لرستان

ظرفیت‌های بالقوه کارآفرینی در جهت کاهش بیکاری معرفی شود

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان، امید آریا راد، کارشناس اقتصادی، در پروسه اشتغال زایی و توسعه کارآفرینی در همه ابعاد تنها حمایت و بحث تخصیص اعتبار  و تسهیلات بانکی نیست، بلکه باید کارگروهی در بدنه استانداری تشکیل و تحلیل و معرفی ظرفیت‌های بالقوه کارآفرینی و فراهم آوردن شرایط جهت تبدیل کردن این ظرفیت‌ها به بالفعل ایجاد شود.

افزایش سهم لرستان از تسهیلات اشتغال زایی کم‌بهره و تسهیل فرایند دریافت تسهیلات یکی از مهمترین عوامل کاهش بیکاری در استان است.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که فعالیت در ادارات  و شغل‌های دولتی طرز فکر مناسبی با شرایط فعلی جامعه نیست.

چرا که تعداد افراد تحصیلکرده و خروجی دانشگاه‌ها متناسب با ظرفیت اشتغال در بدنه دولت نیست‌‌، بنابراین توجه حداکثری مسوولان  به موضوع اشتغال‌زایی و کارآفرینی همچنین حمایت از کار‌آفرین با تسهیلات کم بهره ضروری است.

با توجه به معیارهای علمی ،تخصصی وصلاحیت کارشناسی می‌بایست زمینه حضور افراد در طرح‌های اقتصادی،تولیدی و صنعتی فراهم شود.

به عنوان نمونه در بحث پروتیین که یکی از مهمترین ظرفیت‌های اشتغال زایی استان است شاید تنها ۵درصد ارزش افزوده آن در داخل استان می ماند و بقیه به خارج از استان می رود و این خود روشن کننده ظرفیت بالقوه موجود در این حوزه جهت اشتغال زایی است.

تسریع در انجام کارهای اداری و تصویب هر چه سریعتر طرح‌های توجیهی و اشتغال‌زایی همچنین فراهم کردن بستر و زیرساخت مناسب در این مورد باید به طور جد در دستور کار همه مسوولان اجرایی استان قرار بگیرد.

جهت معرفی و بررسی زیر ساخت‌های اقتصادی و ظرفیت‌های مناسب جهت جذب سرمایه گذار بایستی برای هر استان یک سند اقتصاد مقاومتی تدوین شود، که در آن معرفی زیر ساخت‌ها و ظرفیت اقتصادی در سه بخش تولیدی ،کشاورزی و صنعتی ضروری است.

بعد از این با برنامه‌ریزی و تسهیل فرآیند اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی در تمامی فضاهای موجود در استان زمینه کاهش بیکاری و رونق اقتصادی به وجود می‌آید.

در پروسه اشتغال زایی و توسعه کارآفرینی در همه ابعاد تنها حمایت و بحث تخصیص اعتبار  و تسهیلات بانکی نیست، بلکه باید کارگروهی در بدنه استانداری و در زیر مجموعه آن فرمانداری‌های هر شهر تشکیل و به تحلیل، شناخت  و معرفی ظرفیت‌های بالقوه کارآفرینی و فراهم آوردن شرایط جهت تبدیل کردن این ظرفیت‌ها به بالفعل ایجاد شود.

سازمان و نهادهای دولتی که متولی و مجری حمایت از اشتغال زایی هستند باید حمایت لازم را طی برنامه‌‌ی جهت معرفی ظرفیت‌ها و تخصص‌ها و توانمندی‌های افراد جوان و مستعد داشته باشند.

موضوع مهم و قابل توجه این است که برای یک طرح اشتغال زایی یا کار آفرینی باید برنامه منسجم و منظمی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا