Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
ضرورت احیای جهاد سازندگی به عنوان یکی از دو بال انقلاب اسلامی‌ - خبرگزاری برگزیده های ایران
اقتصادی

ضرورت احیای جهاد سازندگی به عنوان یکی از دو بال انقلاب اسلامی‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، خداکرم جلالی امروز در نشست «بررسی طرح پیشنهادی احیای جهادسازندگی دولت سیزدهم از نگاه فعالان و صاحب‌نظران» که به میزبانی مجمع مرکزی جهادگران کشور در محل بسیج اقشار برگزار شد اعلام کرد: دو مجموعه از ابتدای انقلاب تشکیل شد‌ که یکی سپاه برای دفاع از انقلاب و دیگری جهادسازندگی بود که تشکیل شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه کانون سنگرسازان بی‌سنگر، کانون جهادگران و کانون بازنشستگان جهادسازندگی وجود دارد که از افراد باقی‌مانده جهادسازندگی سابق تشکیل شده است؛ ساعت‌ها روی پیشنهاد احیای جهادسازندگی کار شده و همانطور که رئیس‌جمهور گفته در این زمینه تبادل‌نظر صورت گرفته و با توجه به توسعه روستایی انتظار است در گام دوم انقلاب نباید انتظار جهادسازندگی اول انقلاب را داشته باشیم، البته آن جهادسازندگی نماد خدمت صادقانه و مردمی در طراز انقلاب بود و جهادسازندگی یکی از دو بال انقلاب بود که در بال دفاعی، سپاه پاسداران تشکیل شد و در بال خدمت‌رسانی جهادسازندگی بود.

جلالی‌ گفت:‌ در زمانی که جنگ تحمیلی شروع شد، جهادگران در کنار محرومیت‌زدایی به جبهه‌ها رفتند و در پشتیبانی جنگ کمک کردند و برکات کار جهادی بسیار زیاد بود و خدماتی که به روستاها انجام می‌شد، بعد از جنگ یک‌چهارم آن هم انجام نشد. 

جلالی همچنین در پاسخ به یکی از حاضران در این جلسه که گفته بود عده‌ای به بهانه احیای جهادسازندگی دنبال حیاط خلوت هستند، گفت: در ابتدای انقلاب هم دولتی‌ها با جهاد سازندگی مخالفت می‌کردند، الان هم بدنه دولت با ایجاد جهادسازندگی مخالف است، اما رئیس‌جمهور پرچمی را بلند کرده و می‌خواهد جهادسازندگی احیا کند و وقتی صحبت‌های رئیس‌جمهور را شنیدیم خوشحال شدیم.

وی گفت:‌ در روستاها و مناطق عشایر خلأیی وجود دارد که تلخ و درآور است، گاهی گروه‌های مختلف جهادی با نیت کمک می‌روند اما هماهنگی و انسجام وجود ندارد که از کار یکدیگر هم اطلاع ندارند. به گونه‌ای که در یک روستا در زمان جهادسازندگی گروه آبادانی و پیشرفت رفته بودیم و در مسجد با مردم جلسه داشتیم و وقتی جلسه ما تمام شد، دهیار روستا گفت مردم در مسجد بمانند که گروه پیشرفت و آبادانی سپاه هم می‌خواهد بیاید؛ یعنی دو گروه با پس و پیش شدن نام از دو مجموعه به یک روستا رفتند و این نیاز به هماهنگی دارد.

جلالی همچنین گفت:‌براساس شاخص‌ای تعریف شده وقتی مناطق محروم را رصد می‌کنیم باید بدانیم که الان درکجا هستیم. درست است که الان ۹۰ درصد روستاهای کشور از نعمت آب، راه، برق و مدرسه برخوردار شدند، اما جوانان روستا اشتغال و فرصت کاری می‌خواهند.

وی گفت: بشاگرد یکی از مناطق محروم استان هرمزگان بود و از اول انقلاب گروه‌های مختلفی به این منطقه رفتند، یک‌سال و نیم قبل وقتی از استاندار هرمزگان سؤال کردیم که محرومترین منطقه استان شما کجاست؟ گفت بشاگرد است. این نشان می‌دهد کارهای جهادی و گروه‌های جهادی گرچه با نیت خدمت می‌روند، اما چون یک جا متولی نیست، ما نمی‌دانیم کجا برویم و چگنه کار کنیم و این ناهماهنگی باعث می‌شود کارها به ثمر نرسد. 

پیشکسوت جهاد سازندگی همچنین در پاسخ به یکی از اعضای حاضر در جلسه که گفته بود هیچ‌گونه تشکیلاتی لازم نیست و برای همه مشکلات تشکیلات و سازمان مربوطه داریم، گفت: الان بعد از قلعه گنج، منطقه چالدران یکی از محروم‌ترین نقاط کشور است و من سه سال قبل به مدت دو سال در بنیاد علوی رئیس هیأت مدیره بودم و مسئول آبادانی بنیاد بودم، در یک سفر که به منطقه چالدران رفتیم، صندوق آبادانی و پیشرفت برای آن روستا درنظر گرفته شد و مردم روستا را در مسجد جمع کردیم و برای آنها صحبت کردیم و بعد از پایان جلسه دهیار روستا گفت مردم در مسجد بمانید که ساعت ۴ بعدازظهر هم گروه آبادانی و پیشرفت از سپاه می‌آیند و این ناهماهنگی گروه‌های مختلف باعث خنثی شدن تلاش‌ها می‌شود و ما خودمان ناراحت بودیم که چرا با هم هماهنگ نیستیم و از یکدیگر خبر نداریم. بنابراین جهادسازندگی که می‌خواهد احیا شود، نقش یک هماهنگ‌کننده دارد و جلوی انتزاعی عمل کردن و تک‌روی گرفته می‌شود. 

وی گفت: مناطق روستایی براساس شاخص برخورداری اگر از ۱۰۰ نمره ۸۰ بگیرند روستای پیشرفته می‌شوند که بر این اساس از ۴۰۰ روستای مورد مطالعه ۸ یا ۹ روستا برخوردار بودند و بقیه روستاها در بسیاری از بخش‌ها عقب مانده بودند.

جلالی با بیان اینکه دوران بی‌نظم کار کردن گذشته است، گفت:‌امام علی(ع) دو سفارش مهم کردند که سفارش به تقوا و نظم امرکم را بیان کردند که در واقع اگر تقوا باشد، نظم در کارها هم ایجاد می‌شود و یکی از ضروریات گام دوم انقلاب ایجاد نظم و تقوا در کارهاست. مگر بی‌حساب و کتاب می‌شود کار کرد؟ باید مأموریت هر دستگاه مشخص باشد. ما می‌خواهیم بسیج سازندگی قوی‌تر شود و همه پاسخگو باشند و بدانند چه کار و در کجا باید انجام شود.

وی گفت: اگر یک گروه پزشکی و چشم‌پزشکی یا دندان‌پزشکی به یک منطقه می‌رود و کار ۵۰۰ نفر را انجام می‌دهد، بقیه مردم چه می‌شوند؟ باید حساب و کتاب باشد، عدالت اجتماعی مهمترین خواسته انقلاب است، باید محقق شود. همانگونه که مقام معظم  رهبری در بحث کمک مؤمنانه گفتند نباید کسی فراموش شود. عدالت مدنظر حتی در خدمت‌رسانی باید رعایت شود.

جلالی گفت: عده‌ای دنبال این هستند که چند روستا را تجمیع و تبدیل به شهر کنند که زباله‌های آنها توسط شهرداری جمع شود و مغازه‌های پفک‌فروشی راه بیفتد، ما نباید فرهنگ تبدیل شدن روستا به شهر را ترویج کنیم و در روستای بزرگ دیگر نمی‌گذارند کسی دامداری کند و می‌گویند بیرون از روستا دامداری داشته باش. 

پیشکسوت جهادسازندگی گفت:‌ باید جهادسازندگی یک نهاد انقلابی باشد که غیر از فرمان مقام معظم رهبری نمی‌تواند آن را تشکیل دهد. اگر جهادسازندگی اول انقلاب در قالب همان نهاد انقلابی و شورای مرکزی مانده بود، به این سرنوشت نمی‌رسید که منحل شود.

جلالی تأکید کرد: ما مخالف دولتی شدن جهادسازندگی هستیم. البته این نکته مثبت است که رئیس‌جمهور پرچم احیای جهادسازندگی را بلند کرده است، اما زیرنظر یک وزارتخانه مثل جهاد کشاورزی نمی‌تواند موفق باشد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا