مرکزی

ضرورت ایجاد سازمان احیاء قنوات/ قنات ابراهیم‌آباد، یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران

خبرگزاری برگزیده های ایران ـ‌ اراک؛ بر اساس اسناد اولین قنات‌ها در هزاره دوم و سوم قبل از میلاد ساخته شده است و بررسی‌های تاریخی ساخت قنات حداقل در زمان ساسانیان و هخامنشیان را تأیید می‌کند.

تا به حال بیش از ۳۶ هزار رشته قنات در ایران شناسایی و ثبت شده که بزرگ‌ترین آن به طول حدود ۸۰ کیلومتر در گناباد واقع شده است.

با این که به علل مختلف از جمله خشکسالی، توسعه شهری و بعضاً  به علت سهل‌انگاری و کم‌توجهی برخی از مسئولین ذیربط، تعداد زیادی از این قنات‌ها از بین رفته است، اما همچنان هزاران قنات فعال در ایران وجود دارد.

 

قنات نسبت به بسیاری از روش‌های استحصال آب دارای هزینه کمتر و در عین حال کارآیی بالاتر است و کمترین عوارض جانبی را برای محیط زیست در پی دارد.

این دانش بومی می‌توانست و هم اکنون نیز می‌تواند با کمک دانش و فناوری‌‌های نوین و ماشین‌آلات و تجهیزات جدید به یکی از بهترین روش‌های تأمین آب موردنیاز کشور تبدیل شود.

لزوم راه اندازی دانشکده «توسعه قنات» 

کارشناس ارشد مدیریت در این رابطه به خبرنگار برگزیده های ایران می‌گوید: قنات ابداع ایرانیان و یک دانش کاملا بومی است  که قدمتی برابر با عمر ایران کهن دارد و دانش ساخت قنات از ایران به برخی از دیگر کشورهای جهان منتقل شده است.

 

احمدرضا هدایتی می‌افزاید: باید در کنار توجه به روش‌هایی مانند؛ سدسازی و یا اجرای طرح‌های بسیار مهم و ضروری آبخیزداری که باعث تقویت منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود، موضوع احیاء قنوات نیز مجددا در دستور کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

وی بیان می‌کند: در این راستا پیشنهاد می‌شود، «سازمان احیاء قنوات» در وزارت نیرو و یا وزارت جهاد کشاورزی ایجاد و ضمن به روزرسانی دانش قنات، رشته و در صورت لزوم حتی دانشکده «توسعه قنات» نیز راه اندازی شود.

 قنات ابراهیم‌آباد، یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران است

 به گزارش برگزیده های ایران قنات ابراهیم‌آباد، یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های ایران و از جاهای دیدنی اراک است که سر راه قم به اراک قرار دارد، طول آن ۱۱ کیلومتر است و از کوه‌های هفتادقله سرچشمه گرفته و تا روستای ابراهیم آباد ادامه می‌یابد و در سال ۹۳ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسیده است.

این قنات شامل رشته اصلی و دورشته فرعی است که درمحل ، رشته رونا و قوشد خوانده می‌شود، شاخه اصلی دارای ۳۱۱ رشته، رونا دارای ۱۵ و رشته قوشد دارای ۲۲ حلقه چاه است.

 

قنات ابراهیم آباد که با دانش بومیان و شناخت آنها از فناوری ایرانی شکل قنات گرفته نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و حتی شرب اهالی روستای کهن ابراهیم آباد از زمان شکل گیری تا به امروز داشته و جاری و زنده بعنوان یک عنصرتاریخی باارزش به حیات خود ادامه داده است.

قنات ابراهیم آباد به عنوان یکی از ۱۱ قنات ثبت یونسکو سازه آبی بی‌بدیلی است که به طول تقریبی یازده کیلومتر از مادر چاه تا محضر موجب شکل گیری سکونتگاهی روستایی با عناصر وابسته از جمله آْب انبار، حمام‌ها و همچنین یک نظام تقسیم آب بسیار منحصربه فرد موید پایداری و آینده نگری نزد نیاکان ماست، این درحالیست که امروز موضوع مدیریت آب به یکی از اساسی‌ترین بحران‌های فراملی در کشورهای منطقه تبدیل شده و این شاهکار معماری ایران در طول سالیان متمادی به عنوان شریان اصلی حیات جامعه بشری با گذشت نقش تعیین کننده خود را نه تنها از دست نداده، بلکه افقهای جدیدی را پیش روی مهندسین، جامعه شناسان و…قرار داده است.  

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا