هرمزگان

طرح واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب برفکی در قشم آغاز شد

طرح واکسیناسیون دامی علیه بیماری تب برفکی در قشم آغاز شد

به گزارش برگزیده، «محمد صدیق ارم»، رییس اداره دامپزشکی قشم روز دوشنبه گفت: این طرح یکپارچه و سراسری واکسیناسیون با بهره گیری از توان اکیپ های بخش دولتی دامپزشکی و به صورت کاملا رایگان در سراسر این جزیره آغاز شده و تا روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح در ۴۵ روستای جزیره قشم ۲ هزار راس دام سبک و ۵۰۰ راس دام سنگین تحت پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان قشم توضیح داد: این طرح با هدف ایجاد ایمنی در دام‌ ها و در راستای حفظ و حراست از سرمایه دامی استان هرمزگان و شهرستان مرزی قشم و به منظور رسیدن به اهداف کنترلی بیماری تب برفکی بر اساس دستورالعمل ارسالی سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌گیرد.

ارم از دامداران و روستاییان درخواست کرد با توجه به هزینه بالای تامین واکسن، با اکیپ های اعزامی این اداره به منظور پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را به عمل آورند.

وی اضافه کرد: با توجه به ویروسی بودن بیماری تب برفکی درمان موثری برای آن وجود ندارد و پیشگیری از طریق واکسیناسیون دام‌ها مهمترین راه جلوگیری از خسارت اقتصادی و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ ای از عوامل موثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان قشم افزود: دامداران باید برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی از ورود و خروج هر نوع دام به دامداری های خود جلوگیری کرده و عملیات واکسیناسیون را نیز به موقع انجام دهند.

وی گفت: دامداران همچنین باید دام های مورد نیاز خود را تنها از دامداری های تحت کنترل دامپزشکی تهیه کرده و از خرید دام هایی که در کانون آلودگی قرار دارند، خودداری کنند.

ارم بیان کرد: کنترل بیماری بستگی به واکسیناسیون به موقع، مراقبت شدید، نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن دام های مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن آنهاست.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا