علمی و فناوری

طوفان ترسناکی که ۴۲ سال پیش در زحل اتفاق افتاد!

طوفان ترسناکی که ۴۲ سال پیش در زحل اتفاق افتاد!

به گزارش خبرگزاری برگزیده، این تصویر با رنگ کاذب از کاوشگر وویجر ۲ ناسا که ۴۲ سال پیش در این ماه گرفته شده‌است، ابرهای همرفتی و طوفان‌ها را در نیمکره شمالی زحل نشان می دهد. در سمت راست تصویر، قمرهای دیون و انسلادوس قابل مشاهده هستند که رصدهای اخیر تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان می‌دهد که ستون‌های عظیمی از بخار آب در فضا می‌پاشد.

طوفان ترسناکی که ۴۲ سال پیش در زحل اتفاق افتاد!

این تصویر در فاصله ۹ میلیون مایلی (۱۵ میلیون کیلومتری) از زمین، درست زمانی که وویجر ۲ به سیاره حلقه‌دار نزدیک شد، با استفاده از ابزار VG ISS Narrow Angle فضاپیما گرفته شد. این تصویر با رنگ کاذب از تصاویر ماوراء بنفش، بنفش و سبز با فیلترهایی که برای دیدن آنها برای چشم انسان استفاده می‌شود، جمع آوری شده‌است. اگر به زیر نوار زرد ابرها (که در حقیقت سفید هستند) نگاه کنید، یک نقطه سبز (که در واقع قهوه‌ای است) خواهید دید که نشان‌دهنده یک طوفان است. وویجر ۲ بادهایی را که در استوای زحل می‌وزد با سرعت ۱۱۰۰ مایل در ساعت (۱۷۷۰ کیلومتر در ساعت) اندازه‌گیری کرد.

وویجر ۲ اولین کاوشگری نبود که از زحل تصویربرداری کرد. پایونیر ۱۱، یکی از اولین کاوشگرهای منظومه شمسی ناسا است که در سال ۱۹۷۳ برای مطالعه مشتری، زحل و کمربند سیارکی به عنوان مسیر یاب برای ماموریت های وویجر پرتاب شد.

منبع: livescience

بیشتر بخوانید:

کشفی جدید از مریخ که دانشمندان را حیرت زده کرد!

سردرآوردن چهره‌های عجیب در خاک مریخ!/ عکس

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا