سیاسی

عدم پیش ثبت‌نام در انتخابات مجلس مانع از ثبت‌نام اصلی در مهرماه می‌شود‌

عدم پیش ثبت‌نام در انتخابات مجلس مانع از ثبت‌نام اصلی در مهرماه می‌شود‌

– اخبار سیاسی –

محسن پیرهادی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، با تاکید بر اینکه پیش‌ ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم به معنای اعلام آمادگی آنها برای حضور در انتخابات پیش رو است، گفت: بر اساس قانون جدید انتخابات اگر داوطلبی که قصد حضور در انتخابات مجلس را دارد پیش ثبت نام را انجام ندهد دیگر فرصتی برای اعلام کاندیداتوری نهایی در مهرماه را  نخواهد داشت.

پیش‌ثبت‌نام ۳۹۸۱ نفر تا ساعت ۱۴ امروز در انتخابات مجلس دوازدهم

 

وی با اشاره به پیش ثبت نام بیش از ۵ هزار نفر در روز گذشته برای انتخابات مجلس دوازدهم افزود: امیدواریم انتخابات اسفندماه با مشارکت حداکثری مردم و احزاب و گروه‌های سیاسی برگزار شود و بار دیگر انتخابات به صحنه‌ای از اتحاد و انسجام ملی ایران بدل شود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: پیش ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را میتوان به دو مرحله‌ای شدن انتخابات مجلس تعبیر کرد و  مرحله پیش ثبت نام در واقع به معنای اعلام آمادگی است و در این مرحله کاندیداها فقط مدارک هویتی و اولیه‌شان را در سامانه‌ اعلام شده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور بارگذاری می‌کنند.

به گفته پیرهادی نکته مهم و حائز اهمیت در این پیش‌ثبت‌نام غربالگری میان کاندیداهای اصلی ـ دارای مدارک و شروط اولیه ثبت‌نام ـ و کاندیداهایی است که بدون داشتن مدارک و شرایط لازم وارد فرایند انتخابات می‌شدند و عموما هم به دلیل نقص مدارک و شرایط اولیه از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نمی‌شدند.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: در پایان مهلت یک هفته‌ای ثبت‌نام‌ها، بررسی شرایط داوطلبان اولیه کارزار انتخاباتی پیش رو کلید می‌خورد، به این معنا که  از ۲۳ مردادماه تا مهرماه که ثبت‌نام نهایی کاندیداها شروع می‌شود، شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی دخیل در امر همچون وزارت کشور، نهادهای نظارتی، ثبت احوال و … فرصت استعلام دقیق سوابق و صحت مدارک داوطلبان و صلاحیت‌های عمومی کاندیداها را به دست می‌آورند و این به معنای بررسی دقیق و مستند شرایط اولیه ثبت‌نام‌هاست.

وی افزود: متقابلا نیز براساس قانون جدید انتخابات و در جهت رعایت بیشتر حق داوطلبان در صورت عدم احراز صلاحیت کاندیدایی او هم فرصت دفاع در مقابل گزارش دستگاه‌های نظارتی را دارد و می‌تواند علت عدم احراز را رسما از شورای نگهبان مطالبه کند.

پیرهادی گفت: استعلام مدارک هویتی، تابعیت، تحصیلات، سن کاندیداها ـ که باید در بازه سنی ۳۰ تا ۷۵ سال باشد ـ گواهی استعفا برای مشمولان ماده ۲۹ قانون انتخابات و گواهی داشتن ۵ سال سابقه کار اجرایی، استعلام عدم داشتن سوءپیشینه قضایی و منع فعالیت اجتماعی و سیاسی داوطلبان از جمله مواردی است که از مرحله پیش ثبت‌نام تا آغاز ثبت‌نام داوطلبان دارای شرایط کاندیداتوری در انتخابات مجلس دوازدهم بررسی خواهد شد.

به گزارش برگزیده های ایران، پیش ثبت نام داوطلبان شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از روز گذشته آغاز و تا ۲۲ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای‌ پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا