سلامت

ضرورت اهتمام ویژه به تکمیل زیرساخت‌های درمانی گلستان

به گزارش برگزیده های ایران، هفت شهرستان گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه با برخورداری از دو سوم وسعت حدود ۲۱ هزار کیلومتر مربعی گلستان و جای دادن نیمی از جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری این استان شمالی در حوزه زیرساخت‌ها و فضاهای بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی با مشکلات عدیده‌ روبرو است.

به گفته نماینده مردم کلاله، مینودشت، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس شورای اسلامی، گلستان در ابعاد مختلف به‌ویژه زیرساخت‌های زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی جزو محروم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود و از طرف دیگر، بخشی از بیمارستان‌های موجود از جمله شهدا، طالقانی و مطهری گنبدکاووس و پنج آذر گرگان فرسوده هستند.

رضا آریان‌پور چندی قبل در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: شاخص گلستان از نظر تعداد تخت، ۱.۴ درصد است که نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر بوده و در ردیف ۶ استان آخر قرار دارد که خروج از این وضعیت و بهبود شرایط حوزه بهداشت و درمان نگاه ویژه دولتمردان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بیمارستان‌های گالیکش، رامیان و گمیشان در حال احداث بوده و ساخت بیمارستان جایگزین طالقانی گنبدکاووس و پنج آذر و طالقانی گرگان تصویب شده اما به دلیل تخصیص نیافتن بودجه مناسب روند کار بسیار کند بوده و به طور تقریبی در حال توقف است.

لزوم ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی در گنبد

بخش قابل توجهی از جمعیت شهرستان‌های شرق گلستان برای بهره مندی از خدمات درمانی به هفت بیمارستان گنبدکاووس مراجعه می‌کنند اما این مراکز درمانی جوابگوی خدمات دهی به این حجم از مراجعه کننده نیستند و لازم است تا مشکل تامین زمین بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی این شهرستان حل و ساخت آن آغاز شود.

ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی از مطالبات مردم گنبدکاووس محسوب می‌شود که چندین سال است توسط مردم، ائمه جمعه و نماینده مردم شهرستان در مجلس و دیگر مسوولان شبکه بهداشت و درمان پیگیری می‌شود و به گفته مسوولان با مطرح شدن آن جزو مصوبات سفر پیش روی رییس جمهور به گلستان عملیات اجرای آن سرعت خواهد گرفت.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس، موافقت اصولی ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی این شهرستان در تاریخ ۱۹ فروردین ۹۳ صادر شده و ۷۲ ماه اعتبار داشت که پس از آن به مدت یکسال تمدید شد اما به سبب تامین نشدن زمین مناسب تاکنون اجرا نشده است.

فرهاد بدیعی با مهم دانستن ساخت این واحد درمانی در گنبدکاووس افزود: مجموع تخت‌های بیمارستانی فعال این شهرستان در هفت بیمارستان ۷۵۰ تخت است که جوابگوی مردم گنبدکاووس و اهالی شرق گلستان نیست.

وی اضافه کرد: ساختمان سه بیمارستان شهدای ۱۲ دی، طالقانی و شهید مطهری گنبدکاووس بسیار قدیمی و مستهلک است و چاره ای جز ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی در این شهرستان وجود ندارد.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس ۲۱ آذر در نشست پیگیری واگذاری زمین برای ساخت این مرکز درمانی گفته بود که اعضای این شورا در صورت همراهی بنیاد مستضعفان پیگیر تامین زمین چهار هکتاری برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی هستند.

پرویز ناصری اظهارداشت: زمین موردنیاز ساخت این بیمارستان از محل تفکیک زمین هشت هکتاری بنیاد مستضعفان در ورودی این شهر (کارخانه پنبه نظام آباد) تامی می شود که یک سال پیش تغییرکاربری آن در کمیسیون ماده پنج استان انجام شد.

وی افزود: سهم شهرداری گنبدکاووس از محل تغییرکاربری و تفکیک این زمین ۵۰ درصد معادل چهار هکتار است که باهدف بهبود و ارتقای وضعیت فضاهای بیمارستانی این شهرستان برای احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گلستان قرار می‌گیرد.

ناصری اضافه کرد: از سال گذشته و پس از تفکیک این زمین هشت هکتاری، بنیاد مستضعفان تاکنون نقشه‌های تفکیکی آن‌ را ارائه نداده و همین موضوع سبب تاخیر در تحویل سهم شهرداری و اهدای آن به دانشگاه علوم پزشکی استان شده است.

مدیر بودجه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان هم گفت: برای ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی گنبدکاووس حداقل به ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز است که عملیات ساخت آن با شرایط موجود تخصیص اعتبارت حدود هشت سال زمان می‌برد و دانشگاه پزشکی گلستان تلاش دارد پروژه ساخت این بیمارستان را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه پاسداران واگذار کند.

علیرضا کمال غریبی افزود: اگرچه مهلت هفت ساله ساخت بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی گنبدکاووس پایان یافته اما باید تلاش کرد با توجه به تامین زمین مورد نیاز و اعتبار  ۷۰ میلیارد ریال پیش بینی شده در بودجه امسال عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.

ضرورت اهتمام ویژه به تکمیل زیرساخت‌های درمانی گلستان

فعالیت مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس دیگر خواسته مردم 

مرکز آنژیوگرافی گنبدکاووس که پس از ۱۵ سال انتظار در دهه فجر ۹۹ به بهره‌برداری رسیده بود با گذشت پنج ماه از افتتاح بعد از حل اختلاف مالی بین سرمایه‌گذار بخش خصوصی و پزشکان متخصص از دهم تیر امسال پذیرش بیماران با مشکل قلبی را به صورت رسمی آغاز کرد اما به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمانی شهرستان بعد از حدود یک ماه از شروع به‌کار به دلیل افزایش شمار بیماران کرونایی و در ادامه نبود متخصص جراح قلب فعالیت آن متوقف شد.

بدیعی افزود: تجهیزات و امکانات این مرکز فراهم است و در صورت اختصاص یک پزشک جراح قلب از سوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان فعالیت آن دوباره از سر گرفته می‌شود.

با راه‌اندازی این مرکز اهالی شرق گلستان دیگر برای انجام آزمایش آنژیوگرافی به صرف هزینه‌های مضاعف ایاب و ذهاب و رنج سفر ۷۰ تا ۲۴۰ کیلومتری به گرگان و کردکوی نیاز ندارند.

بیمارستان نیمه تمام گالیکش

گالیکش از جمله مناطق نیازمند توجه مسوولان استانی و کشوری برای بهبود فضاهای بهداشتی و توسعه ظرفیت‌های درمانی در شرق گلستان است که با وجود اینکه سال ۱۳۸۹ از مینودشت جدا و به عنوان شهرستانی مستقل معرفی شد اما بعد از گذشت ۱۱ سال از آن زمان تاکنون هنوز از داشتن بیمارستانی مستقل برای پذیرش و بستری بیماران محروم است و ساختمان مراکز بهداشتی و درمانی و آمبولانس‌های آن نیاز به بازسازی و جایگزینی دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گالیکش در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران، توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی را از نیازهای اصلی این شهرستان دانست و گفت: عملیات ساخت بیمارستان ۹۱ تختخوابی گالیکش که از سال ۹۷ آغاز شده بود با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به  پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد رسید.

حسن رحیم‌زاده افزود: تکمیل این بیمارستان به عنوان یکی از ضرورت‌های اصلی گالیکش هزار میلیارد ریال اعتبار لازم دارد و تا زمان بهره برداری از آن، هشت مرکز بهداشتی و درمانی و ۳۵ خانه بهداشت شهرستان خدمات اولیه به بیماران ارائه می‌دهند و در صورت نیاز به خدمات تخصصی، بیماران توسط آمبولانس به صورت رایگان به نزدیکترین بیمارستان منطقه از جمله گنبدکاووس، مینودشت و کلاله اعزام می‌شوند.

فرماندار گالیکش هم گفت: با توجه به نگاه دولت سیزدهم به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز، این مرکز درمانی که از زیرساخت‌های موردنیاز و مطالبه مردم شهرستان است، ظرف سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

احمد تجری مفرد خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی بیمارستان گالیکش با زیربنای ۱۱ هزار مترمربع، ۲۱ مهر ۹۷ با حضور ابراهیم گلمکانی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار گلستان و با اعتبار پیش بینی شده اولیه به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال شروع شده بود.

وی افزود: به سبب برخی اختلافات و کم کاری‌ها پیمانکار اول ساخت بیمارستان گالیکش، وی خلع ید شد و اکنون پیمانکار جدید برای ادامه کار این پروژه انتخاب شده است.

ضرورت اهتمام ویژه به تکمیل زیرساخت‌های درمانی گلستان

پیشرفت هفت درصدی ساخت بیمارستان رامیان

عملیات ساخت بیمارستان ۹۱ تختخوابی شهدای رامیان در چهار طبقه شامل زیر زمین، همکف و ۲ طبقه فوقانی با زیربنای بیش از ۱۰ هزار مترمربع و بخش‌های جراحی، داخلی، آزمایشگاه و رادیولوژی و دیگر بخش‌های تخصصی از فروردین سال گذشته آغاز شد.

فرماندار رامیان در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهارداشت: عملیات ساخت این بیمارستان تاکنون با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریال هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل ساختمان آن به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و برای تجهیز آن به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

جواد صادقلو افزود: علاوه بر آن امیدواریم پرونده ارتقای بیمارستان ۳۱ تختخوابی خان‌ببین به ۶۴ تختخوابی در نخستین جلسه کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت مصوب شود.

رامیان پزشک متخصص ندارد

وی گفت: هم اکنون فقط در بیمارستان خان‌ببین اقدامات اورژانس و پذیرش غیرجراحی انجام می‌شود و در صورت نیاز به جراحی بیمار به بیمارستان‌های گنبدکاووس و علی‌آبادکتول اعزام خواهد شد. 

فرماندار رامیان تصریح کرد: هم اینک این شهرستان پزشک متخصص ندارد و مردم فقط می‌توانند به پزشکان عمومی مراجعه کنند.

صادق‌لو افزود: به طور قطع با ساخت بیمارستان جدید و ارتقای بیمارستان خان‌ببین و همچنین جذب پزشکان متخصص مردم شهرستان ۹۰ هزار نفری رامیان دیگر دغدغه تردد به شهرهای اطراف برای دریافت خدمات درمانی را نخواهند داشت.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی با ناکافی دانستن زیرساخت‌های بیمارستانی در این شهرستان‌ با توجه به افزایش خدمات رسانی در شرایط کرونایی، اظهار داشت: پیگیری تامین تجهیزات بیمارستان‌های خان‌ببین و آزادشهر و تسریع در ساخت بیمارستان رامیان در حال انجام است.

غلامعلی کوهسازی افزود: ارتقای ظرفیت تخت‌های بیمارستان امام رضا(ع) خان‌ببین به ۶۴ و حضرت معصومه(س) آزادشهر به ۱۳۰ تخت و نیز تسریع در ساخت و بهره‌برداری بیمارستان رامیان از مطالبات مهم مردم منطقه است که امیدواریم در فرصت باقی مانده از این دوره مجلس شورای اسلامی و با همکاری و همراهی دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این حوزه انجام شود.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا