آذربایجان غربی

ضرورت توجه به برندسازی، سورتینگ و حمل و نقل بین المللی تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش برگزیده های ایران از ارومیه، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌غربی محمدصادق معتمدیان اظهارداشت: یکی از مهمترین ظرفیت‌های استان آذربایجان‌غربی، مرزهای طولانی است که ویژگی‌های منحصربه فردی ایجاد کرده است؛ ما تنها استانی هستیم که با سه کشور هم مرز هستیم و بیشترین گمرکات و پایانه‌های مرزی در این استان است که حجم قابل توجهی از مبادلات تجاری کشور از این طریق انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: تقریبا همه کریدورهای زمینی، هوایی و ریلی به کشور ترکیه از طریق آذربایجان‌غربی بوده که ظرفیت خوب تجارت بین المللی را فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به راه اندازی بازارچه‌های مختلف در مرزهای استان ادامه داد: حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت نیز از ظرفیت‌های بسیار خوبی است که این خطه را به شاهراه ارتباطات بین المللی کشور تبدیل کرده است.

معتمدیان با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی دروازه ارتباطی ایران با اروپاست، بیان کرد: ما نزدیک‌ترین فاصله را به بنادر مرسین و ترابوزان ترکیه داریم که باید از این ظرفیت بهره برده و به دنبال ارزش افزوده از ظرفیت‌های معدنی کشور هستیم
وی با اشاره به اینکه معادن از جمله مزیت‌های نسبی آذربایجان‌غربی است، گفت: ما در مطالعات و اکتشافات، اقدامات سیستماتیک و روش‌های نوین را به کار نبرده‌ایم در حالی که جزء استان‌های مهم معدنی کشور هستیم.

وی با بیان اینکه پنج درصد معادن کشور متعلق به آذربایجان‌غربی است، افزود: البته در اشتغال معدنی و ارزش افزوده، سهم ما بسیار ناچیز است به طوری که در اشتغال یک درصد و ارزش افزوده کمتر از یک درصد از سهم کشوری مربوط به این استان است.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: یکی از برنامه‌های بسیار خوبی که با همراهی ایمیدرو در حال اجرا هستیم، راه اندازی شورای معادن در استان است که به زودی با حضور معاونان وزیر صمت در استان اجرایی می شود.

معتمدیان اضافه کرد: معادن از جمله پیشران‌های توسعه آذربایجان‌غربی است ولی باید سعی کنیم تا زنجیره این بخش به طور کامل برقرار و تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده این بخش باید افزایش یابد، اظهار کرد: دنبال جذب سرمایه‌های دولتی، خصولتی و خصوصی در این حوزه هستیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کشاورزی از دیگر مزیت‌های مهم استان است، گفت: ما از قطب‌های مهم کشاورزی کشور هستیم و در خیلی از محصولات رتبه برتر کشوری داریم که سیب یکی از مهمترین آنهاست.

معتمدیان افزود: آذربایجان غربی بزرگترین تولیدکننده سیب کشور به شمار می رود که برای بارورکردن آن، در استان همه دستگاه ها متمرکز می شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه آذربایجان غربی در بخش فرآوری محصولات کشاورزی، برندسازی، سورتینگ و حمل و نقل بین المللی مشکل دارد که باید درجهت حل آنها حرکت کنیم.

وی بیان کرد: ناوگان حمل و نقل ما نیز به بازسازی و نوسازی نیاز دارد که باید در این باره اقدامات موثری صورت گیرد.

استاندار آذربایجان غربی گردشگری و جاذبه های طبیعی و تاریخی را از جمله مهمترین مزیت های استان برشمرد و اظهار کرد: این ظرفیت ها به حدی است که اگر گروه های گردشگری حتی ۱۰ روز آنها را سیاحت کنند، پایان نمی یابد.

معتمدیان گفت: گردشگری درمانی نیز از ظرفیت های خوب آذربایجان غربی است که با توجه به ارزان بودن هزینه های درمانی می توان در این خصوص روان سازی کرد.

وی آذربایجان غربی را از استان های درگیر در دوران دفاع مقدس، پیش و پس از آن دانست و  افزود: در این حوزه نیز جاذبه های زیادی داریم و یادمان های این بخش می تواند پذیرای بسیاری از گردشگران باشد.

مانع زدایی از تولید به صورت عملیاتی و اجرایی در آذربایجان غربی صورت می گیرد.

استاندار آذربایحان غربی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به موضوع تولید بیان کرد: سعی کرده ایم در راستای عمل به فرمایشات معظم له، عملیاتی و اجرایی ورود پیدا کنیم.

معتمدیان اضافه کرد: در همین راستا، یک روز از هفته را به مانع زدایی از تولید اختصاص داده ایم که با حضور دستگاه های متولی، هماهنگی های لازم برای رفع مشکلات تولیدگران صورت می گیرد.
وی بیان کرد: در این بازدیدهای میدانی، مشکلات بین بانک ها و واحدهای تولیدی، تامین سرمایه در گردش، سرمایه ثابت، مشکلات بین تولیدگران با بیمه، تامین اجتماعی و شرکت های زیرساختی نظیر آب و گاز و برق مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم گیری می شود.

وی با بیان اینکه به صورت میدانی در واحدهای تولیدی حضور می یابیم تا ظرفیت های موجود را بشناسیم و مشکلات را بدانیم، اظهار کرد: در جلسه ای که در همان محل واحد تولیدی برگزار می شود، مشکلات احصا شده و بخشی که نیاز به پیگیری ملی باشد، توسط نهادهای مختلف از مرکز پیگیری می شود و بخش استانی نیز مورد تصمیم گیری اعضا قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: مصوبات این جلسات را تا حصول نتیجه به صورت مستمر پیگیری می کنیم تا زمینه حل مشکلات فراهم شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه از اولویت های مدیریت استان است، گفت: برنامه های این بخش در ۲ حوزه سخت افزاری و نرم افزاری دسته بندی شده که در حوزه سخت افزاری ساخت سدها و احداث تونل در دستور کار بوده است.

معتمدیان افزود: روند احداث تونل با استفاده از ظرفیت های داخلی در حداقل زمان ممکن به پایان رسیده و به زودی افتتاح می شود.

وی اضافه کرد: در حوزه مسائل نرم افزاری نیز همه ظرفیت های استان را باید پای کار بیاوریم و در راستای تغییر الگوی کشت و کشت های کم آب بر و گلخانه ای باید با همه توان وارد شویم.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به محدودیت های کشور، تحریم های ظالمانه و تشدید آن، مشکلات زیادی در حوزه تامین منابع داریم که البته انجام می گیرد ولی اگر بنا هست عقب افتادگی ها مرتفع شود، نیاز به توجه به همه ظرفیت هاست.
معتمدیان با  اشاره به ارتقای سهم استانی از بودجه کشوری در لایحه سال آینده، این امر را نتیجه نگاه ویژه دولت به آذربایجان غربی برشمرد و افزود: البته نباید به این امر بسنده کرد و باید از منابع ملی نیز اعتباراتی را جذب کنیم.

وی بیان کرد: عمده اعتبارات کشور و نزدیک به ۸۰ درصد بودجه ها در اختیار وزارتخانه هاست که مدیران دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند تا از منابع ملی استفاده حداکثری شود.

وی اضافه کرد: در کنار آن، باید توجه به ظرفیت بانکی بیتشر شده و بانک ها نیز منابع خود را به جای خروج از استان، در آذربایجان غربی مصرف کنند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از برنامه های مدیریت استان، پیگیری و تمرکز بر حل مشکلات مردم است، گفت: همه مسوولان باید در دسترس بوده و مطالبات مردم را پاسخگو باشند که البته در این راستا علاوه بر راه اندازی سامانه ۱۱۱ و فعالیت بیشتر آن، ملاقات های حضوری و حضور در شهرستان ها نیز در دستور کار است.

معتمدیان با  اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای حضور در شهرستان ها، شهرها و بخش های مختلف آذربایجان غربی افزود: در این سفرها از مشکلات مردم مطلع خواهیم شد؛ حضور ما میدانی و هوشمندانه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این بازدیدها، مشکلات دسته بندی و حل آنها تبدیل به برنامه می شود که در زمان بندی مشخص باید اجرایی شود.

وی بیان کرد: مردم در حوزه اراضی، بلاتکلیف هستند و تخلفاتی نیز صورت گرفته که کمیته ای را در معاونت عمرانی تشکیل شده تا به وضعیت مردم و گلایه های آنان رسیدگی شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان از ظرفیت یک منطقه آزاد و ۲ منطقه ویژه اقتصادی باید بهره مند شود، اظهار کرد: قدردان زحمات همه کسانی هستیم که در ایجاد منطقه آزادماکو، مناطق ویژه ارومیه سرو و سلماس فعالیت داشتند و این ظرفیت را فراهم کردند.

معتمدیان با اشاره به تصویب ۲ لکه مربوط به منطقه ویژه اقتصادی ارومیه سرو ادامه داد: به زودی اراضی مربوط به این منطقه، تحویل ایدرو به عنوان نهاد اجرایی می شود.

وی گفت: در سلماس هم مناطق ویژه ای در حال راه اندازی است که در صدد تکمیل زیرساخت های آن هستیم تا این منطقه از وضعیت رکود خارج شود.
توسعه روابط با کشورهای همسایه؛ در دستور کار جدی مدیریت آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وجود زیرساخت های تجاری مناسب ریلی، جاده ای و هوایی در استان افزود: متاسفانه در حمل کالا در حوزه های هوایی و ریلی، زیرساخت اقتصادی نداریم که از اولویت های جدی ما بهبود این روند است.

معتمدیان گفت: برای بهبود این وضعیت و توسعه تجارت با کشورهای مختلف دنیا، دنبال توجه به روابط توسعه یافته تر با کشورهای همسایه هستیم.

وی افزود: ما باید روابط خود را با کشورهای همسایه نزدیکتر و در این راستا، تلاش خواهیم کرد موانع تجارت را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به جلسه اخیر برگزار شده با سفرای کشورهای همسایه بیان کرد: سطح ارتباطات آذربایجان غربی را با کشور ترکیه به طور قطع ارتقا خواهیم داد.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به تمرکززدایی مدنظر دولت سیزدهم و آیت الله سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: در این راستا، تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت در دستور کار است.

معتمدیان اضافه کرد: البته، مهمترین عامل پیشبرد برنامه‌های ما وحدت، انسجام وهمدلی است؛ در استان وحدت بسیار خوبی بین ارکان مدیریت استان از نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه، گروه‌های جهادی و مدیران استانی وجود دارد که در توسعه اثرگذار هستند.

وی بیان کرد: آذربایجان‌غربی استانی با حضور اقوام، پیروان مذاهب و ادیان مختلف بوده که همگرایی موجود در آنان قطعا در خدمت توسعه و پیشرفت استان خواهد بود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا