سلامت

عادی‌انگاری شرایط باعث قرمزشدن وضعیت کرونا در شاهرود شد

به گزارش برگزیده های ایران، رضا چمن روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت مقابله با کرونا شهرستان شاهرود که با حضور سیدمحمد رضا هاشمی استاندار سمنان برگزار شد، افزود:  ارتباطات گسترده  منجر به تجمع، ازدحام و افزایش مواجهه در این شرایط شکننده موجب افزایش نسبی مبتلایان در شرق استان سمنان شده است.

وی با بیان اینکه طی هفته گذشته کارشناسان بهداشتی این دانشگاه رعایت موازین بهداشتی بین مردم را ارزیابی کردند، اظهار داشت: در ارزیابی های به عمل آمده ۷۰ درصد از مردم شاهرود شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند.

چمن، رعایت شیوه نامه های بهداشتی در اداره ها را ۷۴ درصد عنوان کرد و ابراز داشت: استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی در اماکن عمومی ۷۵ درصد رعایت می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: تاکنون در زیر مجموعه این دانشگاه ۸۵ درصد از افراد بالای ۱۲ سال دُز اول و ۵۶ درصد دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

به گفته وی، در شاهرود ۲۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل وجود دارد که ۵۰ تا ۶۰ درصد از آنها غیربومی هستند که این تعداد باید از آمار تعداد واکسن زده ها کم شود.

وی با بیان اینکه در بهمن ۹۸ با شروع همه گیری کرونا در کشورهای دیگر مشکلات کنونی در شهرستان شاهرود پیش‌بینی شد، ادامه داد: به همین خاطر  ۳۰۰ تخت بستری در بیمارستان امام حسین(ع) و اختصاص ۱۵ درصد آن به بخش مراقبت های ویژه  تدارک دیده بود.

چمن با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد مراجعین به مراکز درمانی و اورژانس شاهرود از مناطق همجوار هستند، افزود: در چند ماه گذشته هرگز کمبود تخت مراقبت های ویژه و امکانات اساسی در شاهرود وجود نداشت با اینکه  تامین نیروی انسانی درمانی و پشتیبانی کار بسیار سختی بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: در سطح کشور طی ۲۰ ماه گذشته برای مدیریت قرنطینه و مراقبت از بیماران کرونایی سوله ها و بیمارستان های صحرایی به وجود آمد، این امر با تدابیر از قبل اندیشیده شده در شاهرود پیش نیامد.

وی ابراز داشت: قبل از اینکه طرح شهید سلیمانی مطرح شود تعداد یکهزار و ۶۰۰ نفر در قالب ۱۶۰ تیم عملیاتی رصد، پیگیری و بیماریابی را در دستور کار قرار دادند.

چمن با اشاره به اینکه در اردیبهشت ۹۹ برای آغاز اجرای تست تخصصی PCR  در شاهرود بیش از هفت میلیارد تومان هزینه شد، اظهار داشت: تا به امروز بیش از ۵۹ هزار نفر با علایم مشکوک به مراکز درمانی و اورژانس شاهرود مراجعه کردند که از این تعداد هشت هزار و ۹۰۰ نفر در بیمارستان های این شهرستان بستری شدند.

وی با بیان اینکه در موج پنجم همه گیری از چهار هفته قبل شیب نزولی موارد ابتلا متوقف شد، تصریح کرد: از آن زمان تاکنون هشدارها مبنی بر اینکه شرایط ناپایدار است، به مردم و مسوولان اطلاع رسانی شد.

روند کرونا در شاهرود از روزهای گذشته افزایشی شد

چمن موارد ابتلا به ویروس کرونا طی روزهای گذشته در شرق استان سمنان را افزایشی خواند و اظهار داشت: در ۲ هفته گذشته میانگین بستری روزانه از ۱۳ بیمار به ۲۰ نفر افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه تشخیص به موقع بیماری از موج همه گیری با ارتفاع بلند جلوگیری می کند، گفت: اکنون در یک هفته کمتر از ۲ فوتی بر اثر ابتلا به کرونا  در شاهرود ثبت شد و  ۱۶ بیمار کووید۱۹ در بخش مراقبت های ویژه با حال بد بستری هستند.

وی با بیان اینکه در شرایط قرمز کرونایی ابتدا باید وضع موجود را حفظ کرد و سپس به سمت نزولی شدن پیش رفت، تاکید کرد: مهمترین راهبرد برای مقابله با کرونا پوشش حداکثری واکسیناسیون است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون در شهرستان های شاهرود و میامی هنوز به حدی نرسیده است که ایمنی جمعی ایجاد کند، افزود: ایمنی جمعی با تزریق ۲ دُز واکسن ۹۰ درصد از جامعه تحت پوشش محقق می شود که هنوز با این هدف در سراسر کشور و منطقه فاصله زیادی وجود دارد.

بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان شاهرود به درمان مبتلایان ویروس کرونا اختصاص یافته است، هم اکنون شهرستان شاهرود در وضعیت قرمز و شهرستان میامی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا