اصفهان

ضربه‌های مغزی و عفونت‌ها می‌تواند به صرع منجر شود/یک بیماری شایع و قابل درمان

ضربه‌های مغزی و عفونت‌ها می‌تواند به صرع منجر شود/یک بیماری شایع و قابل درمان

به گزارش برگزیده از اصفهان، مسعود اعتمادی فر، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی صرع اظهار کرد: بیماری صرع یکی از بیماری‌های شایعی است که از ابتدای خلقت انسان وجود داشته است.

وی افزود: کانونی در مغز وجود دارد که ایجاد کننده تشنج است؛ حدود ۱۰ درصد مردم در عمرشان به دلایل مختلف دچار تشنج می شوند و گاه پیش شارژهای الکتریکی نابجایی که هنگام تشنج ایجاد می شود به بیماری صرع می انجامد.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ بیماری صرع و مدیر عامل انجمن صرع اصفهان با بیان اینکه در کشور ایران ۸۵۰ هزار بیمار مصروع ثبت شده زندگی می‌کند، تاکید کرد: در استان اصفهان حدود ۶۰ هزار الی ۷۰ هزار بیمار مبتلا به صرع وجود دارد.

میزان شیوع صرع میان زنان و مردان مساوی است

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ بیماری صرع اظهار داشت: صرع در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود اما در اطفال و سنین بالای ۵۰ سال بیش تر است؛ میزان شیوع در مردان و زنان مساوی است اما در مردان به علت ضربه های مغزی بیش تر دیده می‌شود.

مدیر عامل انجمن صرع اصفهان با اشاره به اینکه هر عاملی که بتواند سلول های مغزی را آسیب برساند می‌تواند صرع ایجاد کند، گفت: ضربه‌های مغزی، عفونت ها، تومورهای مغزی، ضایعاتی که هنگام زایمان به وجود می آید و ناهنجاری های مغز می‌توانند منجر به بیماری صرع شوند.

وی با اشاره به اینکه روش تشخیص صرع علاوه بر علائم بالینی، استفاده از روش های تشخیصی مثل نوار مغز یا ام آی ار است، گفت: صرع یک بیماری شایع و قابل درمان است و مبتلایان به آن نباید هیچگونه هراسی داشته باشند.

اعتمادی فر با اشاره به اینکه بیماران صرع محدودیتی در اشتغال، ازدواج و مسایل حقوقی ندارند و افراد جامعه در این زمینه باید آگاه شوند، گفت: حدود ۱۵ الی ۱۶ هزار نفر درکشور یعنی ۳۰ درصد بیماران، صرع مقاوم به درمان قطعی دارند بدین معنا که بیماری آنها ممکن است با دارو کنترل نشود و نیاز به درمان های بیشتر و جراحی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در حقیقت افراد مبتلا به صرع های مقاوم جزو بیماران سخت درمان محسوب می شوند اما هزینه های درمان آنها رایگان است؛ اصفهان با برخورداری از نخستین بخش جراحی صرع واقع در بیمارستان آیت الله کاشانی در درمان این بیماری در کشور پیشتاز است.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار بیمار اکنون تحت پوشش انجمن خیریه صرع اصفهان هستند، افزود: بیماران در این انجمن با کمترین هزینه و آسانترین فرایندها از حمایت های اجتماعی، معیشتی و آموزشی بهره مند می شوند.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا