیام/۸۳۰۱۷


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا