علمی و فناوری

عبور خطرناک سه سیارک عظیم‌الجثه از کنار زمین

عبور خطرناک سه سیارک عظیم‌الجثه از کنار زمین

این یافته‌ها توسط آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL) در موسسه فناوری کالیفرنیا منتشر شده است.JPL از طریق داشبورد Asteroid Watch سنگ‌های فضایی را کشف کرده است. یکی از سنگ‌ها (۲۰۲۱ QW) یک جرم نزدیک به زمین (NEO) در نظر گرفته می‌شود، اما دو سنگ دیگر (۲۰۱۲ DK31 و ۲۰۰۶ BE55) به عنوان «بالقوه خطرناک» طبقه‌بندی می‌شوند.

سیارک‌های بالقوه خطرناک (PHA) در حال حاضر بر اساس پارامترهایی تعریف می‌شوند که پتانسیل سیارک را برای نزدیک‌شدن تهدیدآمیز به زمین اندازه‌گیری می‌کنند.

به‌طور خاص، تمام سیارک‌هایی با حداقل فاصله تقاطع مداری ۰.۰۵ au (واحد نجومی) یا کمتر و قدر مطلق ۲۲.۰ یا کمتر، بالقوه خطرناک در نظر گرفته می‌شوند.

سیارک ۲۰۱۲ DK31

این سنگ فضایی ۲۷ فوریه از کنار سیاره ما عبور کرد. این سیارک تا ۴.۸ میلیون کیلومتر به زمین نزدیک شد. قطر این سنگ به اندازه یک آسمان‌خراش ۴۰ طبقه است. این سیارک در حال حاضر با سرعت ۵۵ هزار و ۰۴۲ کیلومتر در ساعت به سفر خود ادامه می‌دهد.

سیارک ۲۰۰۶ BE55

این سیارک هم ساعت ۷:۳۰ امروز (چهارشنبه) به وقت تهران از کنار زمین عبور کرد. این سیاره در فاصله ۳.۵ میلیون کیلومتری به سیاره رسید. سیارک ۲۰۰۶ BE۵۵ نیز قطری به اندازه یک آسمان‌خراش ۴۰ طبقه دارد. این سنگ فرازمینی با سرعتی در حدود ۴۸ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

سیارک ۲۰۲۱ QW

روز جمعه آینده (۱۲ اسفند)، سیارک ۲۰۲۱ QW از فاصله ایمن ۵.۳ میلیون کیلومتری به زمین نزدیک می‌شود.

این سنگ فضایی که قطر آن حدود ۲۵۰ فوت است، با سرعتی در حدود ۴۳ هزار و ۴۹۸ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند. در حالی که این سیارک به اندازه کافی بزرگ نیست که بتوان آن را به عنوان PHA نامگذاری کرد، اما همچنان هر چند سال یک بار نزدیک به زمین نزدیک می‌شود.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا