سلامت

عبور از اومیکرون با کمترین هزینه و تلفات

به ویژه آنکه رئیس کمیته پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته، چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش برگزیده های ایران اظهار داشت که «اومیکرون به احتمال زیاد می‌تواند از آزمایش تشخیصی پی سی آر فرار کند؛ به این معنی که این سویه جدید این آزمایش تشخیصی را فریب می‌دهد».

اکنون و به طور طبیعی وقتی اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه امیکرون در دست نیست، باید افزایش سطح ایمنی مردم از طریق واکسیناسیون و رعایت توصیه‌های بهداشتی در دستور کار قرار گیرد تا غافلگیری روزهای ابتدایی شیوع این ویروس بار دیگر تکرار نشود. 

کارشناسان بخش بهداشت و درمان هم برای پیشگیری از موج ششم کرونا که با توجه به تجربه‌های جهانی می‌تواند خیلی سریع و در عرض دو تا سه هفته به نقطه اوج برسد، همین دو موضوع را مطرح می‌کنند.

تا جایی که دکتر «سعید کریمی»، معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به سرایت‌پذیری بالای سویه اُمیکرون، به همین تجربه‌های جهانی اشاره و بیان کرده که موارد ابتلا در انگلستان و فرانسه نشان می‌دهد پیک در عرض کمتر از ۱۵ روز رخ داده و تعداد موارد به صورت انفجاری سیر صعودی داشته است.

به گفته وی و بر اساس نتایج تحقیقات، واکسن بوستر یا تقویتی حدود ۸۰ درصد بر انواع شدید اُمیکرون تاثیر دارد بنابراین باید در این مدت واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام شود تا در صورت افزایش تعداد بیماران، غافلگیر نشویم؛ ضمن اینکه واکسیناسیون، فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، ایجاد محدودیت و آمادگی کامل مراکز درمانی برای مقابله با سویه اُمیکرون ضروری است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه نیز می‌گوید: رعایت توصیه‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا و دریافت دز سوم یا «تقویتی» واکسن جزو عوامل اصلی پیشگیری از موج ششم بیماری و عبور کم‌هزینه از اومیکرون محسوب می‌شود.

به گفته دکتر «احمد مجتهدی» در ارتباط با بیماری‌زایی این ویروس مباحث زیادی مطرح است و به مطالعه نیاز دارد اما طی روزهای اخیر یک سری اطلاعات علمی به دست آمده که بر مبنای آن ادله علمی مبنی بر اینکه بیماری‌زایی اومیکرون کمتر باشد، در دست نیست.

وی ادامه داد: حتی اگر بنا بر این باشد که بیماری‌زایی اومیکرون کم است، تعداد بستری‌های اومیکرون به دلیل سرایت‌پذیری بالای آن زیاد خواهد بود و در نتیجه سطح خدمات کاهش خواهد یافت که این امر به نوبه خود می‌تواند تلفات را در موج ششم کرونا افزایش دهد.

دریافت دز سوم واکسن کرونا را جدی بگیرید

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه به تاثیر واکسیناسیون کرونا روی اومیکرون نیز اشاره و بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، دریافت دو نوبت واکسن کفایت نمی‌کند و دریافت دز سوم الزامی است. 

به گفته دکتر «مجتهدی» افرادی که یک نوبت واکسن دریافت کرده‌اند، درست مثل فرد واکسن‌نزده هستند و دریافت دو دز واکسن هم کفایت نمی‌کند در نتیجه تزریق دز سوم به آنان الزامی است. 

وی با تاکید بر اینکه درصد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بین افرد واکسینه پایین است، بیان کرد: روند واکسیناسیون باید تکمیل شود و توصیه اساسی تا زمانی که سویه‌های جدید کرونا غیرفعال شود، دریافت منظم واکسن است.

وی اضافه کرد: از نظر تامین واکسن مشکلی نداریم و از جاماندگان نوبت‌های اول و دوم انتظار می‌رود تا واکسن کرونا را هرچه سریع‌تر دریافت کنند.

وی اظهار داشت: افرادی که سه ماه از دریافت دز دوم واکسن آنان می‌گذرد نیز می‌توانند هر نوع واکسنی را دریافت کنند و به ویژه سالمندان و گروه‌های پرخطر به دنبال واکسن خاص نباشند.

ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی حتی پس از تکمیل واکسیناسیون

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه گفت: حتی اگر ۹۵ درصد جمعیت هم طی هر سه نوبت واکسینه شوند باز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است زیرا در صورت رعایت نکردن آنها، تاثیر واکسن کاهش می‌یابد.

دکتر مجتهدی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به صورت همزمان و موازی در دستور کار قرار بگیرد، بیان کرد: به ویژه در فصل زمستان که هوا سرد و درب و پنجره‌ها بسته است، باید به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا از جمله خودداری از تجمع بی‌مورد توجه شود.

دز سوم را بدون توجه به نوع واکسن کرونا دریافت کنید

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه با تاکید بر اینکه واکسیناسیون مهمترین راه پیشگیری از شیوع سویه‌های جدید کروناست، گفت: واجدان شرایط بدون توجه به نوع واکسن کرونا نسبت به دریافت دز سوم اقدام کنند.

«اصغر تنومند» افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که مردم در مراکز واکسیناسیون دنبال واکسن خاصی هستند، اما توجه به این نکته ضروری است که اولین واکسن موجود در مراکز، بهترین واکسن برای تزریق و جلوگیری از شیوع بیماری است.

وی تاکید کرد: تزریق دز سوم واکسن می‌تواند در کاهش شیوع بیماری کووید ۱۹ نقش تعیین‌کننده ایفا کند و بر همین اساس واکسیناسیون اولویت نخست در زمان حاضر به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: ضرورت همکاری مردم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا با توجه به ورود اُمیکرون به کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش برگزیده های ایران رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران پیش از این گفته بود که اومیکرون به احتمال زیاد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را شدیدتر از سویه‌های دیگر فریب دهد.

به گفته «سیدمحمد جزایری» نیز توصیه محققان و صاحب‌نظران به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده جدی از ماسک، رعایت فاصله گذاری ها و همچنین تزریق دزهای یادآوری واکسن برای مقابله با اومیکرون ضروری است.
 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا