اردبیل

صیانت از قداست مراسم حسینی با پرهیز از ازدحام

عبدالله بحرالعلومی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، ضمن تسلیت روزهای ماتم محرم به عزاداران و عاشقان سیدالشهدا(ع) و رهروان ثابت‌قدم راه کربلا، اظهار کرد: این روزها گرچه روز عزاست، اما لحظه لحظه آن با توسل‌هاست که برکت می‌یابند؛ باشد که غافل نشویم.

وی افزود: متأسفانه شرایط امسال هم به سیاهی سال گذشته و البته بسیار تیره‌تر از آن است، لذا با وجود اینکه عزم داشتیم امسال به شیوه‌ای لایق و شایسته در مجلس امام حسین(ع) حاضر شویم، اما شرایط بسیار نامساعد حاکم بر سلامت عمومی جامعه، این فرصت را از ما گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل تصریح کرد: مسئله اصلی امروز این است که انتشار کووید-۱۹ به‌ویژه سویه دلتا، با سرعت و شدت بسیاری در حال گسترش است و برای مقابله با آن نیازمند قطع زنجیره هستیم که به این منظور باید از ازدحام بپرهیزیم.

وی ادامه داد: یکی از گردهمایی‌های این روزها، مراسم تعزیه و شبیه‌خوانی است که البته اهمیت بسزایی برای همه ما دارد و بر کسی پوشیده نیست که بخشی از فرهنگ دینی ماست، اما حضرت امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، شهدای کربلا، شهدای انقلاب، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و روح سردار سلیمانی ناظر بر ما بوده و هیچ‌یک راضی نیستند که در اثر ازدحامی بر این پایه، برخی عزیزانِ بارگاه ضرر ببینند و گرفتار بیماری شوند یا خدای ناکرده اتفاق غیرقابل جبرانی بیفتد.

بحرالعلومی بیان کرد: طی جلسات متعددی که در استانداری، فرمانداری و ارشاد و در حیطه اختیارات خود داشتیم، چاره‌ای جز این ندیدیم که با نیت حفظ حریم، مانع ازدحام شویم؛ از این رو، تقاضا داریم گروه‌ها و دسته‌جات مختلف -به تعبیر قُدما که نذر خود را نیت می‌گرفتند- با عشق امام حسین(ع) و محبت حضرت ابوالفضل(ع)، تعزیه و شبیه‌خوانی‌های امسال را نیت بگیریم و نذر کنیم تا شاید با عنایت خاصه باری‌تعالی مصیبت عظیمی که جامعه را درگیر خود کرده است از سر ملت ما بگذرد و سال آینده محتشم‌ترین و شایسته‌ترین مراسم را برگزار کنیم.

اضافه می‌شود، بر همین اساس، روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اطلاعیه‌ای را به این شرح صادر کرده است:

«ان‌الحسین مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه

قابل توجه گروه‌های معزز شبیه‌خوانی

بدون شک مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در میان مردم ولایت‌مدار و حسینی دارالارشاد اردبیل از دیرباز زبانزد خاص و عام بوده و حسینیان این دیار عاشورایی با توسل به نام بلندمرتبه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و با تأسی به مرام ماه منیر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، منشأ تأثیر و خیرات بی‌شماری در گسترش فرهنگ عاشورایی و محبت اهل بیت(ع) بوده‌اند.

مردمان ولایت‌مدار این دیار کهن، در این ایام شور حسینی خود را در جای جای این دیار به نمایش می‌گذارند و در تاریخ گهربار این استان، حماسه‌های ماندگاری را از عشق و ارادت صمیمانه به ساحت قدسی امام آب و آئینه، حضرت سید الشهداء(ع) و سردار بصیر حریم امامت، حضرت عباس علمدار(ع)، آفریده‌اند.

امسال و در حالی که ویروس منحوس کرونا، نفس کشیدن را برای مردم سخت و دشوار کرده است و متأسفانه هر روز شاهد درگذشت صدها نفر در کشور هستیم، دارالارشاد اردبیل، حال و هوای دیگری را شاهد است. حسینیان استان اردبیل در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال، شعور بی‌بدیل حسینی را به جهانیان نشان خواهند داد و با پرهیز از برگزاری هرگونه تجمعات و حرکت دسته‌جات عزاداری و شبیه‌خوانی در روزهای نهم و دهم محرم‌الحرام، در راستای صیانت از جان هم‌وطنان، بالاخص عاشقان و شیفتگان فرهنگ عاشورایی و برابر دستورالعمل‌های بهداشتی، با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و مقابله با این بیماری، از اجرای هرگونه تعزیه و شبیه‌خوانی در جای جای استان اردبیل خودداری خواهند کرد.

ضمن تعزیت و تسلیت ایام جانگداز تاسوعا و عاشورای حسینی، به اطلاع هم‌استانی‌های عزیز می‌رساند اجرای هرگونه تعزیه و شبیه‌خوانی و حرکت دسته‌جات در سطح استان برابر تصمیم ستاد استانی کرونا(صرفاً به دلیل شیوع افسار گسیخته سویه‌ دلتای کرونا) ممنوع بوده و این اداره کل نیز برای هیچ گروه و دسته‌ای در هیچ سطحی مجوز صادر نکرده و نخواهد کرد.

انتظار دارد با توجه به شرایط بحرانی استان و ضرورت رعایت محدودیت‌های اعلام شده، گروه‌ها و دسته‌جات شبیه‌خوانی با عمل به دستورات ستاد کرونا، ضمن همراهی با مدافعان سلامت و کادر درمانی، زمینه را برای گذر از پیک پنجم و صیانت از قداست مراسمات حسینی فراهم آورند.»

انتهای پیام/۳۴۶۳/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا