فرهنگ و هنر

ضیافت نمایشی تاجیک‌ها و یاد و خاطره حمید سمندریان در اجرای پایانی

ضیافت نمایشی تاجیک‌ها و یاد و خاطره حمید سمندریان در اجرای پایانی

به گزارش خبرگزاری برگزیده از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، گروه‌های اجرایی از کشور تاجیکستان و شهرهای زاهدان، تهران و بوشهر روز دوشنبه دهم مهر در حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و فرمانده سپاه گلستان به اجراهای بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی که در این دوره به میزبانی تالار فخرالدین اسعدگرگانی شهر گرگان و مجتمع فرهنگی هنری شهرستان کردکوی برگزار شد، پایان دادند.

دومین اجرای بخش بین‌المللی این دوره از جشنواره اختصاص به اجرای نمایشی «طبیب اجباری» از کشور تاجیکستان داشت. نمایشی که گروه اجرایی در آن تلاش کرد با الهام از نمایشنامه معروف «طبیب اجباری» و برخی از آیین‌های نمایشی و موسیقایی منطقه تاجیکستان اثری را پیش‌روی مخاطبان قرار دهد که مبنای آن معرف برخی از آداب و سنن مردم منطقه تاجیکستان در حوزه فرهنگ عامه بود.

سرهنگ علی دیلم فرمانده سپاه گلستان، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، غلامرضا نعمتی معاون اداره کل هنرهای نمایشی از جمله مهمانان ویژه روز پایانی بخش صحنه‌ای بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بودند.

نمایش «مو که مه کنجکه تونوم» هم یکی دیگر از نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره بود که با یک سفر ۲۲ ساعته گروه اجرایی به نمایندگی از تئاتر شهر زاهدان استان سیستان و بلوچستان در تماشاخانه نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت. نمایشی که گروه اجرایی در آن تلاش کرد در بستر یک اتفاقات دراماتیک برگرفته از داستان ها و روایت های نمایشی ، به ارائه برخی از آیین‌های نمایشی این منطقه از کشورمان بپردازد. چارچوبی که به دلیل کاربردهای موسیقایی و نمایشی که مخاطبان با آن کمتر مواجه شده بودند ، با استقبال مخاطبان روبه رو شد.

در همین چارچوب نمایش «دلدشو» به نویسندگی و کارگردانی عبدالمجیدانصاری هم عنوان دیگرنمایشی بود که به نمایندگی از منطقه بوشهر در مجتمع فرهنگی هنری شهرستان کردکوی روی صحنه رفت. اثری که گروه اجرایی در آن تلاش کرد در بستر یک روایت متفاوت نمایشی از داستان ها و قصه های بوشهری معرف مناسبی برای بخشی از آیین ها نمایشی فراوان و متنوع این منطقه از کشورمان باشد.

یکی دیگر از اجراهایی که در آخرین روز از برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی با استقبال کم نظیر مخاطبان در تماشاخانه نگاه گرگان مواجه شد، مربوط به اجرای نمایش «بالاترازسیاهی» به نویسندگی امیرحسین انصافی و کارگردانی ناصرآویژه از تهران بود. نمایشی که با استفاده از روایت های نمایشی مربوط به «مبارک» به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم و اصلی نمایش های آیینی سنتی کشورمان تلاش داشت درقالب یک روایت امروزی و به روز شده ، درامی را پیش روی مخاطب قرار دهد که می‌تواند دربرگیرنده تفاوت‌هایی در نحوه ارائه این گونه آثار نمایشی به تماشاگران امروز جامعه باشد. شرایطی که موجب شد در طول اجرای این اثر نمایشی با تشویق مکرر مخاطبان نیز همراه شود.

از مولفه‌های جالب توجهی که در طراحی صحنه این اثر نمایشی توسط گروه اجرایی در نظر گرفته شده بود، نصب یک قاب عکس از زنده یاد حمید سمندریان کارگردان و مدرس فقید تئاتر ایران و مرحوم هما روستا بازیگرو کارگردان فقید تئاتر کشورمان بود که در قالب نمادین پدر و مادر فوت شده شخصیت اصلی قصه پیش روی مخاطبان قرار گرفت. چارچوبی که به گفته کارگردان ادای دینی کوچک به این زوج تمام نشدنی تئاتر ایران بود.

ناصرآویژه کارگردان نمایش «بالاترازسیاهی» بعد از پایان اجرای این نمایش که با حضورگسترده مخاطبان همراه بود، گفت: برای ما باعث افتخار است که در روز پایانی اجراهای بخش صحنه ای بیست و یکمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی در خدمت شما تماشاگران فهیم گرگانی هستیم و چه خوب که بخش صحنه ای این دوره از جشنواره این بار با ایده عزیزان اداره کل هنرهای نمایشی به میزبانی شهر گرگان برپا شده است شرایطی که امیدوارم استمرار داشته باشد و با مفتخر به حضور در جمع شما گرگانی ها باشیم.

وی ادامه داد: آنچه امروز در معرض تماشای شما تماشاگران قرار گرفته ، فقط بخشی از آنچه برای اجرای این نمایش طراحی شده ، بود. چرا که ما دوست داشتیم علاوه بر کارهای تصویری که در حین اجرای نمایش طراحی کرده بودیم، از همه هنرمندان عرصه سیاه بازی به ویژه مرحوم عطالله صفرپور به عنوان هنرمند پیشکسوت این گونه نمایشی در گرگان قدردانی کوچکی داشته و در پایان هم با تصویر مرحوم فردوس کاویانی نمایش را تمام کنیم. اما به دلیل مشکلات فنی این اتفاق نیفتاد و امیدوارم بتوانیم در اجرای عمومی این معایب را جبران کنیم. البته که انرژی مثبت شما تماشاگران عزیز که به ما کمک کردید از هر چیزی برای ما ارزش زیادی داشت که واقعا از شما سپاسگزارم.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی، از یکم تا یازدهم مهر، در بخش‌های «رادیو تئاتر» و «نمایشگاه هنرهای نمایشی» به میزبانی تهران، «صحنه‌ای» (ویژه-آزاد) و «بین‌الملل» به میزبانی استان گلستان (گرگان و کردکوی)، «شبیه‌خوانی» به میزبانی استان مرکزی (تفرش)، «نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها» و «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد، بروجن و جونقان)، «عروسکی» و «دانشجویی صحنه» به میزبانی خراسان شمالی (بجنورد) و «سمینارهای پژوهشی» و «نمایشنامه‌نویسی» به میزبانی آذربایجان شرقی (تبریز) برگزار شد.

۵۷۵۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا