Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
ضرورت فعال‌سازی اقتصاد مرزی در حوزه ترانزیتی و بازارچه‌های مرزی/ بهره‌وری پایین در آذربایجان‌شرقی - خبرگزاری برگزیده های ایران
آذربایجان شرقی

ضرورت فعال‌سازی اقتصاد مرزی در حوزه ترانزیتی و بازارچه‌های مرزی/ بهره‌وری پایین در آذربایجان‌شرقی

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، عابدین خُرّم عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد: سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی با همه محدودیت‌ها و کاستی‌هایی که وجود داشته از یک مشارکت کلان تخصصی و علمی بهره برده تا ظرفیت‌ها و فرصت‌های استان را به منصه ظهور برساند؛ اما این سند در هر بخش به بازنگری مجدد نیاز دارد تا به واقعیت‌های مورد انتظار نزدیک‌تر شود.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی استان فعال‌سازی اقتصاد مرزی در حوزه ترانزیتی و بازارچه‌های مرزی در حوزه صنعت و معدن است که به نظر می‌رسد در سند تدبیر توسعه مغفول مانده و آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

خُرّم تصریح کرد: آذربایجان‌شرقی یک استان مرزی بوده و این مزیت می‌تواند سهم استان را در اقتصاد کشور و دستیابی به رشد مورد انتظار نشان دهد.

بهره‌وری پایین در آذربایجان‌شرقی

استاندار آذربایجان‌شرقی متذکر شد: بهره‌وری ما پایین است که این امر باعث ایجاد بحران می‌شود؛ بنابراین لازم است در همه حوزه‌ها برای ارتقاء بهره‌وری برنامه‌ریزی شود.

این مسوول با اشاره به مسائل موجود در صنایع مس و نفلین که برندهای استان محسوب می‌شوند، ابراز داشت: در این صنایع برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت پیشبرد پروژه‌های صنایع پایین‌دستی تمرکز یابد تا ایجاد ارزش افزوده این صنایع سریع‌تر و سهل‌الوصول‌تر باشد.

عرصه علم و فناوری موتور پیشران کشور

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، موتور پیشران کشور را عرصه علم و فناوری دانست و یادآور شد: در حوزه اکوسیستم فناوری مشکل اساسی داریم و جزو استان‌های عقب‌مانده در این حوزه محسوب می‌شویم.

خُرّم با بیان اینکه همه اقتصادهای دنیا به سمت توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری می‌رود، تاکید کرد: در استان آذربایجان‌شرقی باید به این بخش توجه ویژه شود و برای توسعه آینده پژوهی استان و فربه کردن واقعی علم و فناوری تعاملات جدی با نخبگان جامعه صورت گیرد.

در همه زیرساخت‌های انرژی مشکل داریم

استاندار آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: بخش انرژی به عنوان زیرساخت توسعه تلقی می‌شود که اگر کارآیی و توان لازم را داشته باشد توسعه واقعی اتفاق می‌افتد، اما از آنجایی که تقریبا در همه زیرساخت‌های انرژی مشکل داریم، صحبت از هرگونه توسعه مفهوم خود را از دست می‌دهد!

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد تعادل و برقراری عدالت متناسب با جمعیت و جغرافیای استان رویکردهای جدیدی را نیاز داریم، توضیح داد: احصاء اولویت‌های استان در اسناد بالادستی و تطبیق آن با اولویت‌های کشوری بسیار مهم است.

خُرّم اذعان داشت: در بسیاری از شاخص‌ها از استان‌های هم‌تراز عقب‌تر هستیم و برای اصلاح این رویه باید طرحی نو دراندازیم و برنامه ۶ ساله هفتم توسعه کشور باید یک شتاب‌دهنده در این ارتباط برای ما باشد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا