سلامت

طرح محدودیت هوشمند، همزیستی امن با کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت برگزیده های ایران، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه‌ای از اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: در این راستا متناسب با شرایط موضوع ایجاد تحول در مدیریت بیماری از سوی ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت که در قالب «طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید» اجرایی می‌شود. این طرح تلاش دارد، تا فراهم کردن بسترهای لازم امکان «همزیستی با کرونا» را به همراه کاهش ریسک ابتلای بیماری برای عموم مردم عزیزمان فراهم آورد.

بر اساس این اطلاعیه، یکی از راهبردهای اساسی در کنار اقدامات درمانی، اعمال محدودیت ‌ها و مداخلات حاکمیتی بود، که شرایط عادی زندگی را با تغییر مواجه و فعالیت‌­های روزمره اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و غیره تحت تاثیر آن قرار گرفت که با اهتمام همه ارکان نظام و اعضای ستاد ملی، امروز شاهد موفقیت­‌های مهم در کشور هستیم که با ایثار، گذشت و فداکاری کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری و همچنین همت والای فرزندان سخت­کوش این سرزمین و همراهی شما مردم شریف این توفیقات به دست آمده است.

تاکنون ۵۸ میلیون و ۹۴ هزار و ۱۶۹ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۹۱ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۱۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۷۷۱ دُز رسیده است.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۷۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ نفر رسید، همچنین در شبانه روز گذشته در ۹ استان کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قزوین، بوشهر، ایلام، قم، کرمانشاه، البرز و مازندران، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی، گزارش نشده است.  

اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی، علاوه بر اینکه می تواند با نظارت دقیق درست بر واکسینه کردن افرادی که هنوز اقدام به این کار نکرده اند، در کاهش میزان تلفات کرونایی و بازگشت مردم به زندگی عادی نقش آفرین باشد.

محدودیت با کارت واکسن

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شب گذشته(یکشنبه) گفت:در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد از روز دوشنبه محدودیت‌ها با کارت واکسن صورت بگیرد یعنی آن دسته از افرادی که کارت واکسن دریافت کردند، می‌توانند در محیط‌های سربسته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی براساس اهمیت موضوعی و تعداد مراجعات حضور یابند.

وی اظهار داشت: حضور افراد در اماکنی مانند مدارس، سینماها، باشگاه‌ها و حمل‌ ونقل بین‌جاده‌ای مثل هواپیما، اتوبوس و قطار باید در سامانه امید و با ارائه کارت واکسن انجام شود و افرادی که این کارت را دریافت نکرده‌اند برای حضور در اماکن عمومی باید تست «پی سی آر» دهند تا مشخص شود که دچار بیماری نیستند.

حیدری تصریح کرد:  افرادی که اقدام به دریافت کارت واکسن کرونا خود نکرده‌اند، می‌توانند از سامانه salamat.gov این کارت را دریافت کنند و در اماکن تجمعی حضور داشته باشند.

کارت دیجیتال واکسن 

محسن فرهادی معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: اساس کار طرح محدودیت‌های هوشمند، سامانه‌های موجود است،  کارت دیجیتال واکسن و «کیوآر کد» روی آن، کافی است. همه افراد باید به سامانه سلامت وزارت بهداشت مراجعه و کارت دیجیتال فارسی خود را دریافت کنند.

وی  با بیان اینکه «کیو.آر.کد» (QR-code) روی کارت واکسن کرونا، ملاک نظارت است، درباره نظارت بر واکسیناسیون سایر گروه‌ها اظهار داشت:  اصناف به دو گروه تقسیم می‌شوند که یک گروه آنها مانند دفاتر پیشخوان دولت، استخر، سینما، فروشگاه زنجیره‌ای و غیره پذیرش مشتری در محل دارند؛ در این گروه‌ها باید کلیه کارکنان و خدمت‌گیرندگان واکسینه شده باشند و در گروه دوم که مابقی واحدها را شامل می‌شود نیز شاغلین باید واکسینه شده باشند؛ برای مثال وقتی به نانوایی مراجعه می‌کنیم باید نانوا و شاغلین در آن نانوایی واکسن کرونا زده باشند و برای خریدارها مسیرهای کنترلی نگذاشته‌ایم.

تردد بین‌استانی با کارت واکسن دیجیتال

فرهادی درباره ممنوعیت ترددهای بین‌استانی اظهار داشت:  مقرر شد که برای کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند ترددهای بین‌استانی در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع باشد اما کسانی که واکسن زده‌اند، باید در سامانه ثبت‌نام کنند؛ مسافر در سامانه‌های وزارت کشور کد کارت واکسن را وارد می‌کند؛ سامانه‌های وزارتخانه‌های ارتباطات، کشور و بهداشت به یکدیگر متصل شده است و بنابراین صاحبان خودرو که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند می‌توانند بدون جریمه شدن مسافرت بروند.

انجام تست «پی سی آر» برای خطوط داخلی در دستور کار نیست

وی تصریح کرد: بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی که از امروز اجرا شده، انجام تست «پی سی آر» برای خطوط داخلی در دستور کار نیست و همه مسافرانی که می خواهند از طریق هواپیما، قطار و اتوبوس تردد داشته باشند باید واکسن زده باشند در غیر اینصورت بلیط به آنها تعلق نمی گیرد.

فرهادی  اظهار داشت: بر اساس این طرح، سامانه وزارت بهداشت به سامانه سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی متصل شده و فروش بلیط که بر اساس دریافت کد ملی ارائه می شود، اگر فردی واکسن نزده باشد، نمی تواند بلیط تهیه کند.

وی ادامه داد: همچنین اگر فردی واکسن تزریق کرده و بیمار باشد نیز نمی تواند بلیط تهیه کند و باید قرنطینه شود و بر اساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی، سامانه وزارت بهداشت به سامانه فروش اینترنتی بلیت هواپیمایی، ناوگان برون شهری و ریلی کشور متصل شده و اعلام می کند که فرد واکسن زده است یا نه، بیمار است یا نه، این دو موضوع برای ارائه بلیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

فرهادی خاطرنشان کرد: طرح مدیریت هوشمند محدودیت، یعنی محدودیت‌ها فقط برای افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون را رعایت نمی‌کنند، اعمال می‌شود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا