مرکزی

عدم درمان بی‌اشتهایی در مبتلایان کرونا عامل ابتلا به سوء تغذیه است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اراک به نقل از دانشگاه علوم پزشکی، حامد جعفری اظهار کرد:  شماری از مبتلایان به کووید-۱۹ در جریان بیماری خود، کم‌اشتهایی را تجربه می‌کنند که در صورت درمان نشدن، عوارضی چون بروز ضعف شدید، سوء تغذیه و تأخیر در بهبود را رقم می‌زند.

وی افزود: بی‌اشتهایی به‌دلیل عملکرد سایتوکاین‌های پیش‌التهابی در مغز از جمله TNF-alpha و اینترلوکین-۶ ایجاد می‌شود که بسیاری از افراد مبتلا به کووید-۱۹ آن را در کنار سایر علایم تجربه می‌کنند.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه راهکارهای تغذیه‌ای در کنترل علایم کرونا بسته به شرایط مختلف بروز آن متفاوت است، توصیه کرد: افرادی که با ابتلا به کووید-۱۹ دچار بی‌اشتهایی شده‌اند باید مواد غذایی را در حجم کم و با تعداد وعده‌های متعدد بخورند، از مصرف مواد غذایی به‌صورت سرد و با دمای پایین پرهیز کرده و بکوشند محرک‌های بو که در کاهش اشتها اثر دارد را به حداقل برسانند.

جعفری ادامه داد: این بیماران باید میوه‌ها و آب میوه‌های طبیعی، انواع سالادها و سبزیجات به‌صورت خام، میان وعده‌هایی نظیر انواع مغزها و خشکبار و همچنین میان وعده‌های مقوی نظیر شیربرنج، فرنی و شله‌زرد، چای لیمو و زنجبیل، مکمل‌های غذایی پرکالری و پر پروتئین به‌صورت محلول و مایع را در سبد غذایی خود قرار دهند و مواد غذایی را بیشتر به‌صورت پوره و نرم استفاده کرده و از مصرف مواد غذایی خشک و سفت دوری کنند.

وی بیان داشت: در صورت رفع نشدن معضل بی‌اشتهایی و بدتر شدن شرایط بالینی در کرونا و وضعیت تغذیه فرد مبتلا باید حمایت تغذیه‌ای و دریافت مواد مغذی از طریق تغذیه انترال (تغذیه با لوله) انجام شود و زیر نظر متخصصان و کارشناسان تغذیه فرمول‌های مخصوص طراحی و از طریق لوله‌های بینی، معده‌ای یا روده‌ای به بیمار تزریق شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا