اخبار روز

طعنه روسیه به مکرون: ناپلئون را به یاد بیاور!

طعنه روسیه به مکرون: ناپلئون را به یاد بیاور!

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماریا زاخارووا با انتنشار پیامی در تلگرام نوشت: «فرانسه با مکرون آغاز نشده است. اما بقایای ناپلئون بناپارت [امپراطور کبیر فرانسه] در مرکز شهر پاریس آرمیده و در تمام این کشور مورد احترام است. فرانسه و روسیه هر دو این موضوع را درک می‌کنند.»

وی در ادامه با اشاره به اظهارات امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه در نشست امنیتی مونیخ پیرامون تلاش‌های نافرجام غرب برای تغییر دولت روسیه، افزود: مکرون آشکارا اعتراف می کند که غرب در این سال‌ها نه تنها در امور داخلی روسیه دخالت کرده بلکه همواره تلاش کرده است تا دولت را تغییر دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با دوگانه خواندن سیاست پاریس در برابر مسکو، خاطر نشان کرد: این ائتلاف [ناتو] روسیه را به عنوان یک دشمن ثبت کرده است. شاید پاریس در ابتدا در برابر آن مقاومت کرد اما نتوانست در این رابطه اقدامی انجام دهد و در کنار متحدانش ایستاد.

رئیس جمهوری فرانسه پس از سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت و گویی با زیر سوال بردن امکان اجرای تغییر حکومت در روسیه به دلیل آنچه که در اوکراین در جریان است، گفته بود: یک لحظه هم به تغییر حکومت اعتقاد ندارم.

وی در ادامه گفته بود: وقتی که می شنوم خیلی ها از تغییر حکومت صحبت می کنند، از آنان می پرسیم تغییر به که؟ شخص بعدی کیست؟ رهبرتان کیست؟ چگونه اجرایش می کنید؟ در دهه گذشته تغییر حکومت در بسیاری از کشورها پیش آمده که کاملاً شکست خورده اند.

مکرون همچنین روز گذشته در مصاحبه با یک نشریه فرانسوی گفته بود: روسیه باید در اوکراین شکست بخورد اما نباید «هرگز» درهم شکسته شود.

وی با بیان اینکه «من متقاعد شده‌ام که در نهایت جنگ اوکراین از نظر نظامی به نتیجه نمی‌رسد» تصریح کرده بود: با طرز فکر برخی افراد که معتقدند هدف ما باید شکست کامل روسیه و حمله به خاک این کشور باشد، مخالف هستم.

رییس‌جمهوری فرانسه در مقابل تاکید کرده بود هیچ جایگزین بهتری برای ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه وجود ندارد و باید او را به میز مذاکره باز گردانیم.

به گزارش رویترز، رویکرد سیاسی رییس‌جمهوری فرانسه در برابر جنگ روسیه و اوکراین انتقاد بسیاری از متحدان پاریس در ناتو را به دنبال داشته است، به طوریکه برخی فرانسه را مهره ضعیف اتحاد غرب علیه روسیه می‌دانند.

ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه در سال ۱۸۱۲ با چند صدهزار نفر به روسیه حمله کرد. نیروهای مهاجم در مدتی کمتر از سه ماه تا مسکو رسیدند اما بر اساس اسناد تاریخی، هنگام ورود ناپلئون به مسکو، مدافعان شهر آن را آتش زدند تا مسکو به دست فرانسوی ها نیفتد.

این خود زنی نتیجه داد و سربازان ناپلئون با توجه به زمستان سخت روسیه با گرسنگی و بیماری روبه رو شدند و هر دو عامل سبب شد تا سپاه ناپلئون در اکتبر ۱۸۱۲ مجبور به عقب نشینی شده و بدون دستاورد مشخصی تصمیم به بازگشت بگیرد.

در مسیر عقب‌نشینی نیز واحدهای ارتش روسیه چندین بار به ارتش ناپلئون شبیخون زدند و مانع از رسیدن آذوقه به آنان شدند. در جریان این عقب‌نشینی تاریخی و نبرد بزرگ بورودینو در غرب استان مسکو، از صدها هزار نیروی فرانسوی تنها حدود ۳۰ هزار نفر جان سالم بدر بردند و این ارتش روسیه بود که در انتها وارد فرانسه شد و به حکومت ناپلئون در اروپا پایان داد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا