آذربایجان غربی

ضرورت آبگیری دریاچه ارومیه برای جلوگیری از “ریزگردهای نمکی”/وزارت نیرو اقدام به بستن دریچه‌های انحرافی رودخانه‌ها کند

حجت جباری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، در خصوص بروز دوباره ریزگردهای نمکی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و فعال شدن کانون‌های ریزگردها، که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد اظهار داشت: طی روز گذشته شاهد بلند شدن ذرات ریز نمک و گرد و غبار از بستر دریاچه ارومیه بودیم که با توجه به پس روی دریاچه طی امسال قسمت‌های کانون‌های گرد و غبار افزایش یافته است.

 وی ادامه داد: با ادامه روند فعلی خشک شدن دریاچه ارومیه، کانون های ریزگرد نمکی دوباره فعال شده  که انتظار می‌رود برای جلوگیری از افزایش ریزگردها  دریاچه آبگیری شود تا دیگر شاهد این گرد و غبار و صدمات بیشتر به محیط زیست نباشیم.

 جباری اضافه کرد: خوشبختانه کانون‌های ریزگردها تحت کنترل است و بارش‌ها در این فصل میزان ریزگردها را کاهش خواهد داد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: اقدامات بازدارنده برای ریزگرد نمکی انجام شده و کانون‌های ریزگرد نمکی دریاچه ارومیه در حال حاضر تحت کنترل بوده تا به این لحظه شن‌های روان و نمکی تثبیت و از بروز ریزگردها جلوگیری شده است.

وی خاطرنشان کرد: با آغاز فصل بارش‌ها بسیاری از کانون‌های ریزگردهای نمکی مرطوب شده و عملا برای مدتی خنثی خواهد شد در این راستا امیدواری به بارش باران و مرطوب شدن این مناطق موقتی است و باید هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از بروز طوفان‌های نمکی وارد فاز عملیاتی احیای دریاچه ارومیه شد.

جباری تصریح کرد : با توجه به اتمام پروژه انتقال آب از رودخانه زاب امید است با آبگیری از این رودخانه وضعیت دریاچه بهتر شود اما نباید به انتظار آبگیری از رودخانه زاب نشست و بایستی آبگیری دریاچه از سایر منابع آبی که ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب کرده است استفاده شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه در حال  حال حاضر فصل کشاورزی رو به اتمام است و دیگر نیاز به آبیاری محصولات کشاورزی نیست انتظار می‌رود وزارت نیرو هر چه سریعتر اقدام به بستن دریچه‌های انتقال آب از بستر رودخانه‌ها و انهار به اراضی کشاورزی کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بر اساس مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه در زمان فصل غیر کشاورزی حتماً بایستی این دریچه‌ها بسته باشد و با توجه به فصل بارندگی و افزایش میزان آب رودخانه‌ها این آبها به سمت دریاچه ارومیه برای آبگیری انتقال داده شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا